Ако хората нямат свое жилище, за да разберат кое е по-разумно да предприемат – да живеят под наем или да закупят жилище чрез ипотека, Трябва да направят добра сметка, в зависимост от конкретната ситуация.
За правилната калкулация трябва да се съобразят няколко фактора - какъв стандарт на живот имаме, каква заплата получаваме, в кой град живеем, какви са актуалните цени на имотите и т.н., препоръча слушателите на БНР-Радио София Георги Захариев, финансист, инвеститор и основател на Финансова академия.
Освен изброеното, от значение е емоцията - в каква среда ние сме израснали, какви са нашите ценности, как разбираме финансовата свобода – сигурността от собствеността или възможността да бъдем мобилни и по отношение на местоживеенето.
При покупка са нужни спестявания поне около 20% от стойността. За София може би трябва да се започне минимум с 50-60 хиляди лева, без да забравяме разходите по сделката – за брокер, Агенция по вписванията, нотариална такса, както и средствата за евентуален ремонт или довършителни работи.
Фактът, че притежаваме имот, всъщност, върви със своите разходи, които много често хората не отчитат в самата калкулация, изтъкна Захариев.
По негови данни в София около 10% от имотите се дават под наем, а около 40% от имотите стоят празни.
У нас много хора притежават имоти, дори по повече от един и обяснението е, че в близкото ни минало това е било много достъпно спрямо доходите. На Запад не е така - там сумата, която хората трябва да заплатят, е непосилна за тях и не са много, които могат да предприемат такава стъпка. В този смисъл полека-лека България започва да прилича на една средна европейска страна.
В сегашната ситуация вероятно наемите като процент у нас ще продължат да се увеличават спрямо общия брой използвани имоти, защото се очаква повишаване на лихвите по кредитите в България, вероятно от есента, допълни експертът.
Както в много големи градове по света, така и в София има имоти, които не се ползват и не се дават под наем. Закупени са с инвестиционна цел и се чака подходящ момент за излизане на пазара.
Чуйте още по темата в звуковия файл.
Днес гостуваме на един модерен център за изкуство, театър, музика, изложби и бизнес - Сити Марк Арт център . Първият ни гост е режисьорът Благой Бойчев – говорим за спектакъла "Любовта в насрещното": "В тази зала никога не се е представял оперен спектакъл (проф.д-р Иванка Нинова). Това бе дипломен спектакъл на моите студенти. Изиграхме три в тази..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Началото е за Светлана Мухова - изследовател, автор на книги и научни публикации,..
Истинското име на събореното преди половин век Писателско кафене е сладкарница "Цар Освободител". Тези, които я помним намаляваме като бройка и си струва да се запознаете с нея: Чия е първоначално сградата ѝ, кой я купува и в какво превръща помещението, преди да стане сладкарница в 1908 с подробности в спомените на художника Иван Тенев и други нейни..
Американското разузнаване праща частни самолети за любовниците на агента си: Осъденият на смърт за шпионаж в полза на САЩ български дипломат Иван Асен Георгиев, докато работи в българското посолство в Париж върти три любовници, а освен това има съпруга. Американското ЦРУ толкова цени агента си, че осигурява фиктивна стипендия за уж..
За Милен Кукошаров времената са интересни. И плодотворни. Един от най-широкоспектърните пианисти на българската сцена, той се налага все повече като запомнящо се присъствие и в джаза (където участва в многобройни съвместни проекти с Вили Стоянов – и като пианист, и като аранжор, и като композитор, и с Марина Господинова и Златните години на джаза,..
Ново гражданско пространство „ Магнит “ за безплатни събития отваря врати на 20.11. на ул. Г. С. Раковски 76. Представя ни го един от основателите, Божана Славкова: "Проектът почна в 2019. Бе само пространство за климатични активисти. Сега е отворено за младежи, култура. Имаме няколко различни помещения. Искаме да сме шарени, разнообразни. Искаме..
С наближаването на официалната дата на "Черния петък" (29.11.), търговци започват да анонсират различни кампании за отстъпки, някои от които обаче не са коректни спрямо клиентите – описание и експертен анализ на некоректните практики с Габриела Руменова от платформата „ Ние потребителите “: "Използват се много маркетинг подходи, но се стига до..