Необичайно и красиво, така вече традиционно за Зала "България", обичащите българска музика имат своето място и време до 10 вечерта. От зала "България" започваме с нашата домакиня Кремена Николова-Флор:
„Не просто да почитаме героите, а всички онези хора, които са направили всичко да израснем като държава и като личности. Това са музикалните герои на последните столетия. Традицията ни е дълга във времето, вече 7-8 години я организираме и леко я трансформирахме.
Всяка следваща година изтегляме програмата все по-рано, има толкова желаещи и добри деца.
Обърнахме я към най-младите български музиканти, които още не са се качвали на голяма сцена. В първата част са ученици от всички или почти всички музикални училища в страната, както и от НМА.
Наблюдавала съм техния трепет. Много съм щстлива да им предложим най-престижната зала, да изградят самочувствие, да чуят своите колеги и да оценят къде стоят те. И публика, която може да стои от 10 сутринта до 10 вечерта. И да учат български творби.
Това приучава и децата, и публиката – като се чуе „българска класическа музика“ се имат пред вид само няколко имена, но е важно да представим всички периоди до Румен Бояджиев-син, чиято музика е толкова близка до младите. Йовчо Крушев има страхотни произведения, адекватни на днешното време.
Модулите на програмата са 8, с 15 минути почивка. Да има време за почивка и на участници, и на публика."
Включваме и композитора Георги Андреев:
„Концертът е дългогодишна мечта, съставът е прекрасен, искрена благодарност – от тях дойде инициативата. Подсилват чувството за привилегированост. Ще има и абсолютна премиера, произведението го завърших на 3 февруари – Рапсодия за цигулка, пиано и струнен оркестър. Ще има и акапелни песни с гласове от "Фил„п Кутев“, също и Недялко Недялков – кавал, за когото съм писал специално. Програмата е разнообразна стилистично и звуково. Започваме с творба за Бедрос Папазян, посветена е на жертвите на арменския геноцид. Ще има не само сериозни произведения, разнообразна палитра от настроения и звукови формати, но „Софийски солисти“ са централни.
Накрая казах: „Колеги, великолепно е, ще ни разглезите. Рядко е композитор да чуе триизмерно това, което е в главата му.“
Проф.Огнян Константинов, Декан на Инструменталния факултет на НМА:
"Нашите и чуждестранните ни студенти свирят с удоволствие българските композитори. Нашите особено се чувстват в своя матрица. Не мога да изброя всичко, има и ново написани неща - Виктор Вичев от Пловдив ще изпълни две свои, Росен Балкански има също световна премиера.
Част от учебната програма задължително е българска музика. Пианистите, цигуларите, виолистите. Всичко зависи от наличния репертоар. Има го, хубав, красив. В залата има много хора. Билетът важи за целия маратон - могат да влизат хората до 9 вечерта. Виждаме и бъдещите си студенти. Без колегите от Русе, участват всички останали.
Разпространението на българските композитори не е в празничния дискурс, голяма част от творчеството им е в ръкописи.
Ето и какво ни очаква отсега до края на пролетта в Зала "България" - отново сме с Кремена Николова-Флор:
„Залата е доста натоварена, както и афишът на Софийската филхармония. Политиката е да се представя най-доброто, да имаме в афиша и големи, и прохождащи звезди, и български, и чуждестранни.
На 7 март сме поканили две очарователни талантливи дами – Анастасия Кобекина и Вилиана Вълчева.
На Концерта за пиано и тромпет на Шостакович ни гостуват отлични виртуозни музиканти, пианистът Александър Улман и Селина От, датата е 14 март.
На 21 в София, на 24 в Русе и на следващия ден в Атенеума - Букурещ сме с пианистката Елена Башкирова – Бетовен, Чевърти концерт и Четвърта симфония. За нея „българската публика е на изчезване в Западна Европа.“
Когато вторият път бяхме в Мюзикферайн бях скептична към Веселин Стоянов „Бай Ганьо“. Маестро Тодоров ми каза – „не ми се меси в работата“ и публиката буквално изригна като на рок-концерт. Моят урок беше, че не бива да сме с ниско самочувствие – публиката където и да е, може да разпознае хубавото.
Вдигнахме малко цените на билетите, всички услуги, свързани с концертите са поскъпнали. Решихме да оставим цените на всички цикли и те вече се продадоха с 50% намаление. В момента то е приложимо за комбинация от 6 концерта. То е за всички, които не могат да живеят без класическа музика. Но не можем да останем с най-ниски билети.
