Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Здраве и стил на живот (медиен преглед)

Над 500 родители са се подписали под петиция до просветния министър Красимир Вълчев за промяна във формата на изпита по математика след 7-и клас, съобщава СЕГА. "Сегашният начин на провеждане на НВО по математика предвижда разделяне на 2 части, като в първата част се очаква решаване на 20 задачи за 60 минути (по 3 минути на задача), а във втората част - на 3 задачи за 90 минути. Времето за работа в първи модул е крайно недостатъчно за по-голямата част от учениците. Това предпоставя тяхното ощетяване, защото не отчита когнитивните им и психологически особености и намалява прецизността при оценяването на познанията", пишат родителите. Според тях няма аргументи за това разпределение на задачите. То е аналогично на изпита по литература, но там има два коренно различни изпита - единият модул тества компетентности по български език и литература, а другият - езикови и писмени умения в изграждането на текст - преразказ по непознато произведение. Родителите искат промяна да има още за настоящата учебна година.

88 755 малчугани пътуват до детска градина или училище в съседен град или село. Това сочи справка на министерството на образованието за малчуганите, за които е осигурен безплатен транспорт през учебната 2019/2020 г., е темата на МОНИТОР. Спрямо 2014/2015 обаче броят им е нараснал значително. Тогава те са били 65 125, като за последните 5 г. са се увеличили с 23 630. Ръстът е заради статута на средищно училище или забавачка, където трябва да има най-малко 10 пътуващи ученици, както и заради отлива на желаещи да живеят в школските общежития. За учебната 2019/2020 г. са направени 4921 маршрута. От тях най-дългият е 80 км. Той е в община Елхово и има общо 6 спирки - Елхово – Голям Дервент - Лалково - Раздел - Маломирово - Елхово – Маломирово, сочи справката на МОН.

Демографската криза е ударила много сериозно частните университети и по естествен път е свила пазара след ударното нарастване на броя на студентите през последните години, информира СЕГА. От 2010 г. насам, когато бе достигнат пик в обхвата във висше образование, броят на студентите, записани в частни университети и колежи, е намалял с 50%. Така записаните през учебната 2018/2019 г. студенти в частни университети са едва 28 573. Спадът от 2010 г. насам държавните университети е по-малък - 11,8%, което говори за преориентиране на намаляващия брой младежи към по-достъпното като заплащане образование. Това показва анализът на статистиката за броя на приеманите студенти в последните години. След либерализацията на приема броят на студентите ударно се разрастна, но от 2010 г. започна да намалява - както заради демографскката криза, така и заради ориентация на кандидатстващите в чужди университети. 285 265 е бил общият брой на студентите през учебната 2010-2011 г. (всички степени на висше образование), сочат данните на НСИ. 227 921 от тях са били записани в държавни университети, 57 344 - в частни (20.1% дял).

Електростатичните филтри за комини вече дават ефект на територията на Столична община, показват събраните данни до момента, съобщава ТРУД. „До сега в града са монтирани над 100 устройства като мярка за намаляване замърсяването на въздуха от битово отопление. Голяма част от тях са в район „Красна поляна“. С всеки филтър се намаляват вредните емисии с около 80%“, потвърди зам.-кметът по екологията Йоана Христова. Преди дни тя направи проверка как работят поставените устройства, на която присъства и управителят на ДЗЗД „Филтърни системи България“ Даниел Дамянович. Консорциумът спечели и в момента изпълнява обществената поръчка за монтаж на филтрите в София. Според данните само сто от тях са спестили отделянето на над 1.5 тона вредни емисии във въздуха в столицата, като предстои поставянето на общо 2000. Ефектът от тях се усеща незабавно – когато технологията работи, тя започва да улавя фините прахови частици с индекс 10. Няма я и миризмата от комините на къщите, чийто домакинства се отопляват на дърва и въглища.

Апартаменти в кооперации „на зелено“ на фалирали строители и в стари блокове с подкопани основи се предлагат на атрактивни цени. Проблемните имоти са преоценени с 25%, коментират брокери пред МОНИТОР. Собственици на почти непродаваеми жилища най-често търсят професионалисти да им ги продадат. По телефона за проблеми не се споменава, канят се бъдещите собственици да видят на място и тогава се стигат до обяснения и пазарлък. При старите жилища има голям отлив на купувачи през изминалата година, според голяма агенция за недвижими имоти. Покачването на пазара не е масово, а зад него се крие преориентирането на купувачите към по-скъпи имоти - ново строителство, ремонтирани и обзаведени жилища. Сегашните купувачи са най-често млади семейства, които търсят имот за живеене, повечето - за първи дом. И те имат много нараснали изисквания. Затова първото нещо, което питат, е на колко години е жилището. Ако годините на построяване са повече от 20, има серия от въпроси от купувачите - щранговете за подмяна ли са и поставяна ли е изолация. Но не това е големият проблем при старите жилища.

