Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 27.02.25: Демокрацията и изборите – как гласуват българите у нас и в чужбина

В предаването "Форум" този четвъртък водещият Лъчезар Христов разговаря със седмичните коментатори по следните теми:  Решението на Конституционния съд за изборите, ЦИК и провеждането на избори в България; Кабинет на малцинството или преговори с "Демократична България";  ГЕРБ с два сценария след преизчислението на мандати;  Трети бойкот на..

публикувано на 27.02.25 в 18:15

Липсва Национален регистър за хората с редки болести у нас

"Националният план за редките болести – приоритет или забравена тема?“ бе надслова на състояла се пресконференция в София, на която бяха обсъдени нуждите и проблемите на хората с редки болести у нас. Членовете на сдружение "Редки болести България“ – Националният алианс на организациите на хората с редки болести в България, посочват,..

публикувано на 27.02.25 в 17:07
Веселина Стоева

Необходим е регистър на брокерите

“Асоциация за развитие на брокерите на имоти“ е домакин на първото обсъждане на законопроект, касаещ посредническите услуги при сделки с недвижими имоти, представени от “Национално сдружение недвижими имоти“ (НСНИ) и съответно от “Национално сдружение брокери на имоти“ (НСБИ)“. В момента дейността на брокерите попада под регулацията на Търговския..

публикувано на 27.02.25 в 16:10

На 3 март Софийската филхармония ще гостува в Букурещ с българска програма

На 3 март Софийската филхармония ще гостува в Букурещ с българска програма. Диригент е Найден Тодоров, а солист – пианистът Георги Черкин. Програмата включва "Нестинарски танц“ от танцовата драма "Нестинарка“ на Марин Големинов, Концерт за пиано и оркестър №3 в си бемол минор, оп.31 от Панчо Владигеров и Симфония №1 на Веселин Стоянов...

публикувано на 27.02.25 в 15:55

Имаме проблем с това да осигурим достъп до правосъдие на децата, жертви на престъпления

Сексуалните злоупотреби с деца нарастват силно през последните години в глобален план, като България не е изключение, предупреждават от Национална мрежа за децата, на сайта на обединението от граждански организации, работещи за деца. “За 2022-2024 г. по данни на Европол за тежката организирана киберпрестъпност, същата се е увеличила с над 300% както в..

публикувано на 27.02.25 в 15:20

Ваня Григорова: Васил Терзиев саботира работата на транспортните дружества

С промяна в дневния ред, която измести питанията към кмета в началото на заседанието, започна днешната сесия на Столичния общински съвет. Някои от тях породиха спорове, но бяха изкривени от лични нападки и обвинения, вместо да се подчинят на конструктивен диалог и аргументативни изказвания. В декларация, изчетена в началото на заседанието, от..

публикувано на 27.02.25 в 14:39

Столичната община стартира фотоконкурса "В крачка"

Дирекция "Спорт и младежки дейности" в Столичната община стартира фотоконкурса "В крачка". Той е насочен към младите хора на София от 15 до 29 г., които могат да бъдат професионалисти или непрофесионалисти и обичат фотографията. Целта на конкурса е да насърчи творчеството и индивидуалното изразяване чрез фотография. Конкурсът започва през март, а..

публикувано на 27.02.25 в 14:26