„Това са едни от първите звукови филми на германското кино, те са черно-бели, но са първите, с които звукът навлиза в киното. Те имат много модерна концепция за използване на звука. Причините за разцвет на германското кино след Първата световна война са икономически и културни. Една държава, която е понесла много тежки щети, загуби – стопански, икономически, но и морални, духовни, се обръща към киното – не само като средство за забавление, но и като източник на преосмисляне на немската историческа съдба“, разказа той.
По думите му, целия период от 20-те години, до идването на Хитлер на власт, германското кино и култура рефлектират на последиците от Първата световна война. Неслучайно първият филм от тази програма е „Западният фронт 1918“, който е реплика на известния роман на Ерих-Мария Ремарк „На Западния фронт нищо ново“, допълва доц. Александър Донев.
Той уточнява, че това са филми, които са изключително критични към войната.
Всъщност, и трите филма в тази мини панорама са със звук. Макар и създадени само 2-3 години след навлизането на звука в киното, в тях по много модерен начин се използват звуковите средства. И трите филма се считат за новаторски и относно това, че предвещават тенденции в световното кино, които намират развитие много по-късно, посочва кино експертът.
Дори и спрени от властите по онова време, филмите са съхранени от частни компании, чиято собственост са били. Българските зрители ще могат да видят тези филми в най-добрия им вид, в който са ги гледали зрителите от 30-те години, увери доцент д-р Александър Донев.
Чуйте още интересни подробности от разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..