Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тома Белев: Не може да оставим Витоша на волята на един собственик

Защо не работи Симеоновският лифт?

Ян Калчев, "Витоша ски": Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация

| Анализ
Снимка: БГНЕС

Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София. 

Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.

„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.

„Получава се задръстване. Има проблем“.

Проверка на Столичната община

Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.

„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“

„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.

„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.

„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.

„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.

Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников. 

П

Симеоновският лифт не работи, защото е в пореден ремонт, съобщи в предаването "Хоризонт до обед" Ян Калчев, изпълнителен директор на "Витоша ски“.

"Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация. То е на повече от 40 години, като имате предвид, че може би е най-новото, заедно с "Витошко лале“.

Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".

Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново. 

"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени". 

За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев. 

"През последните години ние извървяхме път със Столична община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут. Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".

Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.

Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение. 

"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".

Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация. 

Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл. 

Природозащитникът Тома Белев в БНР
Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите и бивш директор на Природен парк "Витоша“, отбеляза, че е пътищата за "Алеко“ и за "Златните мостове“ са горски. 
"Не са част от националната или общинската пътна мрежа. 

Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".

Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.

"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет". 

Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.

"Невъзможно  е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете. 

Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".

Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев. 

"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".

Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява - архимандрит професор Евтимий Сапунджиев

Кой е архимандрит професор Евтимий Сапунджиев? Защо личността и делата му са с толкова съществен принос в развитието на богословието в България? Той  е духовник, учен, апологет, учител, общественик и пламенен защитник на християнството.  През тази година отбелязваме 140 лета от неговото рождение. Архимандрит Евтимий е роден в Копривщица на 25 юли..

публикувано на 28.09.24 в 16:00

Софийски разкази - Изгубените софийски символи

Разговорът е със Здравко Петров от “Исторически маршрути”. Старата централна гара е един от тези изгубени символи - тя служи от 1888, когато железницата стига до София. Кои са архитектите и инженерите ѝ, както и за други символи на града - в звуковия файл:

публикувано на 28.09.24 в 15:00
Юлиян Стоянов и Илко Градев

Пресечните точки като трето течение

Юлиян Стоянов и Илко Градев са членове на септет The Crossing Points Collective. Третото течение в джаза  (The Third Stream) съществува от над половин век и е много хубаво, че в България млади музиканти продължават търсенията на първопроходците ни в него, в лицето на Милчо Левиев, Симеон Щерев и останалите членове на квартет "Фокус". Акордеонистът и..

публикувано на 28.09.24 в 13:39

Когато хората са се събирали да свирят

Наградата за принос към музикалното изкуство акад. Марин Големинов - от Кюстендил се включва Лили Големинова: "Наградата се връчва на рождения му ден, а той е роден в годината на Независимостта. Тогава хората са се събирали да си свирят в камерни състави. Младите от второто поколение български композитори отиват да се учат в чужбина - той..

публикувано на 28.09.24 в 13:20
Кирил Карамфилов

Повдигаме завесата към убиец номер едно

С проф. Кирил Карамфилов говорим за Световния ден на сърцето - 29 септември: "Традиционно това е ден, в който се опитваме да привлечем вниманието към здравословния начин на живот, да познаваме и нормата, и патологията. Повдигаме завесата към убиец номер едно. Ентусиазмът е заразителен от младите към родителите им. Кулминацията на събитието е разходката..

публикувано на 28.09.24 в 13:03

Адресите на любовта - Александър Батенберг

Българка ражда на княз Александър Батенберг три двойки близнаци за 7 години Образован, строен, мъжествен, много красив, с бадемови весели очи, с тънки вежди, бяло лице с алени бузи и черни засукани мустачки, 22-годишният княз Александър Батенберг веднага прави много силно впечатление на всички, които се стичат да го посрещат на българска земя...

публикувано на 28.09.24 в 14:00
Юлиян Петров

Не може да има единен национален стандарт за качество в образованието при толкова различни училища

Над 78% от хората в България смятат, че учебните програми трябва да бъдат опростени като се намали обемът информация и да се наблегне на практически упражнения и формиране на компетентности . Това показва поредното изследване на общественото мнение в системата на образованието, в което участие имат и заинтересованите – родителите...

публикувано на 27.09.24 в 18:36