Владимир Николов: Надявам се да открием още редки фосили в Трънско

Владимир Николов е асистент по палеонтология в Природонаучния музей към БАН. Вече години наред той участва в експедиции край град Трън, област Краище. Там са открити уникални по рода си фосили от късна креда, свързани с животински видове.

"Тази година се състоя 7-мата палеонтологична експедиция край град Трън, където са открити останки от динозаври. Също така намерихме и гръбначна фауна от преди близо 83 милиона години. Находището е открито през август 2017 година и датира от къснокредната епоха, като първите учени работили на терен там са доцент Латинка Христова и експерт Ралица Богданова от Националния природонаучен институт към БАН. От откриването на находището до сега всяка година провеждаме около 10 дневни теренни проучвания. В началото идеята бе да съберем останки от динозаври, защото от 2012 година има данни за съществуването на такива в района. Един костен фрагмент бе изпратен на палеонтолозите от СУ "Свети Климент Охридски" - професор Марин Иванов и доцент Дочо Дочев. Заедно именно с доцент Дочев установихме, че става дума за кост от динозавър, като това е третото находище в страната ни с подобни останки. Година по-късно бе открито и самото находище. Там намерихме и кости от крокодилоподобни, костенурки, земноводни, панцерни щуки, като всички тези животни за първи път като фосили са открити в нашата страна. Възрастта е късна креда, а находището е уникално не само в национален мащаб, но и в регионален и европейски. В Стария континент има малко находища на сухоземни гръбначни, фауна на възраст около 83 милиона години. Така установихме какви са били екосистемите през този период. Районът е бил един голям архипелаг. Трудно е да прогнозираме какво още бихме могли да открием по тези места. Теренните работи ще продължават и се надявам да открием и други интересни и редки фосили." заяви за Радио Стара Загора асистент Владимир Николов от Природонаучния музей към БАН в София.

Още от категорията