Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Конкурсът "Добрите практики на фокус" отново търси успешни примери от българските класни стаи

Kонкурсът "Добрите практики на фокус" отново търси успешни примери и иновации от българските класни стаи. Инициативата се провежда за четвърта поредна година от фондация "Заедно в час" и образователния сайт prepodavame.bg. Целта е да се съберат и популяризират добрите педагогически практики, свързани с развитието на социално-емоционалните умения..

публикувано на 01.10.24 в 18:09

ОКИ "Красно село" организира поредица лекции с учени

Освен силната програма, с която започват музикантите от "Софийски солисти", големи са амбициите и на другите творчески състави, чийто дом е ОКИ „Красно село“, съобщи пред БНР-Радио София Ивелина Кючукова, директор на културния институт. Тя отбеляза, че премиерата тази година на театър "Сириус"  е постановката „Шестте пингвинчета“...

публикувано на 01.10.24 в 17:05

Ученици и специалисти дискутират заедно в кампанията "Пейка на здравето"

На 24 октомври, в София ще се проведе първото събитие от проекта „Пейка на здравето“. Целта е да бъдат създадени здравни дискусии между ученици и специалисти. Идеята се ражда от факта, че нито семейството, нито в училището се отделя достатъчно време, за да образоват децата в здравен аспект. Пред Радио София Росина Тодорова - председател..

публикувано на 01.10.24 в 16:48
Маестро Константин Добройков

"Софийски солисти" открива своя нов сезон с интересна програма

В Международния ден на музиката 1 октомври, сред плеяда музиканти в предаването “Радиокафе“ бе гост и диригентът на Камерен ансамбъл "Софийски солисти" Константин Добройков.  С него разговаряхме за предстоящия нов сезон, който музикантите ще открият на ново място и в нова зала.       "Даваме старт на сезона в РЦСИ "Топлоцентрала" , което е..

публикувано на 01.10.24 в 15:56

Инвестиция в злато - на какво се дължи нарастващият интерес?

В средата на годината в. "Уолстрийт джърнъл" съобщи за увеличаване на покупките на инвестиционно злато. С 36% е нараснало световното търсене на физическо злато през последните години, като от октомври 2022 г. цената на златото се е увеличила с над 45%, достигайки над 2350 долара за тройунция. Големият фактор за нарастването през последния..

публикувано на 01.10.24 в 15:06

Костинброд празнува през цялата (юбилейна) година

Знаете ли, че в Сливница има междуучилищна телевизия?! При това в нея са събрани не просто ентусиасти, а истински млади професионалисти. С тях тепърва ще ви срещнем в нашето „Радиокафе“ тази седмица, но преди това те направиха първия си репортаж за нас  - нещо, което хич не им се видя трудно. Първо, защото са го правили често, при това със звук и..

публикувано на 01.10.24 в 14:52

Втори фестивал за силата на гражданите и гражданските организации

"Силата на колективния глас" – това е мотото на второто издание на фестивала „Демократична мозайка“ . То ще се проведе на 18 и 19 октомври (петък и събота) на столичния площад "Славейков" отново ще представи десетки граждански организации, работещи в различни сфери на обществения живот. Събитието се организира от Форум Гражданско участие..

публикувано на 01.10.24 в 13:50