Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ива Александрова: Имам най-хубавата работа на света

Ива Александрова
Имам най-хубавата работа на света - давам на децата възможност да се развият до пълните си способности, давам им глас, давам им думите. В това е убедена логопедът Ива Александрова, която гостува в предаването "Прощъпулник". Логопедията помага едно дете да се изразява, да покаже на какво е способно. А ученето може да се превърне в удоволствие, благодарение на съвременните образователни системи, които поставят детето в центъра на образователната система


Една от популярните формулировки за емоционалните аспекти на моделите за учене е създадена от професор Стенли Грийнспан, който посвещава цялата си кариера на по-доброто разбиране на децата. Той въвежда интересно разграничаване на пет емоционално обвързани стила на учене.

Чувствителното дете е това, което лесно се претоварва на шумни и многолюдни места или в конфликтни ситуации и спорове, дори когато не е пряко въвлечено. Реагира силно на думите на хората от обкръжението си. Срамежливо и предпазливо в откриването и възприемането на нови неща. Обикновено е чувствително към различни докосвания, гъделичкане, прегръдки и се дразни от различни материи, етикети на дрехи или миризми и текстури.

Предизвикателното дете има свой път и често е склонно да спори. Описват го като инатливо. Има чувствителен характер и обича да контролира повечето аспекти на живота си като какво да облече, какво да яде, кога и какво да се случи в ежедневието му. Честа тенденция е първичното отрицание. Обича да печели и силно се разстройва, ако не успее.

Самовглъбеното дете предпочита да си измисля неща. Определят ги като фантазьори. Наслаждават се на създаването на сложни, фантастични решения на обикновени или трудни въпроси. Харесват самостоятелните игри и често влизат в роля. В по-късна възраст изглеждат погълнати от книгата, която четат или от устройството, което използват. Като цяло не реагират бързо на външни стимули от средата. Изпитват трудности с физически дейности, които изискват планиране, издръжливост и постоянство.

Активното изследващо дете е приключенец. Често търси активни физически дейности като бягане, скачане, катерене, танци. Изглеждат смели и безстрашни. Изпитват затруднения с преминаването от бързи, активни дейности към по-бавни. Не са внимателни и предпазливи. Могат да бъдат нечувствителни към болка или други неразположения, особено ако са увлечени в някаква дейност.

Невнимателното, разсеяно дете има проблеми с планирането и изпитва трудности при изпълнението на многоетапни и сложни задачи. Изглеждат разсеяни и трудно се концентрират, освен в случаите когато мотивацията им да приключат с поставената задача е висока.

Шестият вид деца са тези, при които има смесване на различни видове стил. Доброто познаване на различните емоционални стилове на учене позволява на родителите да стигнат по лесно до децата си и да им помагат не само в усвояването на учебния материал, но и в реализирането на пълния им потенциал.

Чувствителното дете учи най-добре в успокояваща и организирана атмосфера, като използва малки стъпки, когато се чувства оценено и уверено. Необходима е малка победа в началото, така че първата част от задачите му трябва да е много лесна.

Предизвикателното дете учи най-добре когато има право на избор, когато участва в поставянето на задачата и когато не е под прекален контрол. Това дете има нужда да усеща споделена власт, да има контрол върху ситуацията и да усеща, че успява. Борбата за власт, доминирането характеризират предизвикателното дете. Те лесно казват НЕ и НЯМА, когато са уморени. Имат нужда от 80-90%  успеваемост за да се чувстват мотивирани да продължат да учат. Малки стъпки -споделена власт е ключът към успеха при тях.

Самовглъбеното дете постига най-добри резултати, когато е активен участник в ученето. Към него е важно да се отнасяме топло. Има нужда от енергично, ангажиращо и емоционално подкрепящо присъствие на възрастния. Изпитват необходимост да „правят неща“. Успехът не е от толкова голямо значение за тях. По-скоро, ако това което е направено е било интересно за тях. Рисуване, моделиране, глина, изработване на модели и проекти - води до ангажираност и активно учене.

Активното дете учи най-добре при топли, емпатични взаимоотношения. То жадува за всякаква физическа активност, която може да донесе нови и нови впечатления. Имат нужда от помощ за да се научат да преминават от естествената си бърза скорост към средна, бавно и обратно. Ограниченията трябва да бъдат налагани с разбиране и нежност. За да  успеят е необходимо  да овладеят способността на практика да обясняват логиката на своите действия.

