Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Столичното метро става на 27 години

Стоян Братоев
Снимка: БГНЕС
На днешния ден преди 27 години е пуснат в експлоатация първият участък от софийското метро - от “Сливница” до “Константин Величков”.

“Искам да поздравя колегите от “Метрополитена”, колегите от строителните фирми, които са строили и строят метрото в момента, проектанти, надзорници, инвеститори с днешния ден, когато се навършват 27 години от пускането на първия участък на метрото”, каза Стоян Братоев - директор на Столичния Метрополитен.

По думите на Братоев този първи участък не е свършил някаква сериозна транспортна работа, но метрото все отнякъде трябва да започне и постепенно нараства, за да стигне до сегашните 52 км и 47 метростанции.

“Няма метрополитен в света, който да е спрял развитието си. Има периоди, когато намаляват темпото, според развитието на града, периоди, когато се засилва темпото, когато градовете се развиват, и при нас е така”, казва Братоев.

Показателно за облекчението на наземния трафик, което е следствие от работата на метрото, е че по първата линия на метрото, която свързва столичния квартал “Люлин” с центъра на града, са пътували 14 линии на градския транспорт, а сега са само 4.

“Метрото се развива само в местата, където има голям пътникопоток, който не може да се обслужва от нормалните линии на градския транспорт, или за да се обслужва трябва да има много паралелни линии. Метрото вози по 40 хил. пътника на час, докато наземния градски транспорт по 4-5 хил. души”, коментира още Братоев.

Метрото не догонва, метрото изпреварва, казва той и обяснява, че всеки участък, когато се строи, паралелно със строителството трябва да се мисли и как ще се осигури превозът на пътниците. Трябва да има влакове, които се движат, тези влакове трябва да обезпечават необходимия график, т.е. интервали на движение, да превозват необходимия брой пътници, които разчитат на този участък.

“В момента извършваме доставка на още два вида влакове. За третата линия още 8 влака, във връзка с разширението. За третата линия ще са същите, каквито се движат и в момента - на Siemens. Строим още 9 км, а това, което имаме не е разчетено за цялата дължина на линията.

Годността на един влак за метрото е от порядъка на 28 години, след това трябва да се модернизира или да се бракува. Първите влакове при нас бяха 12 и от тях са останали 4 за модернизиране.

В момента столичният “Метрополитен” разполага с 52 влака по първата и втората линия и 30 по третата. За потребностите на София е необходимо да има поне 80 км. метролинии, а към момента са изградени 52 км. и се строят нови 9 км. Останалите 20 км ще бъдат в различни участъци на града.

Така например метрото тепърва ще се развива на север, където районите са слабо застроени и не са усвоени. С метрото може да се стимулира това строителство и така натискът от южните райони ще започне да намалява. По третата линия метрото ще се развива от кв. “Левски” към кв.”Враждебна”.

Чуйте целия разговор на Константин Лавсов в звуковия файл.

Още по темата: 
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Очаква ни топъл и слънчев четвъртък

Над по-голямата част от страната ще преобладава ясно време. По-значителна облачност ще има над Западна България, но ще е без валежи. През деня ще бъде предимно слънчево. След обяд над планинските райони в западната половина от страната ще има временни увеличения на облачността, но само на изолирани места там ще превали краткотраен дъжд, съобщават от..

публикувано на 17.04.25 в 07:10

"Форум", 16.04.25: Премахването на незаконните постройки край "Захарна фабрика" и интеграцията на ромите

Събеседниците в коментарното предаване "Форум" тази седмица са: Владислав Панев  - икономист и политик. Бивш съпредседател на Зелено движение и бивш член на председателския съвет на обединение Демократична България и Христо Радков  - шеф на Българско обединение на шофьорите, бивш председател на  Менса България. Заедно с водещия Константин Лавсов..

публикувано на 16.04.25 в 18:25
 Богдана Панайотова

Богдана Панайотова е новият главен архитект на Столичната община

Кметът на София Васил Терзиев назначи днес арх. Богдана Панайотова за главен архитект на Столичната община. Арх Панайотова беше избрана от 7-членна конкурсна комисия, след прозрачен конкурс пo реда на Зaĸoнa зa държавния служител и Наредба за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавните служители, в три кръга - тест, практически..

публикувано на 16.04.25 в 17:50

С тържествена церемония връчиха знамето на 22-я ученически гвардейски отряд в Елин Пелин

По-рано през деня се състоя тържествена церемония по връчването на знамето на 22-ят ученически гвардейски отряд към Средно училище “Васил Левски”, в гр. Елин Пелин. Събитието се състоя на централния площад на града под патронажа на президента на Република България Румен Радев. На мястото имаше множество жители и гости на общината, а началото на..

публикувано на 16.04.25 в 16:40

Български музиканти се събират отново на сцена в подкрепа на свой колега

На 17 април предстои вторият благотворителен концерт, в който ще участват български групи и музиканти, в подкрепа на своя колега, рокаджията Янко Бръснаря, който след тежък инсулт е в тежко здравословно състояние. Събраните средства от концерта ще отидат за лечението му.  Екипът на  "Добър вечер, София“ гостува със своето открито студио на..

публикувано на 16.04.25 в 16:35

От Кюстендил до Гюешево с влак - 34 км вече за час и 10 минути

Най-бавният влак, не само за стандартите за България, Кюстендил-Гюешево вече се движи с по-висока скорост - до 40 км в час, казаха жп специалисти. Доскоро композицията изминаваше разстоянието от 34 км - за час и четиридесет минути, със средна скорост 20-25 км/ч. Пътува в дните сряда, събота и неделя. Бавната скорост по направлението..

публикувано на 16.04.25 в 16:27
Рая Такорова, Владимир Пасев, Деница Митова от 10Е клас на Немския отдел и Нели Георгиева - директор на 91 НЕГ

91. Немска езикова гимназия "Проф. Константин Гълъбов" отбелязва 65 години от своето създаване

На 17 април от 19.00 часа в зала 1 на НДК  91. Немска езикова гимназия „Професор Константин Гълъбов“ ще отбележи 65 години от своето създаване и 30 години от откриването на Немския отдел в училището. Празникът е под надслов “Пътят към успеха” и ще събере заедно ученици, учители, възпитаници, официални лица, посланици и гости, за да отпразнуват..

публикувано на 16.04.25 в 15:44