В началото на тази учебна година UNICEF предупреди за много малък напредък по ангажимента за трансформиране на образованието и се позова на нов доклад, сочещ основните предизвикателства пред българските ученици, които очертават много безрадостна картина.
По темата бе разговорът с Мария Янкова – програмен директор на UNICEF България в предаването "Радиокафе".
Тя подчерта, че е важно децата да имат спокойствие в училище, а материалът да се поднася по начин, по който те могат да го възприемат.
"Тук имаме ключова роля ние, възрастните, но за съжаление се проваляме в тези процеси. Тревожните данни публикувани от UNICEF са резултат от много наслагвания и задълбочаващата се криза в образованието в световен мащаб", поясни Янкова.
По думите й образователните резултати следваха тенденция към влошаване още преди ковид пандемията, преди затварянето на училищата, но това със сигурност е повлияло допълнително върху задълбочаващата се криза. Държави от цял свят, сред които и България се обединяват от една глобална инициатива за трансформиране на образованието. Дори в лицето на Президента на Република България бе отправен апел и поет ангажимент за трансформиране на образованието, каза още тя.
"Всички държави се обединиха около няколко ключови направления, но за да можем да наваксаме натрупаните пропуски от последните години, ни е нужен един ускорен темп от целеви реформи и мерки", заяви Мария Янкова.
"Редица институции като ООН, UNICEF и Световната банка отбелязват една нова тенденция - децата в по-малка възраст също да започват да влошават своите резултати и постижения в образованието. Тук говорим за така наречената "образователна бедност", която се измерва с умението децата на 10-годишна възраст, към края на началния етап, да могат да прочетат и разберат един прост текст", изтъкна тя и допълни, че отчетения процент образователна дейност за България е 12%, тоест при всяко осмо дете.
"Поради тази причина, ние се обръщаме и към националните външни оценявания като измерител, които всъщност потвърждават това. Необходимо е, всички интервенции планирани на национално ниво да започват максимално рано и дори в начален етап е вече късно", коментира тя.
Мерките за подкрепа за базова грамотност, особено по отношение на усвояването на българският език, ключов за усвояването на всяко друго знание, трябва да започва от детската градина, категорична е Янкова.
В образованието всяка мярка дава резултат след определен период – поне пет години, а може и по дълго, но в същото време има мерки, които са инициирани от години, включително допълнителни часове по български език, допълнителни занимания и в детската градина, подчерта тя.
В доклада има много базови препоръки, върху които следва правителствата по света да се съсредоточат:
Достигане до всяко едно дете и ефективното му включване в училище, развиване на психо-социална подкрепа и мерки за благополучието на децата, както и развиване на социално-емоционални умения, за което е нужно и финансиране, дори национална програма.
"Понякога имаме стратегически документи, които дават тази посока, но ако това не е подплатено с конкретна национална програма, с държавно финансиране, то остава с пожелателен тон", категорична е Мария Янкова.
Редовното измерване на постиженията на децата е още една от важните препоръки посочени в доклада на UNICEF.
За да спомогне за подобряване на ситуацията в образованието, от организацията стартираха кампания "Учителите са яки", която насърчава всеки желаещ да сподели какво му е дал учителят, на какво го е научил и каква помощ е получил в трудна ситуация. Кампанията подчертава основната роля на учителя във всяко едно усилие в образователната система.
Още важни подробности, чуйте в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.В средата на седмицата коментаторите Елена Дариева и Светослав Живков разговаряха по темите: Управление във време на демокрация . Избори. "Референдумите не са лек за всякакъв случай. Но стават за "дъвка" на популисти." Особености на национални и местни допитвания – финансиране, изисквания за избирателите, провеждане. Социологическите проучвания..
В присъствието на журналисти днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС). По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков , вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред..
Заради проточилия се основен ремонт на Театър София , актьорите от трупата му продължават да изнасят представления от своята програма на други столични сцени – във Военния театър, "Сълза и смях", " Théatro отсам канала", в Младежкия театър "Николай Бинев". Надеждите и очакванията и на състава на театъра, и на почитателите на Мелпомена, са..
Вдъхновена от шедьовъра на Луис Карол "Алиса в страната на чудесата“, режисьорът и хореограф Анна Пампулова създаде своя сценична интерпретация на любимата на много поколения книга. Премиерните дати на танцовия спектакъл на Балет "Арабеск" са на 21.02.2025 г. и 1.03.2025 г. в Националния музикален театър "Стефан Македонски". Музиката е на композитора..
Заложеното в проектобюджета не отговаря на исканията и очакванията от страна на КНСБ за ръст на възнагражденията в обществения сектор . Заложените 5% биха покрили само инфлацията. Това коментира пред БНР-Радио София Петър Мишев , икономически анализатор в Института за социални и синдикални изследвания и обучения към КНСБ. Той..
Фестивалът “Възможното образование“ се завръща с пълно издание от 2020 година насам, в Червената къща, а фокусът му е върху човеколюбивите образователни практики от България. За образованието, но не за невъзможните, а напълно обозрими, нови и съвсем възможни хоризонти, които се откриват пред него, е акцентът на разговора с Нели..
Нова наредба за здравословно хранене на учениците предлага за обществено обсъждане Министерството на здравеопазването. Сега действащата е от 2009 г. През 2018 г. специалистите са преработили Наредбата за физиологичните норми и това налага промени в други документи, свързани с храненето на деца в ясли, градини и в училищна възраст...