Невнимателното дете учи най-добре, ако трябва да преподава. Парадоксално е, но работи. Имат нужда от силна мотивация за да се справят добре с планирането и от ясна последователност на задачите. За тях важи израза „далече от очите, далече от ума“. Невнимателното дете има нужда не просто да чуе инструкции, а да ги види- на рисунка, под формата на графика, диаграма или план и след това стъпка по стъпка да изпълни задачата.

Ива Александрова е логопед с десет години практически опит, специалист в областта ранно детско развитие. Бакалавърска степен по логопедия завършва в СУ “Св. Климент Охридски“, която надгражда с магистърска степен “Комуникативни нарушения на развитието“ в същия университет. Създател и главен редактор на уеб сайт за логопедия: Logopedia.bg, на който родители и специалисти могат да открият актуална и научно потвърдена информация за нарушенията обект на логопедичната терапия. Автор на книгата „Умно бебе“ пътеводител в света на ранното детско развитие. Член на Европейската асоциация за ранна интервенция и един от създателите на Сдружение частно практикуващи логопеди.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За десети път "Базар на професиите" среща младежи с професионалисти от различи сфери

Десетото юбилейно издание на "Базар на професиите", организирано от Българската мрежа на глобалния договор на ООН ще срещне деца и младежи с компании и професионалисти от различи сфери. То ще се проведе на 29 и 30 ноември в иновационен Форум "Джон Атанасов" на София Тех Парк. "Базар на професиите 2024" ще премине под надслов "Твоето бъдеще по твоя..

публикувано на 26.11.24 в 17:00

Целогодишно приютът за бездомни хора в Перник приема нуждаещи се

Приютът за бездомни хора в Перник става целогодишен. Той е с капацитет за 10 лица и освен подслон през зимата, осигурява на настанените в него и топла храна. Центърът за бездомни хора се намира в кв. "Калкас" и досега функционираше само през зимните месеци. Той е създаден през 2020 г., припомни пред Радио София кметът на Перник Станислав..

публикувано на 26.11.24 в 16:05

Изложбата "Странни мисли по никое време" ще покаже 30 любопитни и изненадващи творби

В предаването “Радиокафе“ художникът Орлин Атанасов разказа за изложбата „Странни мисли по никое време“, която се открива на 27 ноември в джаз клуб в София. "Никое време“ е времето, в което живеем, а “странните мисли“ го съпътстват, изскачат най-различни, изненадващи и мен самият, затова си мисля, че би била любопитна и за зрителите",..

публикувано на 26.11.24 в 15:46

Три центъра за временно настаняване приемат бездомни хора в София

Три центъра за временно настаняване на бездомни хора работят на територията на София. Капацитетът им е 510 души, като в момента в тях са настанени около 400, каза за Радио София Мина Йовчева – директор на дирекция "Социални услужи за деца и възрастни" към Столичната община. Тя добави, че със заповед на кмета е сформиран и мобилен екип, който..

публикувано на 26.11.24 в 15:14

Отбелязваме Дни на китайската култура и наука в България

През месец ноември 10 университета и много културни центрове в страната са домакини на Дните на китайската култура и наука в България . Едни от най-изтъкнатите китайски учени и експерти в областта на хуманитарните науки гостуват в различни градове и изнесоха лекции, споделяйки своя академичен опит както със студентите от релевантни..

публикувано на 26.11.24 в 14:47
Дима Настева и Андриан Асенов

Андриан Асенов: В спектакъла “Русалска нощ” с децата правим една магия

Спектакълът "Русалска нощ" е една магия по разказа на Йордан Йовков, създадена от възпитаници на Специализираното училище за ученици с нарушено зрение "Луи Брайл" и Сдружение "Арсов Саунд".  “От доста време провеждаме репетиции в училището “Луи Брайл”. Първоначалната идея беше децата да присъстват по време на репетициите, за да можем да ги..

публикувано на 26.11.24 в 11:53

Няколко пернишки квартала са без топлоподаване заради авария

Авария спря топлоподаването на част от живущите в пернишките квартали „Изток” и „Мошино”. Близо 60 жилищни блока, намиращи се на север от бул. „Юрий Гагарин” са без парно и топла вода от тази сутрин.  Сред засегнатите от аварията са две детски градини, три училища и филиалът на ДКЦ-1. Аварията е на главен топлопровод. Работи се по отстраняването й...

публикувано на 26.11.24 в 11:41