Проф. д-р Адриан Георгиев - зам.-декан на факултет "Наука за образованието и изкуствата", катедра "Музика и мултимедийни технологии" в Софийския университет "Св. Климент Охридски" бе гост в предаването "Радиокафе" по повод 30-годишнината на департамента.
Професионалният му път е свързан със Симфоничния оркестър на Българското национално радио, което дава тласък на по-нататъшната му преподавателска дейност.
"Винаги съм имал влечение към звукозапис, тонрежисура, това по някакъв начин впоследствие оформи моя професионален път, свързан със Софийския университет, със създаването на една нова иновативна специалност – „Медийни технологии и тонрежисура“, но не разглеждам това като нещо различно от работата ми като музикант", посочи той.
През 1995-1997 г. профилът на студентите беше по-различен, имаше доста повече свирещи студенти, които тогава се обучаваха в специалност "Музика" или "Музикална педагогика", профилът на кандидат-студентите днес е доста по-различен, все по-малко са инструментално подготвените кандидати за учителската професия, но пък от друга страна това е едно предизвикателство - да започнем да работим с хора, които просто харесват музиката като изкуство и в рамките на висшето си образование да придобият квалификация учител по музика", разказва проф. Георгиев.
"Дълго време се колебахме по какви критерии да приемаме нашите студенти – да има ли солфеж и елементарна теория на музиката, да няма ли, но някак си пандемията, за която вече забравихме, направи така, че да приемаме с държавни зрелостни изпити. Повярвайте, това не е невъзможно – от нотно неграмотни студенти в I курс, към края на II курс да бъдат напълно адекватни към теория на музиката и нещо, което се очаква от тях, да бъдат завършени музикални педагози", допълни той.
Движим се доста добре, в добра позиция сме на пазара на труда, повече от 50-60% от завършилите специалност „Музика“ се реализират като учители по музика, има огромно търсене, не на последно място промяната в заплащането на учителската професия, вече е стимул, мотивацията на завършващите студенти е ключов елемент и именно тя ги реализира като професионалисти в сферата, отбеляза още проф. Адриан Георгиев.
През тази година той и колегите му отбелязват 30 години от първия випуск по специалността "Музикална педагогика" (през 1994 г.)
Академичните тържества ще бъдат на 14, 15 и 16 май в Аулата на СУ, предвижда е специална конференция и концерт, на който ще бъдат поканени вече реализирани студенти и възпитаници.
Освен преподавателите по музика, в катедра "Музика и мултимедийни технологии" се обучават кадри по направление "Музикално и танцово изкуство" и по специалност "Медийни технологии и тон режисура".
"За някои това е просто фактология, но всъщност е изключително тежък процес, свързан с регулацията във висшето образование в България - поясни проф. Георгиев. - С гордост след 2017 г-, катедрата започва да работи и в областта на технологичната сфера, обучаваме студенти и в специалност "Медийни технологии и тон режисура" с една бакалавърска и няколко магистърски програми – "Аудиовизуален дизайн" и "Аудио-визуална реставрация". Всъщност, съвременните медии са изцяло дигитални, така че няма как да говорим за звукорежисурата и тонрежисурата като професия, без да отделяме изключително голямо внимание в това, нашите студенти да бъдат дигитално подготвени", каза още той.
В разговора ще чуете коментара му за развитието на технологиите от 60-те години до днес, за процеса на дигитализация през последния четвърт век и новото предизвикателство днес – изкуствения интелект, на който сериозно се е посветил изследователският институт към Софийския университет, за бъдещите проекти и нови посоки в образованието.
С проф. Адриан Георгиев разговаря Лили Големинова.
"Разговор с психолог. Разбиране и преработка на детските емоции" - е акцентът на организираната тематична среща от Фондация "За нашите деца", която ще се проведе на 22 ноември с родители на деца от 0 до 7 години. Детето показва своите емоции още в утробата на майката, без да има представа и да осъзнава какви са те, това разказа в..
Макар днес да живеем значително по-дълго от нашите предци, основните причини за смъртност остават все същите социално-значими заболявания - сърдечно-съдови, невродегенеративни и метаболитни нарушения. “Когато говорим за анализ на един сложен процес, какъвто е биологичното остаряване, на клетките, тъканите, органите на човешкото тяло и на всички..
Отбелязваме Световната седмица за повишаване осведомеността за правилната употреба на антибиотици. През тази година темата е: “Антимикробната резистентност е невидима, аз не съм“ и има за цел да повиши осведомеността за въздействието на антимикробната резистентност върху живота на хората, като поставя пациентите в центъра на дискусията. Прекомерната и..
Българският фонд за жените отбелазва своите 20 години, 20 години подкрепа за правата на жените в България. Фондът е основан през 2004година от Станимира Хаджичитова и нейни съмишленички. Международната конференция “Феминизмът е за всички“ събра на 14 ноември представители на организации, подкрепени от Българския фонд за жените (БФЖ),..
Фондация за достъп до права (FAR) се присъедини към 29 организации, за да предупреди, че Пактът на ЕС за миграцията и убежището рискува да не успее да защити непридружените деца на границите на Европа. Въпреки че Пактът на ЕС включва редица гаранции за защита на непридружените деца, на практика той вероятно ще изложи децата на още по-големи рискове...
"Мълчанието на майките" е дългоочакваното продължение на криминалната поредица за инспектор Елена Бланко, от испанската литературна сензация Кармен Мола. Също както в предишните три книги – „Кървавата годеница“, "Пурпурната мрежа“ и "Годината на свинята“, историята е едновременно ужасяваща и съкрушаваща. Преводът и този път е на Анелия..
Даниела Белчева е от Варна, живяла е и е работила в Скандинавските страни и откакто си е в България създава фина, елегантна и стилна музика, най-вече на територията на джаза, но не само. За нея 2024 година преминава под знака на третия й албум “Naïve”. Той беше представен в съпътстващата програма на Международния музикален фестивал „Варненско лято“,..