Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какви ще са промените за движението на електрическите тротинетки в София?

Снимка: БГНЕС

В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.

Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община. 

Събеседници по темата бяха: 

Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:

„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.

Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:

„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“

Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:

„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.

Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“

Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси. 
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:

Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч. 

Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти. 

Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.

Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток. 


Снимка: БГНЕС

Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община. 

Докладът е с входящ номер СОА23 - ВК66 - 5319. Документът е наличен на сайта на Столична община - sofia.bg.

В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions  всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата. 

Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:

  • Водачът на индивидуално електрическо превозно средство не може да развива скорост, по-висока от 25 км/ч.
  • Движението с индивидуално електрическо превозно средство в паркове, градини, площади, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари на територията на Столична община. както и в рамките на кръстовищата с пресичания на пешеходни зони, да бъде забранено.
  • Собствениците или операторите, които предоставят под наем индивидуално електрическо превозно средство, ограничават софтуерно скоростта му до 5 км/ч в изброените зони.

Тези промени засега са само предложение на СОС.

За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 27.11.24: Когато има политическа нестабилност страдат и вътрешните, и външните инвестиции

Тази седмица в студиото на "Форум"  водещият Лъчезар Христов разговаря с икономиста  Георги Вулджев и журналиста Едуард Папазян. Темите в предаването днес са: Провал на шестия опит за избор на председател на Народното събрание - Усещам, че ДБ ще "гласува с отвращение" при следващото гласуване за председател на НС, коментира Едуард..

публикувано на 27.11.24 в 18:35

Латиноамерикански и кубински ритми на концерта на Free4All

Трима от пет са музикантите от група Free 4 ALL , които бяха гости на екипа на предаването “Добър вечер, София“ - Тодор Бакърджиев-тромпет, Светослав Миланов – ел.пиано, Георги Попов - перкусии.  В групата започнали трима, но разширяващите се музикални търсения на тримата, довели до необходимостта да търсят и нови членове. Днес са петима и не..

публикувано на 27.11.24 в 18:09

Емил Минев: Силно се надявам работодателите да гледат на ангажираността на своите служители по нов начин

Чувството за принадлежност към дадена компания, новите взаимоотношения между работодател и служители, както и най-ценните фактори, с които работодателите задържат своите служители в компаниите си, са само част от темите на еднодневен форум в София.  Темата за ангажираността винаги е номер едно в различни конференции. Този път решихме да се фокусираме..

публикувано на 27.11.24 в 16:58

За 12-а поредна година кампанията „Килограм доброта“ подкрепя хора в нужда

За 12-а поредна година кампанията „Килограм доброта“ на Българска хранителна банка ще подкрепи хора в нужда от цялата страна. Инициативата ще се проведе тази събота и неделя в София. Събраните дълготрайни хранителни продукти ще бъдат използвани за подпомагане на над 60 000 възрастни хора и деца. “В предстоящия уикенд разчитаме на добро време навън,..

публикувано на 27.11.24 в 16:35

"Виненият образ на България" в конференция за професионалисти и специализирано изложение за публика

Конференция на тема "Виненият образ на България идентичност и послания" и следващо я винено изложение "DiVino" ще се проведат в един ден. Повече за тях пред БНР-Радио София разказа Емил Коралов от Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП), организатор на конференцията. "Това е форум за българското вино, в който участват..

публикувано на 27.11.24 в 16:29

Палеогенетиката доказва данните от историческите извори за българите в Италия

Документалният филм "Алцек и българите в средновековна Италия" с режисьор Росица Лазарова-Сбаралия ще бъде показан в Общинския културен дом "Красно село" на 28 ноември с вход свободен. Преди това доц. д-р Тодор Чобанов ще изнесе лекция "Прабългарите в Централна и Западна Европа V-VII век по данни на археологията и палеогенетиката" ...

публикувано на 27.11.24 в 16:09

Около 9% от българите ще бъдат със захарен диабет до 2045 г.

Диабет тип 2 е основен и независим рисков фактор за сърдечно-съдови и бъбречни заболявания. Според Международната диабетна федерация, половината от възрастните с диабет (240 млн. души в света) не знаят за заболяването си. Годишно диабетът причинява смъртта на около 6.7 млн. души, а над 537 млн. души живеят с тази диагноза. До 2045 г. се очаква 9%..

публикувано на 27.11.24 в 15:29