Предложението за пренасочване на вода от язовир “Бели Искър” към Перник ще гласуват столичните общински съветници. Кметовете на двата града ще представят плана за спасение от водната криза, е водещата тема на ТРУД. Рилският водопровод от язовир “Бели Искър” в момента достига до резервоара в “Лозенец”, който се намира в близост до телевизионната кула. През 70-те и 80-те години на миналия век е изградена връзката оттам по билото на Витоша през столичните квартали Симеоново, Драгалевци, Бояна, Банкя, като питейната вода се събира в един от двата резервоара на с. Мало Бучино. Сега там ще бъде построена помпена станция, която да позволи преноса на вода през новата тръба. Предвижда се тя да следва трасето на пътя за Перник. Помпената станция е необходима, за да може водата да бъде изтласкана между планините Витоша и Люлин. Все още няма яснота какъв ще е диаметърът и от какъв материал ще са използваните тръби. Според идеята връзката ще е реверсивна, така че да позволява не само язовир “Бели Искър” да захранва Перник, но и обратното, в случай на нужда.

Дупка в закона оставя ваучерите за храна, които са една от основните социални придобивки в частния сектор, реално на самоконтрол. Това пък води до случаи, в които работодатели жилят работниците си, като не им дават ДМС-то, в случай че са болни. Това алармира пред МОНИТОР секретарят по социална политика на КТ „Подкрепа“ Александър Загоров.По този начин обаче освен работника фирмите жилят и държавната хазна. Причината е, че тя, тъй като няма механизъм, по който да провери дали ваучерите са достигнали до персонала, дава данъчни облекчения на дружеството въз основа само на декларираните от него цифри. Ваучерите за храна са най-предпочитаният и използван метод от фирмите в България за предоставяне на допълнителни месечни доходи на служителите. В колективния трудов договор – в тези фирми, където изобщо го има, се вписват правилата за получаване на този тип социална придобивка, но дали и как се спазват правилата по договора е въпрос единствено на решение на работодателя.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Подпомагат столичния градски транспорт със заем от 15 млн. лева

С 15 милиона лева заем ще бъдат подпомогнати общинските дружества за авто и електротранспорт в София. Около тази сума се обединиха общинските съветници, които с 52 гласа "за" подкрепиха предложението на кмета Васил Терзиев: "Това, което направихме, е, че със съгласие между всички групи е да увеличим средствата от 6 на 15 милиона, за да може да работим..

публикувано на 03.10.24 в 16:27

Питайте ме! - кани кметът на столичния район "Изгрев" Делян Георгиев

Кога ще се въведе "Зелена зона" в кв. "Изток"? Това е един от първите въпроси, които жители на район "Изгрев" задават на кмета си д-р Делян Георгиев. Той е обявил възможност за задаване на въпроси по повод новата регулярна рубрика на общинската администрация "Попитай кмета", в която утре от 11 ч. районният кмет ще отговаря на живо във..

публикувано на 03.10.24 в 14:52

В СОС: Не 6, а 18 млн. лв. трябват за столичния градски транспорт

Малко над 18 млн. лв. ще бъдат отпуснати на столичните авто- и електотранспорт, с които дружествата да функционират безпроблемно до следващата актуализация на бюджета. Това решиха столичните общински съветници на съвместно заседание на ресорните комисии по транспорт, икономика и по финанси. То се проведе в началото на днешната..

публикувано на 03.10.24 в 11:45

Започва есенната кампания "Капачки за бъдеще"

От 5 до 18 октомври в страната ще се проведе есенната кампания "Капачки за бъдеще". Инициативата в София ще се проведе на 06.10.2024 г. (неделя) на пл. "Ал. Батенберг", от 09.00 до 16.00 часа. Ще се събират пластмасови капачки, алуминиеви кенчета и пластмасови прозрачни бутилки. "Капачки за бъдеще" стартира през октомври 2017 г., с цел да бъдат..

публикувано на 03.10.24 в 11:04

И район "Младост" в автоматизираната система за сметоизвозване

Подмяната на старите контейнери с нова автоматизирана система продължава, съобщиха от Столичния инспекторат. В ж.к. „Младост-3“ се поставят нови контейнери, тип NORD. Автоматизираната система за сметосъбиране до момента е въведена в районите „Искър“, „Връбница“ „Студентски“, „Възраждане“ и в ж.к. „Младост-4“.  Новите контейнери заемат..

публикувано на 03.10.24 в 09:48

СОС решава за отпускане на 5 млн. лв. за автотранспорта и 1 милион - за електротранспорта на София

На извънредно заседание днес столичните общински съветници ще разглеждат предложението на кмета Васил Терзиев за отпускане на заем от 6 милиона лева за транспорта в София. В доклада подробно се описват причините за натрупаните задължение на двата наземни транспортни оператора – Столичния автотранспорт и Столичния електротранспорт. Една от..

публикувано на 03.10.24 в 07:42

От ГЕРБ искат актуализация на заема за Столичния автотранспорт

Задълженията на транспортните оператори, според доклада на кмета на София Васил Терзиев, са 30 млн. лв, предложението за отпускане на заем е 1/5 от това. Ние от ГЕРБ-СДС не приемаме този размер в рамките на 6 млн. лв и предлагаме да се работи върху завишаването му около три пъти. Това заяви общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Прошко Прошков ,..

публикувано на 02.10.24 в 17:14