Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ходенето по буквите на Марин Бодаков - история за живата българска литература

Снимка: Издателство „Точица“

Излезе "Ходене по буквите“ – том I от Марин Бодаков. Книгата съдържа избрани статии и рецензии от едноименната рубрика на автора, излизаща във в. "Култура".

Повече за изданието разказа пред Радио София, Зорница Христова.

Една книга, която има за свой предмет паметта на нашата литература – от една страна, това, което остава от нашето време, а от друга е пример за възможностите на културната журналистика, да достигне до различни територии, да говори на различни езици, да съживява различни места от литературния свят и начинът, по който общуваме чрез думите, посочи тя и допълни:

"Сборникът включва статии от 1997 до 2013 г. във вестник "Култура", които са се опитвали да проследят процесите в нашата литература в дълбочина и са направили това сладкодумно, смешно на моменти, но винаги задълбочено. Той представлява една литературна история, която не е само история на видимите факти – обикновено литературните истории включват само отпечатаните книги и статии постфактум, а това е литературна история, писана на момента. Тя включва целия жизнен процес на литературата, не дисекция на откъснато растение, на нещо вече мъртво, а запис, кадри, които събрани заедно онагледяват като във видеозапис самото случващо се живо създание, каквото е българската литература.“

Този сборник съдържа както рецензии за книги, което бе гръбнакът на рубриката “Ходене по буквите“, също и литературни спорове за случили се литературни събития, за нещо, което би трябвало да има определена тежест, а се е получило другояче, за напрежения, за опити да се наложи едно литературно събитие, за друго културно събитие, което твърде много усяда, закостенява и започва да губи своя характер, съдържа дори литературни разговори – официални и неофициални – това е жива материя и нейният живец се усеща много силно в книгата, анализира Зорница Христова.

Тенденциите уловени в реално време и в тяхната взаимовръзка.

"Едно от големите предимства на статиите в тази книга е, че никоя от тях не е писана изолирано, в тях личат бързите прибежки до прочита на съседни книги, до други литературни явления. Понякога книгите, които се рецензират, са обединени на място, чрез някаква установена между тях логическа връзка, нещо, което много трудно откриваме в съвременната литературна критика", изтъкна тя.

Рецензиите, писани в 10-годишен период назад във времето, са доста точни и проникновени, не биха ни учудили констатациите и прочитите, а само тяхната дата. Това се дължи на едно основно изискване, което авторът на тази книга поставяше пред себе си – изискването за критическа искреност, рецензиите не са писани конюнктурно, нито с оглед силните на деня, оценките в тях са директни и честни с цялата експертност на която авторът е бил способен, твърди Зорница Христова.

С нея разговаря Лили Големинова. Чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13