Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 19.03.25: Възможна ли е децентрализация в София?

Коментатори във "Форум" тази седмица са гражданският активист Веселин Кръстев и урбанистът Калоян Карамитов. Заедно с водещия Константин Лавсов, част от темите, които дискутираха днес, бяха: - Децентрализация в София – възможна ли е? - Правомощията на районните кметове - Има ли гражданско общество в България – какво ни обединява? - Местните..

публикувано на 19.03.25 в 19:17
Съдовете са с обем до 740 л. и са лесни за сглобяване и употреба

Столичната община дава 2000 компостера за домакинства от цяла София

Столичната община достави на районните администрации 2000 компостера за домакинства от цяла София. Те са част от инициативата на администрацията „Компостирай вкъщи“ и се раздават на домакинствата, които предварително са заявили желание, съобщават от Столичната община. С това общият брой на компостерите за домашно ползване по програмата стават над 14..

публикувано на 19.03.25 в 19:06

Доц. Стефка Крумова: Няма място за притеснение, морбили е под засилен надзор в страната ни

През 2024 г. случаите на морбили в Европа са се удвоили като достигат 25-годишен връх, съобщи преди дни Световната здравна организация. Пред Радио София доц. Стефка Крумова - ръководител на Националната референтна лаборатория по морбили, паротит и рубеола към НЦЗПБ обясни, че заболелите в Европа, за които СЗО съобщава, са над 32 000 души за..

публикувано на 19.03.25 в 17:49
Д-р инж. Димитър Белелиев

"Energy of tomorrow" - решения за енергийна ефективност и зелена енергия

Фокус върху решения за енергийна ефективност, зелена енергия и алтернативни форми на енергийно захранване, поставя специализираната конференция „Energy of tomorrow“. Участниците в нея - представители на държавни институции, на академичната общност и бизнес организации, очертават основните характеристики на енергийния пазар и кога той ще бъде..

публикувано на 19.03.25 в 16:44
Симеон Генов е съосновател и управител на CBD Seed Europe

Българска компания е лидер на пазара на регистрираните иновативни сортове коноп

През последните седем години сме се утвърдили като лидер на пазара за регистрацията на иновативни сортове коноп, чието начало е от САЩ, където тази индустрия стартира. В Европа се движим с около 10 г. назад. Ние от там намерихме тези иновативни сортове и закупихме правата за тях. В България през Изпълнителна агенция за сортови изпитвания, апробация и..

публикувано на 19.03.25 в 16:28

Адв. Иван Енев: Само промени в Наказателния кодекс не са достатъчни за ограничаването на зверства над животни

В голяма част от българските градове през последните дни се проведоха редица протести срещу насилието над животни. За промяна в законодателството, по-високи присъди и справедливост, настояват протестиращите. Пред Радио София адвокат Иван Енев коментира, че проблемът с насилието на животни се неглижира от законодателя. "Не се обръща..

публикувано на 19.03.25 в 15:48

Васил Терзиев: Проблем с депото в столичния завод за отпадъци няма

Днес в Столичната община се проведе извънреден брифинг свързан с управлението на отпадъците в столицата. На него присъстваха кметът Васил Терзиев, заместник-кметът по направление "Зелена система и екология“ Надежда Бобчева, директорът на завода за отпадъци Николай Савов, представители от групата на Продължаваме Промяната - Демократична България,..

публикувано на 19.03.25 в 14:57