Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
Коментатори във "Форум" тази седмица са адвокат Николай Хаджигенов и главният редактор на сайта kaldata.com Светлин Желев. Заедно с водещия Константин Лавсов, част от темите, които дискутираха в понеделник бяха: - Казусът с избор на председател на Народното събрание - Групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет внася доклад за промяна на..
Яница Атанасова е танцов артист, хореограф и преподавател в Нов Български университет, един от тези артисти, който смело представят своите спектакли на различни места в България. Тази седмица авторският й танцов пърформанс “Шило“ ще бъде представен в РЦСИ "Топлоцентрала“. Тя бе гост в предаването "Радиокафе“, за да разкаже повече...
Български дарителски форум представи Годишния анализ на дарителството в страната през 2023 г. Близо 138 милиона лева са дарили компании, фондации и физически лица. С това се бележи ръст от 11% на даренията в България през 2023 г., спрямо 2022 година. С 48% компаниите в страната остават най-големият дарител, следвани от фондациите с 33% от..
В следващите три години в бюджета на България могат да постъпят допълнително 1,4 млрд. лв., ако бъдат повишени акцизите на тютюневите изделия на три равни стъпки. Това ще бъде свързано с поскъпване на цигарите с 13-14% годишно, според икономиста д-р Димитър Събев от Института за икономически изследвания на Българската академия на науките. Пред..
Министерството на правосъдието публикува за трети път за обществено обсъждане проект на Закон за несъстоятелност на физически лица. Приемането на закона се забави не само заради политическата криза в страната, но и поради сериозните възражения на правната общност към някои елементи на предлаганата концепция. Проектът беше приет на първо..
На днешната дата, 18 ноември 1989 година, българската опозиция провежда първият масов митинг в София, на площада пред Храм-паметника “Св.Александър Невски“, непосредствено след отстраняването на 10 ноември на дългогодишния генерален секретар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет, Тодор Живков.Сред ораторите на този свободен митинг са..