Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пътищата в Старозагорско се почистват

В Стара Загора сноговалежът не е довел до проблеми. В града улиците са почистени, повече сняг има в района на селата около Старозагорските минерални бани. До час пътищата и там трябва да бъдат напълно почистен, съобщи в личния си профил във фейсбук..

публикувано на 12.01.25 в 14:10

Зимната обстановка в община Сливен е спокойна

Зимната обстановка в община Сливен е спокойна. Пътищата са проходими при зимни условия, информират от общинския пресцентър. Снежната покривка в равнинната част е до 5 см, а в Балкана достига до 15-20 см. Пътните участъци се обработват...

публикувано на 12.01.25 в 13:55

Обилен снеговалеж на проходите в Стара планина

540 снегопочистващи машини обработват настилките от републиканската пътна мрежа за осигуряване на безопасно пътуване на шофьорите при зимни условия. В момента сняг вали в областите Благоевград, Пловдив, Бургас, Ловеч, Сливен, Стара Загора, Велико..

публикувано на 12.01.25 в 12:39

60 машини работят за почистване на пътищата в област Хасково

60 машини работят за почистване на пътищата в област Хасково, съобщават от Областно пътно управление. Всички пътища в региона се обработват, няма затворени. Най-силен е снеговалежът в района на пътен възел „Голямата звезда“, на пътя..

публикувано на 12.01.25 в 11:56

Обилен снеговалеж на прохода ,,Шипка"

Обилен снеговалеж има на прохода ,,Шипка". Пътното платно е почистено и опесъчено, на място работят машини на пътноподдържащите  фирми, които са в 24-часов режим на работа, предаде кореспондентът на БГНЕС в региона. Снегът създаде проблем от..

публикувано на 12.01.25 в 11:04

Автомагистрала „Марица“ е почистена

На територията на област Хасково температурите са между 1 и 3 °C, а времето е облачно. Вали дъжд и слаб сняг в цялата област, информират от областната администрация. Пътните настилки са мокри и се обработват срещу заледяване. Автомагистрала..

публикувано на 12.01.25 в 11:01

Стара Загора отбелязва 147 години от повторното освобождение на града

Със света литургия отслужена в енорийския храм „Света Троица“ в Стара Загора започнаха събитията посветени на 147 години от повторното освобождение на Стара Загора през Руско-турската война 1877 – 1878 г. От  11.00 ч. в същия храм  ще бъде..

публикувано на 12.01.25 в 09:53

Няма населени места без ток и вода на територията на Ямболска област

Няма населени места без ток и вода на територията на Ямболска област, снежната покривка е около 6 см, информира зам.-областният управител  Орхан Юсеинов. Всички пътища са проходими при зимни условия, обработен е 35 – километровият участък на..

публикувано на 12.01.25 в 09:34

4-годишно дете и жена са загиналите при пожара в Стара Загора

Минути след 23 часа на 10 януари 2025 година е получен сигнал за пожар в апартамент в Стара Загора, съобщиха от ОДМВР- Стара Загора. Огънят е погасен от екипи на Пожарната.  Местопроизшествието е посетено от полицейски екип.  Извършен е оглед на..

публикувано на 11.01.25 в 15:39

Сняг вали на проходите Шипка и Република, шофьорите да тръгват подготвени за зимни условия

На територията на ОПУ – Стара Загора, сняг вали на Подбалканския път в района на Павел баня, Казанлък, Мъглиж, както и на проходите Шипка и Република. Пътните настилки са заснежени и се обработват. От ОПУ- Стара Загора съобщиха, че е машини са..

публикувано на 11.01.25 в 13:31