Не е известно в Европа да се чипират автомобили по този начин, както се предвижда у нас с новите стикери. Съмнителна е ефективността, имайки предвид разходите, които ще се направят. Това коментира пред Радио София инж. Илиян Дамянов, зам.-ръководител в Катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в Техническия университет.
Има ли варианти за "тунинг" на МПС, за да покрием еко групите, които ще бъдат наложени от юли 2021-ва?
„Със сигурност има варианти за манипулация. Друг е въпросът, доколко биха били успешни и адекватно могат да се постигнат. Най-добрият вариант е автомобилът да е технически изправен и да отговаря на всички характеристики, които са заложени от производителя на самия автомобил."
Кои МПС отделят най-много вредни емисии?
Сега новите еко групи ще бъдат налагани на нови автомобили и лекотоварни, до 3,5 тона.
Според инж. Дамянов, това е не е необходимо, като разходи, които ще костват на хората. „Който иска да влезе в града, да мине на преглед и да си залепи подобен стикер и само той да го ползва.“ Същото важи и за тези, които влизат на територията на България, както и когато влизат в по-замърсени градове и села, смята Дамянов.
Какви са полезните практики от чужбина, които могат да бъдат наложени у нас?
„Администрацията иска да контролира техническото състояние на автомобилите – да бъдат изправни. Това е важно и за въздуха, разбира се. Но доколкото прочетох, този чип е за еднократна употреба, а този тип технология е ефективна, когато се използва многократно.
В Европа най вече се използва регистрационния номер.
В сферата на дигиталните технологии са така наречените LTR камери или камери за регистрационни номера. Те се използват навсякъде.“
Дамянов посочи за пример Лондон, където и при платеното паркиране и Синя зона, навсякъде се използва този вид идентификация на автомобила.
Идеята е, всеки гражданин, който си монтира този чип, да го направи еднократно, след което да бъдат добавяни само данните за еко група, за пробег, когато преминаваме технически преглед.
Според Дамянов, не е добра комбинация чипът да бъде в стикера за годишния технически преглед.
Вредните емисии или запрашаването са по-сериозният проблем за чистотата на въздуха и има ли логичен начин да се справим с тях.
Инж. Илиян Дамянов се позова на данни от Евростат за България, чуйте.
В над 200 града в Европа функционират нискоемисионни зони на своята територия. Преди около 2 години и у нас се проведе анализ и дискусия, в резултат на които беше изпратено писмо до Министерството на транспорта за стикирането на автомобилите. Това..
От 12 юли 2021 г. собствениците на всички автомобили, които успешно преминат годишния си технически преглед (ГТП) ще получават нов вид стикери . Те ще удостоверяват както техническата изправност на моторното превозно средство, така и неговата..
В три метростанции заработиха зони за безплатно измерване на кръвното налягане, съобщиха от Столичната община. Кътовете са в рамките на кампанията за превенция на сърдечносъдовите заболявания сред младите хора „120/80. Избери номера на сърцето"..
В новата в студиото на "Форум" ще слушаме разсъжденията на Георги Вулджев и Едуард Папазян. Днес водещият Лъчезар Христов ги провокира по темите: Пореден епизод от сагата за политическата безизходица у нас. Борисов отказа лидерска среща с..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се до прегряване в професията (бърнаут). Това показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България..
“Не започна отборът както трябваше тази година, но пък смятам, че ще завърши там, където трябва. Без значение какво прави Арсенал, хубавото е, че успяваме да направим добри каузи”, казва Георги Стоянов - председател на фенклуба на Арсенал в България...
За специални събития до Нова година анонсира кметът на София Васил Терзиев на страницата си във Фейсбук. На 30 ноември ще има работилница за коледни играчки и много изненади на площад "Св. Александър Невски". От 10:00 часа посетителите ще могат..