В съдържанието на журналистика, което е окупирано от клюки, интереси и реклама, няма как да научите нещо, което ви интересува, но със сигурност ще чуете нещо "интересно". Журналистиката обаче не е махленска история, а информация в полза на обществото. За стандартите в професията и нивото на медиите, разговаряме в "Радиоприемница" с колегите Иво Никодимов от БНТ и Александър Райчев от БНР.
Състоянието на журналистическата професия се определя според това - дали тя се осъществява в обществени или търговски медии, но със сигурност си заслужава критиките, защото в ефир излизат неподготвени колеги и материали. Често не се вниква в проблема и движението е по повърхността на темата.
В обществените медии се поддържа професионален стандарт с предоставянето на гледни точки и се забелязват професионални баланси. Големият проблем на обществените медии е начинът на финансирането им. Трябва да се намери формулата, по която обществото да плаща за такива медии, а не те да зависят от настроението на финансовия министър.
След поколението на добре подготвените колеги, които могат да погледнат събитията в дълбочина, журналистиката премина в полето на жълтите и кафявите медии, в полето на скандалите.
Според Иво Никодимов след демокрацията се е развила и модерната журналистика, която отговаря на съвременните методи на комуникация. За съжаление обаче се предава сензационната журналистика, която разчита на природата на човек да търси клюката.
Най-големият проблем на търговските медии е липсата на прозрачност за собствеността. Освен това журналистиката е според интересите на собствениците им. А техните интереси диктуват необходимостта да бъдат близки с политиката, смята Иво Никодимов.
Според Александър Райчев от Програма "Христо Ботев" на БНР четвъртата власт трябва да помага на хората, да е в услуга на обществото. В момента обаче в професията има липса на разследвания и отдалечаване от хората. Фонд "Радио и телевизия" потъна, но е време обществото да си плаща за медийна услуга, за да може да има ниво и коректив в професията.
Какво се крие зад информацията, която стига до хората? Това е въпрос, който трябва да си задавате, когато получавате информация от медия.
Александър Райчев препоръчва на аудиторията да си дава сметка за събеседниците, които представят дадена тема и за нивото на колегите, които представят информацията. Трябва да се избягват всякакви политически нюанси, за да се върне доверието на хората към нас.
В дневния ред на развитие на професията е защитата на журналистическия труд.
В момента СБЖ инициира нормативен документ, чийто финал не е ясен, предвид политическата ситуация.
Друг проблем е Етичният кодекс, който някои медии са подписали, други - не. Често това са едни преписани правила, които даже не се спазват, но със сигурност хвърлянето на ябълки не е журналистика.
Чуйте и вижте повече.
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net