Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Паметта - наръчник за управление

Снимка: Pixabay
Паметта е определяща за нашето битие, тя е основният пространствен ориентир и компас в живота ни, ако започнем да я губим, това е едно от най-ужасяващите загуби на личността. “Паметта е личният дневник, който всички носим със себе си”, казва Оскар Уайлд. За това как да запазим паметта си говори Светлана Минева, редактор на книги, свързани с функционалната памет.

“Паметта е не просто способността да запомняме, но и възможността след това да ги извлечем, когато на нас ни трябват. Първо трябва да бъдем впечатлителни, да забелязваме определени неща около себе си, които след това могат да ни свършат работа”. Ние виждаме много неща, но запомняме само това, което ни е впечатлило.

Паметта се дели на краткотрайна и дълготрайна, като краткотрайните ни спомени са свързани с ежедневните неща, които виждаме и ни впечатляват. Упражненията за краткотрайна памет, всъщност целят да ни накарат да бъдем по-впечатлителни.
Неприятните мисли, свързани с вечния въпрос “Изключих ли ютията преди да изляза?” са свързани с рутината. Това, което е станало рутинно за мозъка, не провокира повишено внимание и така се получава “бяло петно”.

Един от пътищата да се засили паметта (и да намалеят “белите петна”) е визуализацията. Повечето хора запомнят повече, когато четат - около 80% от паметта ни е т.нар. визуална памет. Това е и причината хората, които гледат повече телевизия да имат по-слаба памет от хората, които четат. 
Трик за запаметяване е т.нар. “Умствено око” - това е да си правите асоциации за определени неща, за да можете да ги запомните (например двойката прилича на лебед, нулата има формата на геврек, а единицата прилича на свещ).

Близък до проблема с паметта, е проблемът с концентрацията. Обикновено причината за лошата концентрация е, че не се замисляме за прочетеното и за това кое е най-важното, т.е. тук вече трябва да проявим селективна памет. Това може да се тренира, като от един текст се отделя най-важното, второстепенното и това, което е излишно. Концентрацията обаче им отношение и към общото ни състояние - дали сме се наспали, нахранили, дали спортуваме, както и това дали пушим. Доказано е, че пушачите имат по-лоша памет и по-трудно се концентрират от хората, които не пушат.

За учениците, които трябва да запомнят много информация е много важно да запомнят правилно, а това става с график, който се спазва. 25 минути трае най-добрата концентрация, затова графикът на учене е 25 мин. учене, пет минути почивка. Доброто учене включва 4 такива пасажа по 25 мин. След тези два часа е хубаво да има една по-голяма почивка от 20 минути.

Друг масов проблем е помненето на имена. Обикновено хората, които помнят добре числа, са много лоши физиономисти. Има си трик за запомняне на имена - при запознанство е хубаво да разгледате добре новия си познат, в повечето случаи има нещо характерно за лицето му (бенка, широк нос, красиви очи), и е хубаво да споменете името му поне три пъти.

Има и музикална памет. Всички музиканти я използват постоянно - тя е съчетание между визуалната памет, слухова и кинетична памет. Развитието на тази памет при музикантите става след ужасно много упражнения и слушане на едно и също произведение, изпълнено от различни изпълнители. Свиренето на музикален инструмент може да се използва като упражнение при по-възрастни хора, за да подобрят паметта и концентрацията си, а също и за повишаване на интелигентността дори.

Стратегия за тези, които учат нови думи от чужд език е развитието на кинетичната памет с писане на думите на ръка, както и флаш картите (картончета с изписана дума от едната страна, а от другата страна значенията ѝ). Може да се правят флаш карти и за цели изрази, както и контекста, в който са използвани. Тези флаш карти позволяват и да учите постоянно дори и на улицата.

Зубренето може да бъде и полезно. В Япония се възприема като част от обучението, докато за нас, а и за Западна Европа се отрича напълно и не се толерира. Важно е да се знае, че когато човек разбира това, което учи, то със сигурност ще стане част от дълготрайната му памет, докато зубренето не може да трае дълго време.

За развитието на топографската памет е хубаво да сме внимателни и да забелязваме покрай какво минаваме.
Важно е паметта да се тренира постоянно, защото когато не се използва в пълния си капацитет мозъкът започва да атрофира, по тази причина се препоръчва на възрастните хора да решават кръстословици, судоку, и др. логически задачи - важното е да провокираме мозъка си.

Може да се използва и техниката “метод на мисловната паяжина” - когато трябва да организирате например сватба, записвате в средата на листа сватба и правите връзки с други важни елементи, свързани със сватбата - купуване на пръстени, рокля и пр.
Чуйте целия разговор в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява - архимандрит професор Евтимий Сапунджиев

Кой е архимандрит професор Евтимий Сапунджиев? Защо личността и делата му са с толкова съществен принос в развитието на богословието в България? Той  е духовник, учен, апологет, учител, общественик и пламенен защитник на християнството.  През тази година отбелязваме 140 лета от неговото рождение. Архимандрит Евтимий е роден в Копривщица на 25 юли..

публикувано на 28.09.24 в 16:00

Софийски разкази - Изгубените софийски символи

Разговорът е със Здравко Петров от “Исторически маршрути”. Старата централна гара е един от тези изгубени символи - тя служи от 1888, когато железницата стига до София. Кои са архитектите и инженерите ѝ, както и за други символи на града - в звуковия файл:

публикувано на 28.09.24 в 15:00

Когато хората са се събирали да свирят

Наградата за принос към музикалното изкуство акад. Марин Големинов - от Кюстендил се включва Лили Големинова: "Наградата се връчва на рождения му ден, а той е роден в годината на Независимостта. Тогава хората са се събирали да си свирят в камерни състави. Младите от второто поколение български композитори отиват да се учат в чужбина - той..

публикувано на 28.09.24 в 13:20
Кирил Карамфилов

Повдигаме завесата към убиец номер едно

С проф. Кирил Карамфилов говорим за Световния ден на сърцето - 29 септември: "Традиционно това е ден, в който се опитваме да привлечем вниманието към здравословния начин на живот, да познаваме и нормата, и патологията. Повдигаме завесата към убиец номер едно. Ентусиазмът е заразителен от младите към родителите им. Кулминацията на събитието е разходката..

публикувано на 28.09.24 в 13:03

Адресите на любовта - Александър Батенберг

Българка ражда на княз Александър Батенберг три двойки близнаци за 7 години Образован, строен, мъжествен, много красив, с бадемови весели очи, с тънки вежди, бяло лице с алени бузи и черни засукани мустачки, 22-годишният княз Александър Батенберг веднага прави много силно впечатление на всички, които се стичат да го посрещат на българска земя...

публикувано на 28.09.24 в 14:00
Юлиян Петров

Не може да има единен национален стандарт за качество в образованието при толкова различни училища

Над 78% от хората в България смятат, че учебните програми трябва да бъдат опростени като се намали обемът информация и да се наблегне на практически упражнения и формиране на компетентности . Това показва поредното изследване на общественото мнение в системата на образованието, в което участие имат и заинтересованите – родителите...

публикувано на 27.09.24 в 18:36

За поезията като терапия

Книгата със съвременна поезия “Билет за никъде другаде” на Нели Станева е избрана в дългия списък за наградите “Перото”. “Това е важна награда. Има си традиция. Като цяло обаче аз съм имунизирана срещу тези надпревари, макар че участвам с удоволствие в тях. Те са като тренировка за егото и това, което е след егото на автора”, коментира Нели Станева..

публикувано на 27.09.24 в 17:50