Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дали познаваме човешкия мозък?

Д-р Георги Георгиев , зам. председател на УС на Асоциация за инсулт и афазѝя ни гостува по повод „Седмица на информираност за мозъка“ (10-16.3) и съпътстващата я изложба „Човешкият мозък“ (14-23.3): "Често забравяме, че трябва да полагаме грижи за мозъка си, освен за тялото си. Трябва да сме добре хидратирани и да не изпадаме в прекален глад. Но и да..

публикувано на 15.03.25 в 11:50
Васил Анастасов

На игра в музея

TreasureUP е интерактивна платформа, която превръща музеите в забавно и ангажиращо преживяване чрез персонализирани мисии, добавена реалност и игровизирани награди. Слушаме създателя ѝ Васил Анастасов : "Това е нашият опит да игровизираме музеите. Нещо като допълнителен гид за определени артефакти. Ако потребителите към края се представят..

публикувано на 15.03.25 в 10:51
Живко Джамяров

Стратегия как искаме да живеем

Бестселърът на американският лекар д-р Кейси Мийнс, който прекара над 30 седмици в класацията на „Ню Йорк Таймс“, „Добрата енергия“ –  представен ни от Живко Джамяров, създател на български бранд за биосуперхрани и посланик на книгата и здравословния начин на живот: "За идеите в книгата не се говори много. Масово се сблъскваме със заболявания,..

публикувано на 15.03.25 в 10:07

"Форум", 14.03.25: Младите в социалните мрежи - "геройства" и разстройства

На финала на работната седмица коментаторите на "Форум" не повтаряха въпроси и отговори, не обобщаваха изминалите дни, а анализираха процесите и тенденциите по следните теми: Съдебната реформа – дългогодишна "дъвка". С нея трябва да се заемат специалисти, а не от политически клакьори. Дигиталните навици на младите хора у нас. Комуникации..

публикувано на 14.03.25 в 18:20

"От какво се страхува Вирджиния Улф" според режисьора Тея Сугарева

“От какво се страхува Вирджиния Улф“ e авторски спектакъл на режисьора Тея Сугарева, който проследява житейската съдба на една от най-интересните и драматични фигури в модерната литература - Вирджиния Улф. “Всеки режисьор, когато тръгва към някакъв автор, по някакъв текст, прави едно много задълбочено проучване на живота, контекста на всички творби и..

публикувано на 14.03.25 в 17:27

Потребителите могат и трябва да бъдат по-силни от търговците

"Справедлив преход към устойчив начин на живот" е мотото, с което ще бъде отбелязан Деня на потребителя 15 март . Скорошно изследване сочи, че 94% от над 30 000 души от 31 страни подкрепят преминаването към по-устойчив начин на живот , като са готови да избират екологични продукти, да намалят отпадъците и опаковките и да се насочат..

публикувано на 14.03.25 в 17:10

За 10 дни в Софийския университет заявления са подали над 1000 кандидат-студенти

Светослав Петров е на 18 години. В близките месеци му предстои да завърши своето средно образование. Към момента е зрелостник в 125. средно училище „Боян Пенев“ в София с профил хуманитарни науки. Споделя, че мечтаната му висша специалност е право в Софийски университет „Св. Климент Охридски“. По думите му, един кандидат-студент трябва да знае..

публикувано на 14.03.25 в 16:25