Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Маргаритов, КЗП: Винаги четете дребния шрифт

Снимка: Радио София

Периодът след „Черен петък“, преди Коледните празници и началото на зимния туристически сезон е времето с най-голямото потребление на стоки и услуги. Периодът за Комисията за защита на потребителите е най-активен, каза в студиото на Радио София председателят на комисията Димитър Маргаритов.

В последните години са наблюдавани чести опити за изкуствено завишаване на цените от страна на различни онлайн търговци преди подобни кампании, след което цените се намаляват.

„Вие оставате с впечатлението като потребител, че тази цена всъщност е намалена, гледайки процента, не толкова самото стойностно изражение, но това беше една заблуда, тъй като тази стока никога не е продавана на тази цена, а още повече това да означава, че се продава с намаление“, каза Маргаритов.

Той добави, че през тази година от Комисията за защита на потребителите са попаднали само 2-3 подобни случая, в сравнение с минали години, когато това е се случвало десетки пъти. По думите му, санкциите дават резултат.

„Дори когато посланията на търговците са коректни, като цяло в България се наблюдава по-нисък среден процент намаления на цените в рамките на тези кампании, в сравнение в света“, каза Димитър Маргаритов.

Той даде пример за нелоялна промоция на стока с ограничено количество. При разпространена брошура с тираж над 200 000 броя на намалена елха, проверка на КЗП установява, че в складовите разписки на търговския обект има само три броя от нея.

„За нас това е нелоялна практика, тъй като каква реално е целта на търговеца? Той не носи отговорност и не иска да продава достатъчно сериозни количества и е много вероятно след като сте отишли до магазина, да си купите друга елха, която доста надвишава промоционалната за въпросния артикул. За голямо съжаление, имаме няколко обжалвания на наши актове от страна на големи търговци за такъв тип нелоялни практики. Съдът приема, че по-скоро трябва да бъде отчитано като валидно с малките буквички в края на брошурата, в които пише, че тези цени важат до изчерпване на количествата, без значение какви са били тези количества“, добави Маргаритов.

В Националната агенция за приходите вече се поддържа регистър на онлайн търговците, което означава че те носят пълна отговорност, ако продават дефектни стоки или не искат да уважат правото на отказ от закупена стока.

Председателят на комисията за защита потребителите отчете като проблем продажбата на обявени като собствени вещи артикули в социалните мрежи или други платформи. В този случай администраторите нямат задължение да дават подробна информация относно статута на търговеца. Той изрази надежда това скоро да се промени и когато се предлагат стоки или услуги в дадена платформа, купувачите да са наясно, че продавачът не е търговец.

„Това вие ще го знаете като потребител и това ще влияе пряко върху информирания ви избор, защото изрично ще трябва да бъде посочено, че по отношение на тези лица не важи потребителското законодателство“, добави Димитър Маргаритов.

По отношение на туристическите услуги, той съобщи, че през лятото КЗП са извършили над 3000 проверки. Получени са около 400 жалби.

“Разминаването между онова, което е обещано в офертата и това, което се предоставя на място е най-често срещаното като оплакване в тези жалби“, каза Маргаритов.

“Трябва коректност и лоялност. Трябва това, което се поема като ангажимент да бъде изпълнявано на 120% дори, а не само на 100, т.е. винаги да има допълнителна услуга или бонус, които да бъдат предоставени на потребителя“.

Димитър Маргаритов каза още, че в лоялните търговски практики не трябва да има дребен шрифт под черта.

„При бързите кредити успяхме да се преборим и той вече не трябва да бъде там и това е написано в закона. Разбира се, че трябва да се чете всичко и особено там, където има нещо с неясна цел за потребителите, там трябва да четем най-задълбочено“, каза Председателят на комисията за защита на потребителите.

Подробности можете да чуете в звуковия файл

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36
Георги Илиев

"Форум", 21.02.25: Трети отстранен от ОИК районен кмет след последните местни избори

Коментатор във "Форум" днес беше социологът Елена Дариева. Заедно с водещия Константин Лавсов, част от темите, които дискутираха, бяха: -   Общинската избирателна комисия отстрани кмета на район "Слатина" Георги Илиев. След местните избори това е третият отстранен от ОИК районен кмет след Георги Кузмов ("Оборище") и Ясен Русев (район..

публикувано на 21.02.25 в 18:55
Ема Цветанова от

“Писателница” - инициативата, която популяризира творческото писане сред младите хора

“Писателница” е инициатива, която се занимава с популяризиране на творческото писане сред младите хора. Инициативата дава възможност на хора с интерес към творческото писане да проявяват своите заложби. “Винаги съм се интересувала от творческо писане. Още от дете. Търсила съм за себе си възможност да изразя този свой талант, да практикувам този свой..

публикувано на 21.02.25 в 18:10