Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

МС одобри част от средствата за изграждане на инсултен център в Стара Загора.

Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Проф. д-р Стоян Киркович“ АД – гр. Стара Загора ще получи част от сумата, необходима за изграждане на високотехнологичен инсултен център.  Министерският съвет обнародва днес постановлението си за..

публикувано на 17.04.25 в 17:33
Ивайло Крачолов, кмет на община Чирпан.

Бюджетът на Чирпан ще бъде 42 милиона лева

42 млн. лв е бюджетът на Община Чирпан за тази година. От тях 28 млн. лв са за делегирана държавна дейност, за общински дейности- 12 млн. лв.По стандартна капиталова програма са заделени близо 1,8 млн.лв, съобщи кметът на Чирпан Ивайло Крачолов...

публикувано на 17.04.25 в 17:20

Общината в Ямбол раздаде козунаци на възрастни и хора в нужда

Благотворителен жест от общинското ръководство в Ямбол.  Над хиляда пенсионери и хора в нужда бяха зарадвани с безплатни козунаци на Велики четвъртък. Великденските сладкиши бяха раздавани лично от кмета Валентин Ревански, неговия екип, председателя..

публикувано на 17.04.25 в 16:54
Станислав Дечев, кмет на Хасково

Над 170 милиона лева е бюджетът на Хасково

Обществено обсъждане на Държавния бюджет в Хасково се проведе днес.  Над 170 млн. лв. е бюджетната финансова рамка за тази година. Спрямо предходната увеличението е с 16 млн. лв повече или 16 процента. Част от средствата от бюджета ще бъдат..

публикувано на 17.04.25 в 16:38

Празничен Велики четвъртък в Ямбол

С много детски усмивки беше изпълнен днешният Велики четвъртък в Ямбол. За четвърта поредна година община Ямбол организира за най-малките жители на града безплатна великденска работилничка за боядисване на яйца, съобщиха от пресцентъра на общината. С..

публикувано на 17.04.25 в 16:34

Празничен график на градския и междуселищния транспорт в Община Стара Загора

Община Стара Загора уведомява жителите и гостите на града, че за времето от утре,  18.04.2025 г.  до  21.04.2025 г.  автобусите и тролейбусите, обслужващи линиите от вътрешноградски транспорт, ще се движат както следва: 1. Тролейбусни линии: -..

публикувано на 17.04.25 в 16:22

На Великден двоен празник имат над 600 жители в общината

Във Великия ден на Христовото Възкресение двойна радост ще изпитат 611 жители на населените места в община Стара Загора. За тях празникът на надеждата ще съвпадне и с личния им повод - имен ден. Това сочи справката, изготвена от експертите на Отдел..

публикувано на 17.04.25 в 16:13

Необозначени полицейски автомобили следят за пътни нарушители през празниците

Голямото празнично пътуване започна. Едновременно с това полицията започна със строгия контрол по пътищата. За първи път цивилни полицейски коли ще влязат в трафика, за да извеждат хулиганите от пътя, да следят за нарушения и да налагат глоби...

публикувано на 17.04.25 в 16:02

Международен успех за филм, продуциран от Старозагорския куклен театър

Филмът „RENT/Под Наем“, продуциран от Старозагорския куклен театър отбелязва значителен международен успех, като само в рамките на последните седмици завоюва множество престижни отличия от международни филмови фестивали. Филмът е селектиран и сред..

публикувано на 17.04.25 в 16:45

Много яйца за всички деца!

Над 100 деца в Стара Загора спазиха традицията и боядисаха яйца на Велики четвъртък . Това се случи в двора на катедралния храм "Св. Николай" .  Възпитаниците на 20 детски градини имаха нелеката задача да украсят 1 000 яйца. Част от тях те отнесоха в..

публикувано на 17.04.25 в 15:01