Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. Мирослав Богданов, НХА:

Хората не разбират мащаба и съдържанието на рекламния дизайн

3
Доц. Мирослав Богданов
Снимка: Христина Иванова
Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания.

Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр.,
мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил.

В края на 60-те и началото на 70-те години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широко обхватна дейност.
Специалност „Рекламен дизайн“ присъства в държавния регистър на специалностите, по който се извършва висше образование в страната и се основава на решение на Академичния съвет на Националната художествена академия. Разкрита е въз основа разпореждане на Министерски съвет тогава с наименование – „Пространствено оформление“.

Днес специалността се нарича "Рекламен дизайн", а тази година се навършва половин век от нейното съществуване в НХА. Доц. Мирослав Богданов е неин ръководител. Юбилеят се отбелязва с изложба в галерия "Академия".

"Пловдивският панаир, създаден през 1892 година, вече се смята за едно начало на тази активна дейност, която се занимава с това да оформи пространства, в името на нуждите на търговско-промишлените субекти, които участват в изложенията, за да могат те да осъществяват своите бизнес контакти", разказва за началото на рекламния дизайн в България доц. Мирослав Богданов.

Той добавя, че в началото с тази дейност са се заели художници, които не са имали много работа в други сфери на визуалните изкуства. Става ясно обаче, че има нужда от специално обучение.

"Хората не доразбират мащаба и съдържанието на този тип дейност. Ние, в някакъв аспект, сме свикнали с това, тъй като самата ни работа не е да се изявяваме като художници, а по-скоро да създадем решение за другите. Да осъществим оная визуална връзка между продукт и бенефициент, съобразявайки се с едно пространство", обяснява неразбирането на есенцията на работата на рекламния дизайнер, което по-голямата част от обществото проявява, наемайки тези професионалисти с думите "Ела тук да подредиш някакви неща".

Повече за специалността и изложбата свързана с нейното честване чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Бояджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Радостта, която носят зрителите, е неизмерима

Днес гостуваме на един модерен център за изкуство, театър, музика, изложби и бизнес - Сити Марк Арт център . Първият ни гост е режисьорът Благой Бойчев – говорим за спектакъла "Любовта в насрещното": "В тази зала никога не се е представял оперен спектакъл (проф.д-р Иванка Нинова). Това бе дипломен спектакъл на моите студенти. Изиграхме три в тази..

публикувано на 17.11.24 в 10:06
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов, вестник първи

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Началото е за Светлана Мухова - изследовател, автор на книги и научни публикации,..

публикувано на 16.11.24 в 16:00

Софийски разкази - сладкарница "Цар Освободител"

Истинското име на събореното преди половин век Писателско кафене е сладкарница "Цар Освободител". Тези, които я помним намаляваме като бройка и си струва да се запознаете с нея: Чия е първоначално сградата ѝ, кой я купува и в какво превръща помещението, преди да стане сладкарница в 1908 с подробности в спомените на художника Иван Тенев и други нейни..

публикувано на 16.11.24 в 15:00
Иван-Асен Георгиев

Адресите на любовта - аферите на Иван-Асен Георгиев

Американското разузнаване праща частни самолети за любовниците на агента си: Осъденият на смърт за шпионаж в полза на САЩ български дипломат Иван Асен Георгиев, докато работи в българското посолство в Париж върти три любовници, а освен това има съпруга. Американското ЦРУ толкова цени агента си, че осигурява фиктивна стипендия за уж..

публикувано на 16.11.24 в 14:00
Милен Кукошаров

Многоликият Милен Кукошаров и колко е важно творците да общуват помежду си

За Милен Кукошаров времената са интересни. И плодотворни. Един от най-широкоспектърните пианисти на българската сцена, той се налага все повече като запомнящо се присъствие и в джаза (където участва в многобройни съвместни проекти с Вили Стоянов – и като пианист, и като аранжор, и като композитор, и с Марина Господинова и Златните години на джаза,..

публикувано на 16.11.24 в 11:51
Божана Славкова

Събираме и еднакво, и различно мислещи хора

Ново гражданско пространство „ Магнит “ за безплатни събития отваря врати на 20.11. на ул. Г. С. Раковски 76. Представя ни го един от основателите, Божана Славкова: "Проектът почна в 2019. Бе само пространство за климатични активисти. Сега е отворено за младежи, култура. Имаме няколко различни помещения. Искаме да сме шарени, разнообразни. Искаме..

публикувано на 16.11.24 в 11:40
Габриела Руменова

Повече "мрежова" грамотност

С наближаването на официалната дата на "Черния петък" (29.11.), търговци започват да анонсират различни кампании за отстъпки, някои от които обаче не са коректни спрямо клиентите – описание и експертен анализ на некоректните практики с  Габриела Руменова от платформата „ Ние потребителите “: "Използват се много маркетинг подходи, но се стига до..

публикувано на 16.11.24 в 11:00