Били Кобъм обясняваше защо усъвършенстването в музиката се постига само, ако човек е смел и прави много грешки. "Аз самият продължавам да греша и така откривам нови територии". Сподели за времето, когато е препоръчан на Майлс Дейвис, който му се обажда и е лаконичен "Утре. Кълъмбия студио. 9.30. Не закъснявай". Или как се среща с Джон Маклафлин и историята на създаването на легендарния Mahavishnu Orchestra.
За въображението, за приноса в музиката, за смелостта (но и за скромността), за детските си години и ритмите на Панама, както и за голямото турне из цяла Америка, което включва 35 концерта и започва през септември. Проектът на Били Кобъм тази вечер е и в памет на Милчо Левиев.
Банско е пълно с хора, като мнозина пътуваха насам днес, именно за Били Кобъм.
Програмата тази вечер започва с друга интересна комбинация, включваща китариста Христо Вичев, който живее и работи на Западното крайбрежие в САЩ и за първи път ще свири в България именно на Джаз фестивала в Банско, при това заедно с триото на Живко Петров. След това пък на сцената ще излязат студентите на Вики Алмазиду от НБУ в проект, посветен на 30-годишнината от създаването на Нов български университет. Вики Алмазиду, заедно със Стефка Оникян са и постоянните вокални педагози на Джаз академията.
Иначе джазът в Банско наистина е навсякъде от сутрин до вечер. В 11 часа на сцената на младите в парка всеки ден излизат различни млади формации, които дават заявка за бъдеща кариера. Успоредно с това има различни активности за децата. Това се случва за втора година, а за първи път се провежда и Джаз академията, в която близо 40 участници имат шанса всеки ден да се учат от големите в джаза, като най-малката сред тях е Вероника, която ще стане на 12 и мечтае да стане джаз певица.
И сред участниците в академията има студенти от Кипър и Сърбия, както и българи, които учат в чужбина. След това, от 18 часа, има две джаз точки (Jazz Points) на живописната уличка, която се вие успоредно на главната пешеходна, където младите музиканти се представят в различни комбинации, импровизирайки. От 20 часа е официалната програма, а след това (до късно през нощта) са джем сесиите.
Тази година фестивалът е с изключително силно международно участие, като можем да откроим друг барабанист - Игор Уилкокс със своя квартет (Бразилия), които показаха чист джаз с много енергия и можене. Сред най-зареждащите програми беше и тази на нeуморимия Вили Стоянов, който представи втория албум на своя проект The Essential Funk Trombone.
Уилям (Били) Кобъм е роден на 16 май 1944 в Панама. Първите години от живота му са ярки, живописни и свързани с барабаните, защото непрестанно гледа и слуша братовчед си да свири на тях. Когато става на 3, семейството му се мести в САЩ, и то в Ню Йорк. Сценичният дебют на малкия Били с барабаните е заедно с баща му (а той самият е на 8 години). Продължава да свири все повече в училището и в гимназията. Отбива военната си служба във флота (като барабанист, разбира се), след което обикаля Щатите като част от бедна на Хорас Силвър, като успоредно има музикални "забежки" с Шърли Скот, Джордж Бенсън и друго.
Няколко месеца свири в джаз-рок комбо-то Dreams с братята Брейкър и китриста Джон Абъркомби. Следва присъединяване към фюжън групата на Майлс Дейвис (участва и в някои знакови записи с Майлс, като "Like-Evil"). Напуска по свое желания, за да се присъедини към Mahavishnu Orchetrsa, къдетп има повече свобода в търсенето на границите на фюжъна. С времето Били Кобъм решава, че му е време да създаде своя собствена формация и така се появява Spectrum, а стилът им е комбинация от джаз, рок и фънк.
