По време на епидемията от холера през 1830 г. Александър Пушкин прекарва три месеца в карантина в имението Болдино. Там той написва някои от най-добрите произведения на руската литература, припомнят запознати с неговата биография.
Епидемията от холера през 1830 и 1831 г. в Русия е част от първата официално регистрирана пандемия на холера, пише Галина Акимова в сайта versii.com. Началото на епидемията е в Индия през 1829 г. и стига до Европа и Персия с английски кораби. Никой не знае със сигурност източника на инфекция, както и реалния брой смъртни случаи. Според официални данни от 466 457 случая на холера в Руската империя са починали 197 069.
Забраните за движение предизвикват холерни бунтове. Въпреки карантинните мерки, през септември 1830 г. инфекцията достигна до Москва. Търговията е забранена в града, банките са затворени, възниква паника.
За да предотврати размириците, император Николай I идва в града, завладян от холера. Остава в Москва повече от месец, докато епидемията затихва. Александър Сергеевич Пушкин посвещава на царя стихотворението „Герой”, подписано: „29 септември 1830 г. Москва “. За няколко месеца в руската столица 8576 души се разболяват от холера, половината умират. Сред тях и доброволци, които се грижат за болните, както и лекари, които се подготвят за медицински експерименти в търсене на „антидот“.
За три месеца принудителна изолация през есента на 1830 г. от перото на Пушкин излизат „Повести на покойния Иван Петрович Белкин“ („Повести покойного Ивана Петровича Белкина“), „Малки трагедии“ („Маленькие трагедии“), последните глави на „Евгений Онегин“, „Къщичка в Коломна“ („Домик в Коломне“), „История на село Горюхин“ („История села Горюхина“), „Приказка за попа и неговия работник Балда“ („Сказка о попе и о работнике его Балде“), чернови за няколко критически статии и около 30 стихотворения.
По-късно този период в творчеството на Пушкин е определен като най-продуктивен, а Болдинска есен става нарицателно."Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..