Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Да прелетиш над Атлантика с "Еърбъс А220"

От Монреал до София без презареждане

Капитан Радослав Василев разказва за трудните обстоятелства в своя полет

От Монреал до София без презареждане -  вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".

Той разкри подробности за устройството на самолета, както и  предаването му от базата на производителя, от които произтича  високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.

"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен,  а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.

"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа,  в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.

Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.

Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал  междинно кацане за презареждане с гориво  в Осло:

“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“

Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.

Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.

"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.

Във въздуха планът отново се променя

Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Иво Инджов и Аркади Шарков

"Форум", 13.01.25: Версиите за бъдещия кабинет на ГЕРБ, БСП и ИТН

От тази седмица предаването "Форум" се завръща към стандартния си формат и до петък водещият Лъчезар Христов ще разговаря всяка вечер със седмичните си коментатори. Гости тази седмица са доц. Иво Инджов, политолог експерт по политически комуникации и Аркади Шарков, макроикономист и експерт в сферата на икономиката на здравеопазването, данъчна..

публикувано на 13.01.25 в 18:15

Столичната община изпълнява редица мерки за подобряване качеството на въздуха

От 1 януари до момента са извършени над 300 проверки на различни обекти и са съставени 20 акта за установяване на административни нарушения. Като част от цялостния подход за справяне със замърсяването на въздуха е извършено и механизирано метене на улици с масов градски транспорт в районите Средец, Оборище, Връбница, Младост, Възраждане, Красно..

публикувано на 13.01.25 в 16:54

Предлагат разширяване на обхвата на финансиране на дейностите по асистирана репродукция

Българската асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве (БАСРЗ) извърши анализ и предложения за разширяване на обхвата на финансиране на дейностите по асистирана репродукция от Центъра за асистирана репродукция. Всяко родено инвитро бебе от процедура, финансирана от бюджета на Центъра за Асистирана репродукция, струва на хазната 12 770 лв., а..

публикувано на 13.01.25 в 16:28
Красимир Коцев

Тепърва ще се разбере дали работи премахването на fact checking-а в социалните мрежи

"Време е да се върнем към корените си, свързани със свободата на изразяване” - с тези думи Марк Зукърбърг обяви съществена промяна в политиката на социалните мрежи, които управлява. В социалните мрежи се прекратява проверката на факти – т.нар. fact checking  . Това провокира широка и силна реакция както от експерти, така и от потребителите. Промените..

публикувано на 13.01.25 в 15:35
Анастасия Стоилова

Какво (не) знаем за традиционния кукерски маскарад и обичаите на фестивала "Сурва"

Чаровната Анастасия Стоилова, гостува в предаването "Добър вечер, София“, за да разкаже за не толкова познатата, дори мистична страна на красивия, традиционен български обичай “Сурва“. За повечето хора думата "сурва" се свързва предимно със сурвакане. Но за хората от пернишкия край тази дума се свързва с маскарадни игри, с широко познатите..

публикувано на 13.01.25 в 15:33

Българското киното започва да властва над аудиторията преди 100 години

В деня, когато отбелязваме 110-годишнината на българското кино (на тази дата през 1915 г. е премиерата на първия български игрален филм "Българан е галант" на сценариста и режисьор Васил Гендов, който изпълнява и главната мъжка роля), гост на БНР-Радио София беше проф. д-р Александър Донев , преподавател в Катедра "Кинознание и кинодраматургия" в..

публикувано на 13.01.25 в 14:55
Явор Попов-Необозрим по време на репетиция на моноспектакъла “Надежда”

Моноспектакълът "Надежда" на Явор Попов получава три награди на Фестивала на авторския театър

“Явление”, “Оттук започва нещо ново в българския театър”, “Уникално усещане за ритъм” - това са част от реакциите на журито на Фестивала на авторския театър през 2024-та, след като гледат моноспектакъла "Надежда" на Явор Попов-Необозрим . "Това е моноспектакъл, който отлагах седем години. Той стоя на един лист и ме чакаше и в крайна сметка..

публикувано на 13.01.25 в 13:35