Преди дни от природозащитната организация оповестиха, че замърсяването с азотен диоксид в столицата е два пъти над нормата, а измерванията на официалните станции не отразява реалните нива. Фактът, че въздухът, който дишаме, е мръсен, беше установен неотдавна и от немски учени, които направиха специално замерване.
Освен измервания от официалните станции на Изпълнителната агенция по околна среда, такива са направени и на пикови места, свързани с централни горещи точки, транспортно ориентирани в близост до училища, такива които са свързани с въведената през 2023 година „Зона с ниски емисии“, като на тези места експертите установяват доста високи нива на азотен диоксид.
"Потвърди се това, което знаем от години, че София има проблем със замърсяването с азотен диоксид, който не се отчита реално от официалните станции", твърдят специалистите.
Той е изключително сериозен замърсител на въздуха и може да причини сериозни здравословни проблеми, отровен газ, който може да доведе до тежки натравяния, но това, което е концентрирано във въздуха на София, може да доведе до проблеми с дихателната система, но не само. Той може да засегне и редица вътрешни органи в човешкия организъм.
Сред най-уязвимите групи са децата, заради това, че се намират ниско и вдишват по-големи концентрации, както и защото са по-активни и техните органи не са развити докрай, посочиха събеседниците. Друга уязвима група според тях са хората, спортуващи на открито. Сред най-потърпевшите попадат и шофьорите – тези, които причиняват замърсяването, защото доста време прекарват там, където то е най-интензивно.
Изследването на проблема с мръсния въздух показва, че 95% от замърсяването му се причинява от транспорта, предимно с азотен диоксид. Замърсяването, причинено от фини прахови частици, поддържа целогодишни високи стойности, които официалните станции не измерват. При азотния диоксид абсолютно няма сезонност, защото транспортът в София е целогодишен замърсител, категорични са от "За Земята".
▲ Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов
Необходимо е да се ограничат автомобилите, но не всички. Има определени автомобили, които трябва да бъдат ограничени и те могат да бъдат открити, категоризирани и със съответните мерки да бъдат ограничени. Сред най-замърсяващите автомобили са дизеловите, а също и бензинови, при които липсва катализатор, или е недобре функциониращ.
Нужни са по-добри годишни контроли и по-ясни параметри на Зоната с ниски емисии, за да започне решаването на проблема, смятат експертите.
Когато говорим за автомобили, трябва да вземем предвид не само тяхната възраст и горивото, но и техните конкретни характеристики. Вече има база данни, от която може да се види кои автомобили, включително и от по-новите създават проблеми, уточниха те.
Това, което следва да се направи, е да се ограничат неизправните автомобили независимо от възрастта им, а и най-старите автомобили, съветват от сдружението.
Чуйте още аспекти от разговора в звуковия файл.
Когато денят започне да расте, колекцията от орхидеи в Ботаническата градина на БАН започва почти обилно да цъфти. Именно затова вече 17-а година специалистите организират специализирана изложба през този сезон. Сегашното издание на цветната експозиция ще продължи до 1 март, разказа пред БНР-Радио София доц. д-р Антоанета Петрова от Сектор..
Предварителен анализ на планирането и изпълнението на държавната политика за младежта в България, за периода 2010-2024 г., беше представен от Националния младежки форум. Данните сочат системни пропуски, липса на прозрачност и ефективност, както и опасно нисък приоритет на младежките въпроси в държавната политика. Анализът е изготвен на..
Представяме младия музикант Георги Дачев , който пристига при нас от българската рок столица Каварна. Георги Дачев вече е по-известен като вокалист, китарист и бендлидер на групата "Do Sho band". За него музиката е призвание. Казва, че тя е негово препитание през целия му съзнателен живот. А иначе… "Пропях преди да проходя, още от..
Електромобилите са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Електромобилите са нова вълна в автомобилите, които коренно промениха начина на ползване и на зареждане, коментира пред Радио София Наталия Петрова – "Развитие пазар..
"Грийнпийс“ – България се обръща към институции и дружества от сектора с призив за модернизиране на централното отопление. В серия от срещи и разговори те споделят добрия опит от света и настояват този сектор от енергетиката да започне да навлиза в 21 век. Експертите от "Грийнпийс“ изтъкват като нужда от оптимизация постоянните аварии,..
На последното си заседание, Столичният общински съвет даде мандат за изготвяне на доклад за създаване на общинско дружество – търговец на електроенергия, което да оптимизира разходите за електроенергия в общинския сектор. Според данните на Временната комисия за анализ на количествата и цените на потребяваната електрическа енергия от Столичната община..