През 1974 за втория им албум към групата се присъединява отново Абъркомби и Джордж Дюк, с когото Били Кобъм често ще свири през годините, включително и на Джаз фестивала в Монтрьо. През 1975 с албума "Funky Thide of Signs" Били окончателно се "установява" в така-наречения комерсиален джаз и решава да работи свободно, без постоянна своя формация, предимно като музикант за различни проекти, които сам избира. Свири с Питър Гейбриъл, после една година изследва бразилския джаз; прави за кратко акустичен квартет Nordic с трима норвежки музиканти… експериментира, тръгва в различни посоки. През 1998 спомага за създаването формацията Jazz is dead, с която прави версии на Grateful Dead , но с джаз уклон. Несравним е в смесването на джаза с рока.
През 2001 Били Кобъм е поставен сред 25-те най-влиятелни барабанисти от списанието Modern Drummer. Инструменталист с експлозивна техника, той променя начина, по който барабаните като цяло участват в общата музикална конструкция в джаза, новатор в много отношения, смел, визионер, проправяйки пътя на мнозина. Същата година издава Drum’n’Voice 1, в който завръща към джаз-фънка на 70-те, а през 2006 – Drum’n’Voice 2, а през 2009 – и третата част от поредицата. От 2011 има своя онлайн академия, в която преподава барабани. През 1988 е поканен и става част от Залата на славата от Classic Drummer Magazine.
Продължава да концертира изключително активно и е желан гост на всеки голям джаз форум в света. В месеците преди да дойде в Банско, Били Кобъм ще свири на фестивали в Швейцария (където е избрал да живее от края на 70-те), Италия и Португалия, а наесен продължава своето американско турне, наречено CROSSWINDS Project (като една намигане и завръщане към втория албум на Били Кобъм, носещ това име).
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Пътешествие в света на научните загадки и бъдещите технологии, което ще промени начина, по който виждате света около вас, обещават на любопитни зрители и участници организаторите от Ratio на форум в София Тех Парк, която ще се проведе на 9 ноември, събота, след 10:00 часа. Предвидени са завладяващи теми, представени от международни..
Стигнахме ли дъното? - това попитаха седмичните коментатори на "Форум" след случилото се снощи пред Народния театър "Иван Вазов" по повод постановката на Джон Малкович по пиеса на Бърнард Шоу. Протестът, прераснал във физически сблъсък, сякаш е активно мероприятие от гледна точка на политическия интерес, подхвърлиха Тодор Терзиев и Манол..
На 9 ноември (събота) от 18:00 ч. в Клуба на фоторепортерите в Ларгото ще бъде представена изложбата "Виетнам - цветове и традиции" на фотографа Радослав Свирецов. Под формата на виртуална разходка и презентация Радослав и Катрин Свирецови ще представят своето незабравимо фотографско пътешествие , което разкрива автентичната красота на Виетнам..
Основният замърсител с фини прахови частици в София е битовото отопление. Почти две трети от замърсяването се дължи на него, заяви заместник-кметът на Столична община Надежда Бобчева, цитирана от БТА. На второ място се нарежда замърсяването от праха, който се получава след като автомобилите напуснат зелени площи, а на трето място - транспортът. В..
Откакто ДДС за ресторантьорите беше намален, всяка година от бранша правят анализи и предоставят данните на Министерството на финансите и на съответната парламентарна комисия. "Изсветляването е абсолютен факт. Много по-малко са случаите на неиздаване на касови бележки. За 2022 и 2023 г. приходите в държавата от преки и косвени данъци от бранша..
Нулевото ДДС при мелничарството и хляба е социална мярка. С връщането на ДДС на 20% в този сектор ще се вземат около 60 милиона лева от джоба на потребителя и е предпоставка за съживяване на сивия сектор – той в момента е нула. Това коментира пред БНР-Радио София Мариана Кукушева , председател на УС на Националния браншови съюз на..
С уверения в мирно предаване на власт започна процесът на преход от Джо Байдън в Белия дом към втория мандат на Доналд Тръмп. След зашеметяващата победа на Тръмп тази седмица американците се адаптират към новата реалност след една кампания, която показа колко изострена е поляризацията в обществото. Това свидетелства от Вашингтон за..