Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
Продължава трайно устойчивият тренд към покачване на цените – една тенденция, която продължава от средата на септември. Това съобщи за Радио Стара Загора председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов...
Изложбата "50 години висше образование в Стара Загора" беше открита днес следобед на централната изложбена алея пред парк "Пети октомври". Тя е подредена от Тракийския университет върху паната на централната алея в парка и е своеобразна..
Негово Високопреосвещенство Старозагорският митрополит Киприан възглави Архиерейската света литургия по повод Въведение Богородично в Стара Загора. По решение на Светия синод на Българската православна църква от 1929 г. празникът се чества и като Ден на..
От края на месец май Агенцията по заетостта започна да приема заявления за обучение с електронни ваучери. Общия бюджет на проекта е в размер на 50 милиона лева. Директорът на Дирекция „Бюро по труда“ Стара Загора Георги Гьоков съобщи, че..
Общинска администрация е готова с предложение за вдигане на такса „Битови отпадъци“ за граждани и фирми за 2025 година. Това потвърди заместник-кметът на Община Стара Загора Радостин Танев и допълни, че то ще се гледа на предстоящата сесия...
Пътноподдържащите фирми в Ямболска област са в готовност за реакция при усложнена зимна обстановка, стана ясно на днешното заседание на областния щаб за защита при бедствия. Техниката е в готовност за разчистване на републиканската пътна мрежа на..
476 килограма опасни битови отпадъци бяха предадени от старозагорци само за два дни в рамките на поредната есенна екокампания. Акцията бе организирана в средата на ноември в мобилни пунктове. За седма поредна година гражданите са проявили висока..
Фирмите, ангажирани със зимното поддържане и снегопочистването в община Стара Загора, са готови за посрещане на сезона. Това е заключението от проверката, извършена от общинска комисия, оглавявана от заместник-кмета с ресор „Транспорт, екология,..
Около 10:00 ч. днес е получен сигнал за пътнотранспортно произшествие на АМ „Тракия“, км 222, посока София. По първоначална информация е самокатастрофирал т.а. „Форд“, управляван от 22-годишен мъж, който е починал на място. Работата по случая продължава..
Изнесен кабинет за отказ от тютюнопушенето инициира Регионалната здравна инспекция в Стара Загора, с подкрепата на редица обществени институции. Поводът е Международният ден без тютюнопушене. Пред входа на Общината се раздават информационни..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net