Хартиеното изкуство (Paper art) е съвременна форма на визуалните изкуства, възникнала като естествено продължение на традиции и занаяти, свързани с хартията. Артистите, които използват хартията като медия, сродяват традиции и иновации с експерименти и търсения на нови възможности. Хартията предизвиква към нов изразен език и употребата на нови технологии, обогатявайки съвременното изкуство.
Посветен на тази концепция София хартиен арт фест е основан през 2011 година, водейки началото си от създадения две години по-рано Аматерас ежегоден конкурс/изложба за хартиено изкуство. Фестивалът обединява още: Биенале за хартиено изкуство, Хартиена арт академия, Обменни гостуващи изложби, Изкуство в градската среда, Театър и кино, Зелена архитектура и голям брой съпътстващи събития.
Освен основните раздели на фестивала, всяка година се организират самостоятелни изложби на наградени в предишните години артисти, пътуващи международни проекти, инсталации и събития в градска среда. Събитията се случват на различни локации с цел децентрализация и обживяване на публичните пространства във и извън градска среда.
Във всяко издание фестивалът има определен фокус, който е в подкрепа на културната политика на София и България и се стреми да допринесе, като медиатор в международната, социална и обществена политика за единство на Европа и подкрепа на европейските ценности.
СХАФ допринася за културното разнообразие и артистичен живот, въвличайки различни публики, културни среди и партньорства
от разнообразни сфери. Фестивалът успешно организира събития за деца, хора с увреждания и групи с ограничен достъп до култура.
Благодарение на добрите отношения между фондация Аматерас и Международната асоциация на артистите, занимаващи се с хартиено изкуство (IAPMA), членове на асоциацията гостуват редовно с най-доброто от света на хартиеното изкуство.
Фестивалът е част от Календара на културните събития на Столична община и е член на Българската фестивална асоциация от самото ú създаване.
СХАФ е и двукратен носител на лейбъла "Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа" (EFFE), връчван ежегодно от Европейската фестивална асоциация за заслуги в развитието на фестивалите, ангажираност към обществото и международна дейност.
Събитието се откри на 25 март с Изложбата "Дантела на вековете" на украинската художничка Дария Альошкина.
Тази изложба олицетворява и мотото на тазгодишното издание "Без граници" и е важно послание към съвременния свят, което призовава за единство в борбата за мир чрез култура.
Проектът се случва благодарение на специалната програма "Култура на солидарност – фонд EUNIC за Украйна", подкрепена от Eвропейска културна фондация и Българския клъстер на EUNIC – Асоциация на националните европейски културни институти. Инициативата е прегърната от организаторите на София хартиен арт фест и е включена в програмата на Биеналето в подкрепа на Украйна и нейното представяне като част от европейската културна съкровищница.
Изложбата "Дантела на вековете" е необикновен проект на Альошкина, автор с утвърдено име в сферата на украинското съвременно изкуство. Работите са създадени в традиционната техника "витинанка" и изграждат елегантна и внушителна експозиция на даровитата авторка след нейното участие в изложбата "ДНК Украйна", която представя Украйна на Венецианското биенале за архитектура през 2023 г.
Изяществото на произведенията, изтъкани от символични елементи с проникваща през тях светлина, създават незабравимо емоционално въздействие. Техниката "витинанка" като изкуство на рязаната хартия отстранява излишните елементи, както в историята с течение на времето остават само знакови събития и периоди. Това разказва и проектът "Дантела на вековете", неслучайно представен в историческото сърце на София – изложбената зала "Триъгълна кула на Сердика".
Дванадесетте мащабни пана преминават през историята на Украйна и нейното формиране като народ и държава.
В последното десетилетие украинците преоткриват своята култура и национална идентичност, в чиято основа откриваме и бойния им дух.
Творческият подход на Дария Альошкина съчетава традиционни принципи със съвременен контекст и композиция.
Паната, плуващи в пространството като видения от дълбините на историята, са разпределени тематично в девет теми: Скития, Киевска Рус, Анна Ярославна, Златна орда, Шевици на казашките старейшини, Покров Богородичен, На свобода, Модерн и Трипиля.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
„Виж“ е дебютният авторски албум на Петър Терзиев и Вилизар Гичев от Uke Duo. Двамата работят заедно от около 10 години. Пред Радио София те споделиха, че още през 2017 г. са записали албум с укулеле инструментали, но „Виж“ е първият им албум, в който и музиката, и текстовете са авторски. „Музиката, която сега представяме е много различна. Аз..
Пет нови високотехнологични и оборудвани и свързани класни стаи отвориха врати с откриването на учебната година в самоковското основно училище „Митрополит Авксентий Велешки“. Те ще служат по различните учебни предмети – математика и информатика, биология и здравно образование, информационни технологии, природни науки. Това е вторият СТЕМ..
България се включва в създаването на създаването на първия Кодекс за поведение в областта на изкуствения интелект (ИИ) с общо предназначение (general-purpose AI). Институтът GATE към СУ „Св. Климент Охридски“ е част от Работната група . Инициативата е на Европейската служба за ИИ - център на експертния опит в областта на ИИ съгласно..
Чрез форум, изложба и трансформация на вътрешния двор на УАСГ до 6 октомври може да бъдат разгледани историята и проблематиката на архитектурното образование у нас. Събитието е озаглавено "Education works" и е инициативата на фондация „Underschool“, която работи за подобряването на архитектурното образование чрез изследвания, намеси и..
На 1 октомври, струнни квартети № 1, ор.7 и № 4 на Бела Барток ще звучат на сцената на столичен клуб в изпълнение на Art&Shock String Quartet. Квартетът обединява млади музиканти от Симфоничния оркестър на БНР, камерен ансамбъл “Софийски солисти” и частни артистични организации. Проектът “Bartók Gothic” е посветен на красотата на струнните..
Програмата е интересна и предизвикателна. Интригуваща, защото включва творба от сравнително непознатия у нас немски композитор от полски произход Филип Шарвенка, а предизвикателен – защото първото трио на Брамс (макар и написано, когато той е бил едва на 20 години) е мащабно „като катедрала“ по думите на пианистката Рада Чомакова, дългогодишен..
Случай на западнонилска треска е регистриран в София. Това сочи справката на Столичната здравна инспекция за седмицата 23-29 септември. Според информацията на СРЗИ през този месец са потвърдени 15 случая на заболяването в столицата. През изминалата седмица са регистрирани и три случая на лаймска борелиоза, 6 случая на скарлатина, 7 случая на..