Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рин Ямамура и изкуството сам да избираш посоката

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Рин Ямамура е художник. Но това май не е толкова важно, колкото другото – Рин е от онази рядка порода на хората, които се чувстват добре в кожата си и знаят какво искат да правят. Тя върши всичко със страст – независимо дали пише, рисува, създава кукли или се грижи за дъщеря си.
Тази усмихната японка пристига у нас преди 17 години. Не знае български език, не знае почти нищо за България, но пък е любопитна и има голямо желание да учи. Родена е в префектура Канагава, близо до Токио, после идва тук и завършва сценография за куклен театър в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.
Днес Рин Ямамура е един от най-интересните сценографи на нашата сцена и ако не ми вярвате– можете да видите наградите ѝ, работата ѝ – тя има специално отношение към хартията, а името ѝ стои зад емблематични спектакли като „Цар Шушумига“ – по текст на Константин Илиев и под режисурата на Катя Петрова, „Жана Д’Арк“ на Петринел Гочев, „Колекционерката“ по текст на Радослав Чичев и в режисура на Катя Петрова, „Генерална репетиция за самоубийство“ на Душан Ковачевич и на режисьора Недялко Делчев. Можете да прочетете книгата ѝ –„Азбука на любовта“, или пък да се доверите на онова, което казва публиката за нея. Но сега, когато питам Рин Ямамура какво прави в момента, ето какво ми отговоря:




За повечето хора това е изненада – поне за онези, които знаят колко отдадена на работа си е Рин Ямамура. Но иначе Рин продължава да бъде същата – просто се занимава с дъщеря си със същата тази страст, която всички ние харесваме. Може би затова я питам къде остава театърът.





Истината е, че сега откривам една различна Рин – отново съсредоточена в това, което върши. Изцяло погълната от грижата за дъщеря си. Напълно отдадена. И някак много по-мъдра.
Но през цялото време не е престанала да бъде играещ човек – с тази разлика, че сега е майка, която не се е отказала от идеята да превръща всекидневието в игра.





Знам колко много хора ценят работата на Рин в театъра и затова я питам лесно ли я пуснаха режисьорите. Имаше ли съпротива срещу това нейно решение, има ли хора, които се опитват да я изкушат с нови проекти.





Сигурно на повечето от хората им се струва невероятно, че Рин Ямамура може да се откаже от рисуването, от сценографията и от театъра. И на мен не ми се вярва. Не за друго, но защото тя е много сръчна и е човек, който непрекъснато прави нещо – някога така изглеждаше и къщата ѝ – пълна с чудни неща, с предмети, които сама е изработила. Предполагам, че тя просто е навлязла в друг период от живота си. И сега е в период на натрупваме и е въпрос на време дали ще се появят картини, книги или кукли. Защото никой не знае колко чекмеджета има в себе си и какво трупа в тях.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!