Европейската комисия е преценила, че трябва да се насърчи масовото инсталиране на малки инсталации за производство на чиста енергия – фотоволтаици, например. Затова задължава държавите да въведат стимули за собствено производство на електричество от ВЕИ, за улесняване на процедурите и функционирането на енергийни общности. Може да се въведат някои облекчения или дори привилегии.
Обслужването на едно гише е възможно, но не е достатъчно. Хубаво е общината да не е само приемчик, но и активно да помага, да бъде двигател в това отношение.
Това коментира в студиото на Радио София Павлин Стоянов (▼). Той е юрист, част от авторския екип на „Климатека“. Развива правни технологии и специализира в областите енергетика и климат от почти 15 г. Ръководител за България на екипа, консултирал моделирането на Националния план енергетика и климат.
Стоянов обясни, че енергийните общности са концепция, изградена въз основа на идеята за кооператива. Това са организации на граждани, малки и средни предприятия и/или общини, които позволяват участниците в тях да споделят, произвеждат и използват енергия за общо благо. При тях не финансовата печалба е основна цел. Общата дейност постига други икономически, социални и екологични ползи.
Например – намаляване цените на енергията, подобряване на околната среда в региона, облагородяване на градската среда, насърчаване на културна или спортна дейност.
„Когато има държавно насърчаване на този тип дейности, е необходимо да има някой, който да следи да няма злоупотреби“, каза още Павлин Стоянов. И подчерта:
„Освен ЕК, и международни институции, и неправителственият сектор се опитват да подготвят държавата да влезе в ролята си, да улеснява и да насърчава инициативите в този сектор, да дава повече свобода на гражданите, а не само да усвоява европейски средства за строителство.“
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..