"Процесът на подсигуряване трябва да започне възможно най-скоро. Най-добре би било това да се случи още, когато започнем да получаваме първите си доходи и през 20-те и 30-те си години да започнем да отделяме част от тези доходи за пенсионните си години. Проблемът е, че тогава обикновено сме на етап в живота си, в който има много други неща, за които трябва да се погрижим и те са с по-кратки срокове. Да си подсигурим първи дом, да градим семейство, да подсигурим образованието на децата си. Истината е, че обикновено и съвсем разбираемо приоритетите на хората са да подсигурят първо тези не малки и по-краткосрочни финансови цели. И чак обикновено в 40-те и 50-те си години започват вече да се усещат, че трябва да помислят и за пенсионните си години, а да не разчитат само на държавата, защото това ще доведе до драстично намаляване на финансовия ни стандарт след това", каза той.
По думите му ако започнем да се осигуряваме по-късно ще трябва да отделяме повече средства, отколкото ако сме започнали да се осигуряваме по-рано. Той отбеляза, че в момента има много и най-различни финансови и спестовни инструменти, в които можем да инвестираме, като пренесем покупателна способност на тези спестявания, тоест те да не бъдат изяждани от инфлацията, а дори и да ги увеличим. Често срещани алтернативи са доброволните пенсионни фондове, застрахователни инструменти, взаимни фондове дистрибутирани от банките, както и самостоятелно отваряне на акаунт при инвестиционен брокер. Генов отбеляза, че поради непознаването на тези методи българите избират най-разпространеното нещо - недвижимите имоти.
Относно криптовалутите той каза:
"Целта им е да бъдат алтернатива на сега съществуващата финансова система и дали това ще се случи или не, никой не знае. В някой момент те ще заемат тази роля и ще изместят сегашната финансова система. Има хора, които вярват, съответно влагат парите си в различни криптовалути, има хора, които не вярват и не ги влагат. Това, което мен всъщност ме притеснява е, че голяма част от хората, които влагат парите си в криптовалути ги влагат просто заради една евентуална много висока доходност, която ще получат. Без въобще да се опитват да вникнат във фундамента, кои са потенциални добри проекти на криптовалутите... Един вид ги използват като едно казино. И това е нещото, което е притеснително, защото когато има голям брой хора, които използват криптовалутите по този начин, и както вече сме наблюдавали дълги години, те стават много латилни - имат много резки повишения и резки спадове на своята стойност. Това може да направи така, че много хора да загубят много пари."
От друга страна инвестицията в имот е нещо, което изисква значителен финансов ресурс. Този ресурс е вложен в един конкретен актив, например апартамент, но на този актив могат да му се случат всякакви неща (пожар, наводнение, земетръс и др.), поoчерта Генов.
"Имотите са на сериозни цени, това е голям ресурс, а пък доходността от наеми на фона на тези цени в момента не е толкова атрактивна, че да загърбим останалите финансови инструменти", каза той и добави, че усилията там са по-малко, отколкото менeжирането на недвижим имот."
Според думите му половината от средствата за пенсия се покриват не от вноските, които ние правим в пенсионни фондове, а от данъците. Рискът за поколенията в дългосрочен план е, дали ще има достатъчни данъчни постъпления, които да финансират пенсионната система. За да има достатъчни данъчни постъпления, трябва да има развиваща се икономика, която да създава добавена стойност и печeливши бизнеси, които да генерират данъци в хазната.
На 23 април 2024 г. ще се състои безплатен уебинар "Пенсионирането - мисията възможна", на който ще бъдат дискутирано как човек може да определи каква пенсия е реалистично да получи на базата на сегашното си положение и на какви доходи се осигурява. Всеки желаещ може да се запише на страницата https://www.moitepari.bg/
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..