Необичайно и красиво, така вече традиционно за Зала "България", обичащите българска музика имат своето място и време до 10 вечерта. От зала "България" започваме с нашата домакиня Кремена Николова-Флор:
„Не просто да почитаме героите, а всички онези хора, които са направили всичко да израснем като държава и като личности. Това са музикалните герои на последните столетия. Традицията ни е дълга във времето, вече 7-8 години я организираме и леко я трансформирахме.
Всяка следваща година изтегляме програмата все по-рано, има толкова желаещи и добри деца.
Обърнахме я към най-младите български музиканти, които още не са се качвали на голяма сцена. В първата част са ученици от всички или почти всички музикални училища в страната, както и от НМА.
Наблюдавала съм техния трепет. Много съм щстлива да им предложим най-престижната зала, да изградят самочувствие, да чуят своите колеги и да оценят къде стоят те. И публика, която може да стои от 10 сутринта до 10 вечерта. И да учат български творби.
Това приучава и децата, и публиката – като се чуе „българска класическа музика“ се имат пред вид само няколко имена, но е важно да представим всички периоди до Румен Бояджиев-син, чиято музика е толкова близка до младите. Йовчо Крушев има страхотни произведения, адекватни на днешното време.
Модулите на програмата са 8, с 15 минути почивка. Да има време за почивка и на участници, и на публика."
Включваме и композитора Георги Андреев:
„Концертът е дългогодишна мечта, съставът е прекрасен, искрена благодарност – от тях дойде инициативата. Подсилват чувството за привилегированост. Ще има и абсолютна премиера, произведението го завърших на 3 февруари – Рапсодия за цигулка, пиано и струнен оркестър. Ще има и акапелни песни с гласове от "Фил„п Кутев“, също и Недялко Недялков – кавал, за когото съм писал специално. Програмата е разнообразна стилистично и звуково. Започваме с творба за Бедрос Папазян, посветена е на жертвите на арменския геноцид. Ще има не само сериозни произведения, разнообразна палитра от настроения и звукови формати, но „Софийски солисти“ са централни.
Накрая казах: „Колеги, великолепно е, ще ни разглезите. Рядко е композитор да чуе триизмерно това, което е в главата му.“
Проф.Огнян Константинов, Декан на Инструменталния факултет на НМА:
"Нашите и чуждестранните ни студенти свирят с удоволствие българските композитори. Нашите особено се чувстват в своя матрица. Не мога да изброя всичко, има и ново написани неща - Виктор Вичев от Пловдив ще изпълни две свои, Росен Балкански има също световна премиера.
Част от учебната програма задължително е българска музика. Пианистите, цигуларите, виолистите. Всичко зависи от наличния репертоар. Има го, хубав, красив. В залата има много хора. Билетът важи за целия маратон - могат да влизат хората до 9 вечерта. Виждаме и бъдещите си студенти. Без колегите от Русе, участват всички останали.
Разпространението на българските композитори не е в празничния дискурс, голяма част от творчеството им е в ръкописи.
Ето и какво ни очаква отсега до края на пролетта в Зала "България" - отново сме с Кремена Николова-Флор:
„Залата е доста натоварена, както и афишът на Софийската филхармония. Политиката е да се представя най-доброто, да имаме в афиша и големи, и прохождащи звезди, и български, и чуждестранни.
На 7 март сме поканили две очарователни талантливи дами – Анастасия Кобекина и Вилиана Вълчева.
На Концерта за пиано и тромпет на Шостакович ни гостуват отлични виртуозни музиканти, пианистът Александър Улман и Селина От, датата е 14 март.
На 21 в София, на 24 в Русе и на следващия ден в Атенеума - Букурещ сме с пианистката Елена Башкирова – Бетовен, Чевърти концерт и Четвърта симфония. За нея „българската публика е на изчезване в Западна Европа.“
Когато вторият път бяхме в Мюзикферайн бях скептична към Веселин Стоянов „Бай Ганьо“. Маестро Тодоров ми каза – „не ми се меси в работата“ и публиката буквално изригна като на рок-концерт. Моят урок беше, че не бива да сме с ниско самочувствие – публиката където и да е, може да разпознае хубавото.