Лия Петрова ще представи Концерта за цигулка на Корнголд, в който винаги откривам по нещо ново.
Ще има и много Пучини, и лека забежка в оперетния жанр. Гостите показват как трябва да се пее оперета.
Не искам да пропусна и Миса Солемнис на 9 май с Емил Табаков. Много рядко се свири. Няма да пропусна и концерта на 30 май с Милен Начев, който след няколкогодишни молби намери дата. Равел, Дюка и Де Фая!
За финал – на 6 юни събираме в едно Сабине Майер и цигуларката Бомсори Ким.“
Поглеждаме и към концертите на Националния филхармоничен хор с неговия диригент Цветан Крумов:
„Като студент участвах във възстановяването на Втората и Третата симфония на Никола Атанасов, изпълнени в 1926 и съответно в 1953. Миналата година изпълнявахме неизпълнявани дотогава в България „Кирие Елейсон“ на Вивалди и Кантати на Бах. Започнахме сезона с орган и хор.
Подготвяме нова линия – на 6 март ще изпълним „Адиемус“ на Карл Дженкинс, ключово за 90-те. Лесната за слушане музика е много трудна за изпълнение. Това е класическа музика, която няма да отблъсне млади хора в начален етап на навлизане в класиката. Дженкинс играе с класика, отива към поп, има леки барокови нишки и малко афро. От малки до големи и от непрофесионалисти до професионалисти могат да го слушат. Детският филхармоничен хор и квартет „Класик арт“ също участват, сцената ще е пълна с музиканти. Текстът е абсолютно безмислен – звучи като поредните инструменти.
Следващият концерт е на 27 март, тогава отбелязваме рождения ден на Росини (29.2). не пропускаме и българските композитори – 100-годишнината на Константин Илиев.“
С урбаниста Здравко Петров говорим за някои от сградите по ул.Граф Игнатиев: "Улицата е наследник на стар сокак по направление Самоков. Затова и името ѝ е било Самоковска. Около т.н.Черна джамия (Св.Седмочисленици) е била една от най-богатите турски махали, с мегдан кафене-башъ (пл.Славейков). Улицата започва от отклонението на ул.Алабинска. Там е и..
"Рози срещу насилието“ е активистки проект, създаден с цел повишаване на информираността относно домашното и джендърното насилие. Концепцията е хората заедно да изплетат лилави рози и да ги поставят на видно обществено място в града. Това е форма на активизъм, известна като „yarnbombing“, която използва плетенето като начин да се привлече внимание към..
На 9 и 10 ноември се провежда последният за годината Фестивал на легалните графити Мостъ 3, който ще преобрази железопътния прелез на бул. "Ботевградско шосе". Това събитие събира на едно място някои от най-талантливите графити и стрийт арт артисти, които вдъхват нов живот на градската среда. Портрети на известни български спортисти като Георги..
Силата на промяната: 19 благотворителен бал на фондация „Сийдър“ обединява дарители за по-добро бъдеще на най-уязвимите. Александрина Димитрова, изп. директор на фондацията с подробностите и каузите: :"През годините съдействаме по замяната на държавните институции с центровете от семеен тип. Голяма част от децата са с физически и ментални..
Фестивал на чая FesTEAval събира на едно място любителите на ароматната гореща напитка и обединява култура, образование и изкуство. В рамките на фестивала ще бъдат представени разнообразни чаени предложения от цял свят, комбинирайки както традиционни, така и модерни вкусове. Чаят ще бъде съчетан с културни демонстрации и лекции, за здравословния..
Пътешествие в света на научните загадки и бъдещите технологии, което ще промени начина, по който виждате света около вас, обещават на любопитни зрители и участници организаторите от Ratio на форум в София Тех Парк, която ще се проведе на 9 ноември, събота, след 10:00 часа. Предвидени са завладяващи теми, представени от международни..
Стигнахме ли дъното? - това попитаха седмичните коментатори на "Форум" след случилото се снощи пред Народния театър "Иван Вазов" по повод постановката на Джон Малкович по пиеса на Бърнард Шоу. Протестът, прераснал във физически сблъсък, сякаш е активно мероприятие от гледна точка на политическия интерес, подхвърлиха Тодор Терзиев и Манол..