Втори ден в „Радиоприемница“ обсъждаме европейските политики. Днес се спираме на дневния ред на европейските институции, приоритетите за бъдещето на Европа, мобилизирането на младите хора в Европа в различни граждански протести.
В студиото гостуват Александра Ваковска и Росица Лилова - студентки по европеистика, които стажуват в различни дипломатически и европейски институции.
Надявахме се младежкият вот на евроизборите да повлияят позитивно, но това не стана. Липсата на младежки вот се усети, затова и се получи фрагментарността в конфигурацията на Европарламента, което пък се отразява на процедурата по вземане на решения. Увеличава се и бюрокрацията – това коментираха Александра Ваковска. – Младите гласуваха по начин, който не осигури желаната промяна.
Във Франция и Белгия повече от младите участваха в изборите, но като цяло в ЕС и в България се оказа, че активността е с 5% по-ниска отколкото през 2014-а
Евроскептицизмът се усети на изборите. Европа е тръгнала в много и различни посоки – смята Росица Лилова.– Често пъти има доказателства, че младежта се вълнува повече от националните проблеми, отколкото от общоевропейските.
Решенията в Европарламента по традиция се вземат с консенсус между две от трите емропейски семейства (консервативната група, социалисти и либерали) – коментира доц. Румяна Коларова, политолог и преподавател в СУ „Св. Кл. Охридски“. – Новото е, че към тях трябва да се присъединят и зелените партии. Затова, а и не само затова, излиза на дневен ред темата на екологията, „зелената сделка“. И тук водещото не е толкова опазването на околната среда само по себе си, колкото качествената промяна в модела индустрия, енергетика, около който трябва да се организират европейските общества, върху който трябва да стъпят европейските икономики. Всичко това не е въпрос на искане на младите, а по-скоро въпрос на баланс на мнозинство в Европарламента.
Друга голяма тема, свързана и със зелената, е Африка. И това ще бъде водеща тема, защото зад нея излизат мигрантски потоци, екология, значението на други неевропейски икономики и т.н.
Друга доминираща тема е Брекзит. Още не е затворена страница.
Не на последно място значение ще имат и правителствените кризи в националните правителства на Стария контитент. Примерите са в Белгия, Испания…
Очевидно има разместване на моделите.
Външната политика на ЕС трябва да е влиятелна. Европа е свикнала, но това е и необходимо и за света - европейските демокрации да имат водеща роля. Думата им да се чува и да се има предвид.
Амбицията на Европа е да тръгне напред. През изминалия мандат движението по ключовите въпроси на ЕС беше изключително бавно. Скоростта на политическите приоритети трябва да се промени. Но дали ще има капацитет и воля?
Решаваща е предстоящата среща на върха. Още повече, че се очаква икономическа стагнация.
Иначе сред нагласите у европейските граждани могат да се видят позитивни тенденции.
Движението на младите (Грета Тунберг и Изабела Ярванди /АнтиГрета/) е доказателство за едно ново поколение. За разлика от предишните генерации, при сегашните тийнейджъри престоят в ареста например (след участие в протест) е геройство и нещо нормално при единствения начин да се противопоставиш на системата. Това са деца, европейските институции нямат регламент, по който да се чуе техният глас и мнение. Те може и да не гласуват още, но все пак проявяват активност на европейски граждани, допълни доц. Коларова.
Включването на Западите Балкани в решенията и политиката на ЕС не само е важно, а е критично нужно, допълни Александра. Страните от този регион са податливи на влияния. Евроинтеграцията не бива да бъде само на думи.
Според Росица страните от Западните Балкани ще бъдат присъединени към ЕС, въпросът е кога…
Чуйте разговорите от това издание на Радиоприемница в звуковия файл.
Днес гостуваме на един модерен център за изкуство, театър, музика, изложби и бизнес - Сити Марк Арт център . Първият ни гост е режисьорът Благой Бойчев – говорим за спектакъла "Любовта в насрещното": "В тази зала никога не се е представял оперен спектакъл (проф.д-р Иванка Нинова). Това бе дипломен спектакъл на моите студенти. Изиграхме три в тази..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Началото е за Светлана Мухова - изследовател, автор на книги и научни публикации,..
Истинското име на събореното преди половин век Писателско кафене е сладкарница "Цар Освободител". Тези, които я помним намаляваме като бройка и си струва да се запознаете с нея: Чия е първоначално сградата ѝ, кой я купува и в какво превръща помещението, преди да стане сладкарница в 1908 с подробности в спомените на художника Иван Тенев и други нейни..
Американското разузнаване праща частни самолети за любовниците на агента си: Осъденият на смърт за шпионаж в полза на САЩ български дипломат Иван Асен Георгиев, докато работи в българското посолство в Париж върти три любовници, а освен това има съпруга. Американското ЦРУ толкова цени агента си, че осигурява фиктивна стипендия за уж..
За Милен Кукошаров времената са интересни. И плодотворни. Един от най-широкоспектърните пианисти на българската сцена, той се налага все повече като запомнящо се присъствие и в джаза (където участва в многобройни съвместни проекти с Вили Стоянов – и като пианист, и като аранжор, и като композитор, и с Марина Господинова и Златните години на джаза,..
Ново гражданско пространство „ Магнит “ за безплатни събития отваря врати на 20.11. на ул. Г. С. Раковски 76. Представя ни го един от основателите, Божана Славкова: "Проектът почна в 2019. Бе само пространство за климатични активисти. Сега е отворено за младежи, култура. Имаме няколко различни помещения. Искаме да сме шарени, разнообразни. Искаме..
С наближаването на официалната дата на "Черния петък" (29.11.), търговци започват да анонсират различни кампании за отстъпки, някои от които обаче не са коректни спрямо клиентите – описание и експертен анализ на некоректните практики с Габриела Руменова от платформата „ Ние потребителите “: "Използват се много маркетинг подходи, но се стига до..