Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Цената на електромобилите - най-големият фактор за бавното навлизане на този вид коли у нас

Снимка: pixabay

В световен мащаб броят на електрическите автомобили расте непрекъснато. Около 7000 са частните лица в България, които притежават електромобил, а зарядната инфраструктура е на ниво, каза пред Радио София Боян Бакърджиев - PR мениджър на Spark Bulgaria.

„На фона на колите, които има, сме на едно от челните места в Европа. Оптимално е да се гледа брой зарядни точки спрямо брой автомобили. Брой зарядни точки спрямо брой автомобили в България са малко над 5,5-6 автомобила на една зарядна точка. В Европа казват, че когато са 10 автомобила на една зарядна точка е проблем, когато са над 12 е много голям проблем. България стои много добре на картата на Европа“, добави Боян Бакърджиев.

Цената на електромобилите обаче е най-големият фактор за бавното навлизане на този вид коли у нас, каза Димо Колчев - прокурист на „Елдрайв чарджинг“.

„Все още са сравнително скъпи. От гледна точка на инфраструктура със сигурност нещата могат да бъдат и по-добре, но не са и много зле“, обясни Колчев.

По думите на Боян Бакърджиев, в Норвегия всяка втора кола е електрическа. Според него бъдещето е именно в електромобилите, но народопсихологията ни го възприема много трудно.

„Трябва да се обясни на хората, че транспортът е микс от услуги. Когато смесиш различните видове, по които можеш да се придвижиш от точка А до точка Б, няма как да не ти е по-удобно“, смята Бакърджиев.

С нарастването на употребата на електрически автомобили, нараства и дебата дали те наистина са достатъчно екологични. Батериите, които се използват за задвижване на електрическите коли, се захранват от енергията в електропреносната мрежа, която за момента се крепи най-вече на изкопаемите енергоизточници.

Експертите отчитат и екологичния "отпечатък" на производството им в сравнение с конвенционалните автомобили.

„Тук е много важно да се каже какво сравняваме – вредните емисии при производството ли? Нормалното е новото да е плашещо. Но бензинът, за да дойде до бензиновата колонка, е отделил много повече вредни емисии, отколкото отделя 1KW електричество. Големият плюс е когато електромобилът се движи в града, той не отделя вредни емисии. Батерията със сигурност е мръсен процес на производство“, допълни Боян Бакърджиев.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Вижте още:

По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 13.03.25: 16 депутати са незаконно в парламента, ще бъдат ли касирани изборите?

Коментатори във "Форум" тази седмица са юристът Георги Еленков и писателят Марин Трошанов. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес, бяха: - Конституционният съд обяви за незаконен избора на 16 народни представители – отзвук, реакции и коментари - 30-дневното споразумение за примирие между Украйна и Русия пред провал?..

публикувано на 13.03.25 в 18:44

Защо са важни профилактичните прегледи и превенцията, за да имаме здрави бъбреци?

Днес отбелязваме Световния ден на бъбречното здраве, под надслов "Здрави ли са бъбреците ти?“  Световният бъбречен ден се отбелязва ежегодно през втория четвъртък на месец март, затова датата тази година е 13 март. Един от десет възрастни в Европа страда от хронично бъбречно заболяване (ХБЗ), а прогнозата е, че броят на пациентите ще..

публикувано на 13.03.25 в 17:18

Стартира първият "бавен хакатон" DisinfoHack 2025 за противодействие на дезинформацията

Студенти, експерти и технологични лидери в разработването на иновативни решения се обединяват в първия у нас "бавен хакатон“ DisinfoHack 2025. Целта е противодействие на дезинформацията. DisinfoHack 2025 е част от проект CoDE – Среда за противодействие на дезинформацията в България и се реализира от Стопанския и от Философския факултет на..

публикувано на 13.03.25 в 17:05

Стикирано МПС подлежи на репатриране дори и да го преместите в друг столичен район

В район "Младост" се поставят стикери-предписания на излезли от употреба автомобили (ИУМПС), които са изоставени на общински терени , съобщиха от Столичния инспекторат. Означените коли трябва да се преместят в рамките на дадения доброволен срок или да се предадат за рециклиране. Собствениците трябва да предприемат мерки преди издаване на..

публикувано на 13.03.25 в 17:03

Стихове на 10 езика ще звучат преди Световния ден на поезията

В навечерието на Световния ден на поезията – 21 март, в Читалище.то (ул. Лавеле 11, близо до метростанция "Сердика") ще се състои специална поетична вечер, организирана от Арт клуб, сдружение "Мулти култи колектив" и с участието на украинската поетеса Анна Багряна. "Миналата година беше първата такава вечер. Много ми хареса и ме вдъхнови...

публикувано на 13.03.25 в 15:58

Преди частичния вот в неделя: Какво искат жителите да се промени в столичния район "Оборище"?

На 16 март 2025 г. ще се проведат частични местни избори за нов районен кмет на “Оборище”. За първи път местната администрация прави кампания за стимулиране на гражданската активност. Регистрираните кандидати за кмет са седем. За тях ще може да се гласува както с машини, така и с хартиени бюлетини. До извънредните избори се стигна след..

публикувано на 13.03.25 в 15:51

Втората си книга Димитра Попова написа по приказен куклен спектакъл

Куклената актриса Димитра Попова е част от театрална формацият "Сенджу" от самото ѝ създаване. Завършила е актьорство за куклен театър в класа на проф. Румен Рачев и е магистър е по образователен и терапевтичен куклен театър. Първият спектакъл на "Сенджу" интерпретира японската приказка "Дъщерята на самурая" за времето от XIII век. А..

публикувано на 13.03.25 в 15:03