"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Приключва прибирането на зърнената реколта в Ямболска област. Средните добиви при пшеницата и ечемика са по-ниски в сравнение с миналата година, информира кореспондентът на Радио Стара Загора Даниела Костова. Заради засушаването добивите са по- ниски,..
Ограничава се използването на вода за питейни нужди и приготвяне на храна в четири села на територията на три общини в Хасковска област, заради мътност и повишени нива на манган, желязо, фосфати и амониеви йони. Това съобщи на страницата си..
Продължава напрежението около ДЮШ на "Берое". Вчера имаше среща между кмета на Община Стара Загора и напусналите школата треньори с цел тяхното завръщане на работа в клуба. Доколко успешна е била тя и ще се завърнат ли на работа напусналите..
От името на кмета Живко Тодоров секретарят на Община Стара Загора Николай Диков поздрави служителите на МВР в Града на липите, които днес празнуват 145 години от създаването на силовото ведомство. Той им благодари за доброто взаимодействие с общината и..
На повече от 6500 деца и възрастни, нуждаещи се от закрила, подслон и спешна подкрепа, е помогнала фондация „Мисия криле“ през своите вече шест години съществуване, отбеляза Ивайло Ябълкаров от организацията. Той припомни, че „Мисия криле“ управлява..
Учениците от почти половината училища в област Стара Загора са получили под минималния резултат за успешно положена матура по български език и литература след седми клас. В 47 от 91 училища резултатите са между 13 и 30 точки, съобщи началникът на..
Каква е младежката енергия в Стара Загора? Има ли кой да се застъпи за развитието на младите хора тук? Знаете ли, че има начини за активно включване на младежите на местно ниво в решенията за града? Това са само част от въпросите, които ще бъдат на..
Таня Захариева от ГЕРБ и избрана за трети път за председател на общинския съвет на Хасково. Това стана на тържествена сесия, на която новите съветници положиха клетва пред заместник-областния управител Митко Димитров. Таня Захариева получи 32..
Във връзка със сигнал на гражданин в социалните мрежи, изразяващ притеснението си относно безопасността на движение по казанлъшките улици от община Казанлък обръщат внимание, че сигнали се подават до РУ на МВР Казанлък и на тел. 112. Писането в..
Още 160 души ще бъдат освободени от ТЕЦ "Контур Глобал Марица Изток 3" , съобщи за Радио Стара Загора изпълнителният директор на компанията Васил Щонов. "Мярката се налага по няколко причини – централата не е включена в производството на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net