Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимката е илюстративна

Локализиран е пожарът край село Змейово

Локализиран е пожарът, който пламна в обедните часове край кариера за инертни материали, недалеч от старозагорското село Змейово.  Няма опасност за къщите в населеното място, но огънят се простира на голяма площ, съобщиха от пожарната в Стара Загора...

публикувано на 07.11.24 в 17:44
Служебният министър на образованието и науката Галин Цоков

Министър Цоков участва в образователна дискусия в Елхово

Достъпът до качествено образование е един от най-острите проблеми в малките и погранични общини, подчерта служебният просветен министър  проф. Галин Цоков в Елхово, където взе вземе участие в дискусия насочена към проблемите в образователната сфера  в..

публикувано на 07.11.24 в 17:30

Нова наредба в Ямбол ще привлича и задържа медици в областната болница

В рамките на кампанията „Ямбол - град с бъдеще“, Община Ямбол ще предложи нова наредба, насочена към привличането, подкрепата и задържането на лекари, специализанти и професионалисти по здравни грижи в областната болница МБАЛ „Св. Пантелеймон“...

публикувано на 07.11.24 в 17:21

Стара Загора е домакин на международен форум, посветен на зеления преход и членството в ОИСР

Двудневен международен форум, чийто инициатор е Дипломатическият институт към Министерството на външните работи, се провежда в Стара Загора днес и утре. Събитието акцентира на пътя по присъединяване на България в „Организацията за икономическо..

публикувано на 07.11.24 в 17:21

Протест пред община Чирпан събра недоволни от кмета Крачолов

Протест събра около 80 души пред община Чирпан днес следобед в подкрепа на директора на основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в село Свобода Златина Иванова. Спорът е по повод ремонт на футболно игрище в двора на училището, за който..

публикувано на 07.11.24 в 16:55

"60 минути повече политика" стартира в ефира на Радио Стара Загора

Ново предаване стартира по Радио Стара Загора. Всеки четвъртък от 13 до 14 часа слушателите на най-старата извънстолична електронна медия са поканени в ефира на разговор за политика отвъд клишетата и официозното говорене. "60 минути повече политика"..

публикувано на 07.11.24 в 16:17

Старозагорското село Горно Ботево отбелязва традиционния си събор в събота

Старозагорското село Горно Ботево отбелязва традиционния си събор тази събота. Това съобщи за Радио Стара Загора кметът на населеното място Петко Петков. Тази година провеждането на празника закъснява, защото Димитровден съвпада с датата около..

публикувано на 07.11.24 в 16:11

И в Димитровград ще вдигнат данъци и такси

Увеличения на данъци и такси обяви община Димитровград.  На пресконференция днес кметът Иво Димов обясни, че се налага затягане на финансовата дисциплина. Според него увеличението ще се равнява между 5 и 25 лв повече на семейство, както и че мерките..

публикувано на 07.11.24 в 15:47

Ще обучават медицински сестри в Казанлък

Филиал на Бургаския университет “Проф. д-р Асен Златаров” ще бъде разкрит в Казанлък, това стана ясно след срещата на кмета на общината Галина Стоянова и ректора на учебното заведение проф. Христо Бозов. Филиалът ще може да заработи от учебната..

публикувано на 07.11.24 в 15:14
Снимка: РДПБЗН- Стара Загора

Пожар гори над село Змейово

Пожар гори над село Змеево. Огънят е тръгнал от сухи треви, като е навлязъл в широколистна гора.  На място са изпратени три пожарни коли, две от пожарната в  Стара Загора и една от Казанлък. В  момента пътува и пожарната на РДГ – Стара Загора.  Сигналът..

публикувано на 07.11.24 в 15:12