Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Велополитиките в София през погледа на „Велоеволюция“ и „Спаси София“

В София трябва да се строят по десетки километри велоалеи на година, настояват от гражданските организации
Снимка: Георги Нейков, БНР

При планирането на велосипедното движение в парковете трябва да се има предвид различните типове колоездачи. Едни минават транзитно, други карат с рекреативна цел, за удоволствие, трети предпочитат по-екстремно движение. Всички имат свои нужди, включително от пространство и инфраструктура, коментира пред Радио София арх. Петя Донева, която е експерт по велосипедна инфраструктура и велополитики от „Велоеволюция“.

Практиката в чужбина сочи, че при възможност е по-добре транзитното движение да се измести по-встрани, по контура. Обособената алея или лента е повод за отстояване и „защита“ от страна на велосипедистите, води до някаква заплаха на пешеходците. По-добре е да се обозначат споделени алеи, като маршрутът за колела трябва да избягва близост с детските площадки.

Недобрата инфраструктура е особено изпитания за начинаещите велосипедисти, отбеляза още арх. Донева. Тя изтъкна, че има добра наредба, която – ако се спазва – ще се прави адекватна и съвременна пътна инфраструктура, подходяща и за хората с велосипед.

Столичната община няма политика по отношение на велосипедното движение, смята Андрей Зографски от „Спаси София“. По думите му, ако говорим за дължина, свързаност и качество на велоалеите, столицата ни се е превърнала в провинциален азиатски град. Скопие - три пъти по-малък град от София, вече има 110 км веломрежа. 7% от населението там вече се придвижва с велосипед.
Според Зографски трябва да се строят по над 40 км велоалеи на година, ако трябва да се изпълни обещанието на сегашния столичен кмет, дадено преди 8 години. Последните 800 метра еднопосочна велоалея по бул. "Тодор Каблешков" не е изпълнена по наредбата, допълни активистът от „Спаси София“.

С арх. Петя Донева и Андрей Зографски разговаря Божидар Янев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Още по темата

Търсят решения за съжителство на колоездачи и пешеходци в софийските паркове

Сигнал на слушателката Петя Георгиева за екстремни спускания на младежи с велосипеди в Южния парк даде повод за първото на 2021 г. изнесено студио на Радио София с Божидар Янев. Тя припомни, че предлага обособяване на подходящо и..

публикувано на 15.04.21 в 12:39
ВИЖТЕ ОЩЕ
С кмета Галя Захариева

С любов не само на 4 лапи

Радиокафе гостува на Община Нова Загора в едно съвместно предаване на Радио София и Радио Стара Загора. В първия час на Радиокафе ни гостува кметът на Община Нова Загора г-жа Галя Захариева . Изнесеното ни студио е на Празника на децата и кучетата -..

публикувано на 29.09.24 в 12:24

Софийски разкази - Градски митове и легенди

Разходка из центъра на София развенчава някои градски митове и легенди, като този за уж изровената от бомба вдлъбнатина пред сегашната градинка "Кристал" Каква е истината за т.н. "дупка" и откога е тя, както и за други известни места, като ул. "Търговска",..

публикувано на 29.09.24 в 10:35

Историята оживява - архимандрит професор Евтимий Сапунджиев

Кой е архимандрит професор Евтимий Сапунджиев? Защо личността и делата му са с толкова съществен принос в развитието на богословието в България? Той  е духовник, учен, апологет, учител, общественик и пламенен защитник на християнството.  През тази..

публикувано на 28.09.24 в 16:00

Софийски разкази - Изгубените софийски символи

Разговорът е със Здравко Петров от “Исторически маршрути”. Старата централна гара е един от тези изгубени символи - тя служи от 1888, когато железницата стига до София. Кои са архитектите и инженерите ѝ, както и за други символи на града - в звуковия файл:..

публикувано на 28.09.24 в 15:00
Юлиян Стоянов и Илко Градев

Пресечните точки като трето течение

Юлиян Стоянов и Илко Градев са членове на септет The Crossing Points Collective. Третото течение в джаза  (The Third Stream) съществува от над половин век и е много хубаво, че в България млади музиканти продължават търсенията на първопроходците ни в него,..

публикувано на 28.09.24 в 13:39

Когато хората са се събирали да свирят

Наградата за принос към музикалното изкуство акад. Марин Големинов - от Кюстендил се включва Лили Големинова: "Наградата се връчва на рождения му ден, а той е роден в годината на Независимостта. Тогава хората са се събирали да си свирят в камерни..

публикувано на 28.09.24 в 13:20
Кирил Карамфилов

Повдигаме завесата към убиец номер едно

С проф. Кирил Карамфилов говорим за Световния ден на сърцето - 29 септември: "Традиционно това е ден, в който се опитваме да привлечем вниманието към здравословния начин на живот, да познаваме и нормата, и патологията. Повдигаме завесата към убиец номер..

публикувано на 28.09.24 в 13:03