В деня, когато стартира Международният панаир на книгата, се срещаме с писателя Ибрахим Карахасан Чънар, който е и историк, журналист, политически анализатор, но най-вече писател. Той е автор на книгата “Кратка история на Турция“, появила се съвсем скоро на българския книжен пазар.
"Заглавието го решиха моите издатели, но всъщност историята не е толкова кратка. Разглеждам всички периоди, започвайки от корените от Средна Азия, турците като етнос, през Империята на Великите селджуки, Селджукският Емират, Анадолският Емират, който се разпада на бейлици. Един от тях, османският бейлик, на практика създава Османската империя, следва разпадът й. През 1923 година се образува Република Турция, наблегнал съм добре и обхванал нещата във всички периоди, макар и не пространно, но опитах да бъде задълбочено и ясно на читателя", анализира писателят.
"В моите книги съм се старал като цяло да обхвана по-широк диапазон от читатели, за всекиго да има по нещо. Повече от 20 години съм автор и мисля, че съм успял да напипам същността на повествованието, радва ме това, че ми се обаждат и пишат много читатели, познати, които четат книгата и отзивите им са добри", допълни Чънар.
"Старая се да изкарам винаги нещо от същността, нещо ново за всеки човек, което не знае, но представлява интерес. Аз самият понякога се изненадвам. Мисля, че една книга трябва да буди интерес, да се пише със стил, увлекателно, книгата тръгна преди 2 месеца в печатниците и сега виждам, че съм пропуснал някои неща, могло е да бъде и по-добре, но човек когато навлезе дълбоко в една тема, винаги има нещо, което пропуска, или се разминава с него" споделя той.
Книгата е базирана на исторически източници, исторически факти, използвани са и различни карти – български, руски и западни, турски.
"Правя сравнения, за да бъде всичко автентично и самият читател да разбере, къде са поставени, къде се развиват точно събитията", твърди Ибрахим Чънар.
В този смисъл той открои два значими факта за близостта в историята на Турция и България.
"Не можем да отречем този период, в който близо 500 години българският народ е живял в рамките на Османската империя, съжителствал и в рамките на тази империя са живели различни народи. Другото което трябва да се каже, ако погледнем под ъгъла на съвременността – Турция и България са съседни държави – и те са винаги зависими една от друга и във войните и след Освобождението и сега, това много добро сътрудничество продължава и днес", подчерта писателят. Той допълни, че мостът в отношенията между двете съседски държави е много здрав, имайки предвид и българската общност в Турция, която никога не забравя своята родина България и турският етнос в България, чиито представител е самият той.
По думите му, тази "Кратка история на Турция" не е просто история, тя е една културна палитра на изброените периоди, до съвременността.
Интересен факт за произхода на името "Чънар", означаващ "Явор" на турски, което е един литературен маркер, псевдоним на писателя.
"Това е родов маркер, родът ми е известен така и когато започнах да пиша, вече имах готов литературен псевдоним", поясни писателят. Той уточни, че в Никопол, където е роденq е добре познат именно с това поетично име.
“Никопол е един исторически градq за който съм споделил в книгата. Там присъства голямата битка през 1396 година при Никопол, разглеждам Никопол като един център на мултиетническо съжителство, защото в района живеят българи, власи, татари и турци", каза още Ибрахим Карахасан Чънар.
Винаги соча за пример на съжителство моя роден град, защото хората се уважават взаимно, без разлика на вероизповедание и етнос, категоричен бе той.
Книгата ще бъде представена на Международния панаир на книгата, където ще има и лична среща с писателя.
Още от разговора с Ибрахим Карахасан Чънар и интересни аспекти за най-новата му книга чуйте в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..