Вдигнахме малко цените на билетите, всички услуги, свързани с концертите са поскъпнали. Решихме да оставим цените на всички цикли и те вече се продадоха с 50% намаление. В момента то е приложимо за комбинация от 6 концерта. То е за всички, които не могат да живеят без класическа музика. Но не можем да останем с най-ниски билети.
Лия Петрова ще представи Концерта за цигулка на Корнголд, в който винаги откривам по нещо ново.
Ще има и много Пучини, и лека забежка в оперетния жанр. Гостите показват как трябва да се пее оперета.
Не искам да пропусна и Миса Солемнис на 9 май с Емил Табаков. Много рядко се свири. Няма да пропусна и концерта на 30 май с Милен Начев, който след няколкогодишни молби намери дата. Равел, Дюка и Де Фая!
За финал – на 6 юни събираме в едно Сабине Майер и цигуларката Бомсори Ким.“
Поглеждаме и към концертите на Националния филхармоничен хор с неговия диригент Цветан Крумов:
„Като студент участвах във възстановяването на Втората и Третата симфония на Никола Атанасов, изпълнени в 1926 и съответно в 1953. Миналата година изпълнявахме неизпълнявани дотогава в България „Кирие Елейсон“ на Вивалди и Кантати на Бах. Започнахме сезона с орган и хор.
Подготвяме нова линия – на 6 март ще изпълним „Адиемус“ на Карл Дженкинс, ключово за 90-те. Лесната за слушане музика е много трудна за изпълнение. Това е класическа музика, която няма да отблъсне млади хора в начален етап на навлизане в класиката. Дженкинс играе с класика, отива към поп, има леки барокови нишки и малко афро. От малки до големи и от непрофесионалисти до професионалисти могат да го слушат. Детският филхармоничен хор и квартет „Класик арт“ също участват, сцената ще е пълна с музиканти. Текстът е абсолютно безмислен – звучи като поредните инструменти.
Следващият концерт е на 27 март, тогава отбелязваме рождения ден на Росини (29.2). не пропускаме и българските композитори – 100-годишнината на Константин Илиев.“
Днес вятърът от юг ще се усили и ще бъде умерен и силен, в Предбалкана и в близост до северните склонове на планините от Южна България - бурен. Облачността ще бъде разкъсана, значителна над западните райони, но след обяд от северозапад бързо ще започне да се увеличава, съобщиха от НИМХ. Максималните температури ще бъдат в много широки граници – от 6°-7° в..
"Разговор с психолог. Разбиране и преработка на детските емоции" - е акцентът на организираната тематична среща от Фондация "За нашите деца", която ще се проведе на 22 ноември с родители на деца от 0 до 7 години. Детето показва своите емоции още в утробата на майката, без да има представа и да осъзнава какви са те, това разказа в..
Макар днес да живеем значително по-дълго от нашите предци, основните причини за смъртност остават все същите социално-значими заболявания - сърдечно-съдови, невродегенеративни и метаболитни нарушения. “Когато говорим за анализ на един сложен процес, какъвто е биологичното остаряване, на клетките, тъканите, органите на човешкото тяло и на всички..
Отбелязваме Световната седмица за повишаване осведомеността за правилната употреба на антибиотици. През тази година темата е: “Антимикробната резистентност е невидима, аз не съм“ и има за цел да повиши осведомеността за въздействието на антимикробната резистентност върху живота на хората, като поставя пациентите в центъра на дискусията. Прекомерната и..
Българският фонд за жените отбелазва своите 20 години, 20 години подкрепа за правата на жените в България. Фондът е основан през 2004година от Станимира Хаджичитова и нейни съмишленички. Международната конференция “Феминизмът е за всички“ събра на 14 ноември представители на организации, подкрепени от Българския фонд за жените (БФЖ),..
Фондация за достъп до права (FAR) се присъедини към 29 организации, за да предупреди, че Пактът на ЕС за миграцията и убежището рискува да не успее да защити непридружените деца на границите на Европа. Въпреки че Пактът на ЕС включва редица гаранции за защита на непридружените деца, на практика той вероятно ще изложи децата на още по-големи рискове...
"Мълчанието на майките" е дългоочакваното продължение на криминалната поредица за инспектор Елена Бланко, от испанската литературна сензация Кармен Мола. Също както в предишните три книги – „Кървавата годеница“, "Пурпурната мрежа“ и "Годината на свинята“, историята е едновременно ужасяваща и съкрушаваща. Преводът и този път е на Анелия..