Ще кажете, драги мои, има къде къде по-важни неща от това и в делника ни, и в живота ни като цяло.
Какво пък чак толкова прави киното с нас? Във времето са се произвеждали и се произвеждат страшни бози.
Но като едно от най-ценните колективни изкуства, киното би могло да формира вкус, знание и отношение към света. Нещо като визуален учебник, гид или пък музей на общата ни памет и представи.
Всъщност киното е едно от най-демократичните изкуства - не изисква нищо, освен да седнеш и да гледаш. Независимо от това дали си избрал Аронофски или Авенджърите, филмът ти оказва някакъв художествен ефект. Освен това, за разлика от театъра, при киното мимезисът (подражанието на истинския живот) е много по-пряк и съответно по-достоверен, тоест склонни сме повече да му вярваме. Когато гледаме хубав филм (това е клише, но е вярно), бихме могли да заживеем в този свят.
Също така за хората, които обичат фантастични и нереалистични филми - заедно с този жанр литература, киното ти дава възможност да изживяваш алтернативни реалности, тоест проиграва други възможни вселени, и в подкрепа на това: ето един цитат от статия на медийния учен Маршал Маклуън:
Изкуството е предварителна известителна система, която ни показва в аванс бъдещия напредък и ни позволява да се подготвим за това да се справяме с него… Изкуството като радар за средата приема функцията на необходима тренировка на възприятията.
Тоест чрез футуристичните филми се подготвяме за бъдещото и те омекотяват удара му.
Няма как с думи прости да обясним това, което се формира от братя Люмиер до ден днешен.
Мога обаче с огромно удоволствие да ви разкажа за последните ми дни, прекарани по киномански, благодарение на 33-тото издание на Киномания.
Сега филми се гледат по много и различни начини, на стрийминг платформи, свалени нелегално от торенти, пуснати на лаптопа за разтуха след дългия работен ден, или пък все още по телевизора… Но може би това, което най-силно допринася за киноманията е преживяването в киносалона. И не толкова заради широкия екран, колкото заради опита ни да съсредоточим върху едно конкретно нещо (а в днешно време това вече е адски трудно) и да съпреживяваме в компанията на други непознати хора. Стига, разбира се, някой да не ти хрупа зад гърба и да посръбва звучно през сламка безалкохолно, хрускайки ледчета.
Фестивалният кино живот е невероятна двигателна сила, гониш прожекции от салон в салон, или пък потъваш от една в друга и се наелектризираш с емоции.
Та, това се случи с мен тази седмица, като бих искала да ви споделя за два изгледани филма, италианския „Магични нощи“ и френския „Вълчият зов“. И двата филма говорят за някакъв вид упадък в различни мащаби.
Първият на маестро Паоло Вирдзи е бляскаво съчетание между мистерия и сатира на знаменитата италианска киноиндустрия. Действието е ситуирано през 90-те години, когато краят на златната епоха на италианското кино е осезаем, случващ се пред очите на участниците в него, както и на идните поколения. Никой не може да спре този крах, дори трима ентусиазирани по различен начин лауреати на награда за сценарий. Защото корабът вече потъва, а дали те ще се спасят, след като вече са се качили на палубата, също остава като въпрос…
Като споменах възможно потапяне и удавяне, веднага се обръщам към френското заглавие на режисьора Антонен Бодри. Филмът започва със следната мисъл на Аристотел: „Има три вида хора, живите, мъртвите и тези в морето.“
Военните филми аз лично ги възприемам най-трудно, защото крият потенциал за излишен патос и предвидимост в сюжетните развръзки, или ще оцелеят невеличаво, или ще погинат величаво…
Но тук с „Вълчият зов“ нещата стоят по различен начин, защото филмът си остава предимно човешки. Както и когато да настъпи Апокалипсисът, ние ще се искаме да останем с нашите човешки мисли, чувства и настройки. Най-вече с изграденото помежду ни доверие, което ни сплотява, ако ще целият свят да е бомбардиран от насилие и агресия.
Ех, а е едва петък, драги мои, настъпват събота и неделя, когато аз ще продължа да киноманствам.
P.S. Посвещавам този скромен текст на най-големия киноман, когото имахме сред нас, Георги Ангелов. Научете повече за наградата на негово име тук.
Невена Николова и Данаил Конов са имена от екипа на радио София - той идва от Враца в София в 2015, тя идва от радио Шумен. Още за техния път към и в радиото - в звуковия файл: Може ли по обява да намериш призвание и има ли значение какво казват родителите? Кои са най-сладките позиции, каква е разликата между новинар и водещ, както и репортер -..
Гостува ни актрисата Маргарита Костова. Надежда Герова разговаря с нея относно призванието актьор и всичко, което заобикаля един човек на изкуството. За работата на актрисата в куклени и драматични постановки и как предава занията си на деца и младежи нека чуем повече сега.
Какви са предизвикателствата пред младите хора в България? Каква е ролята на активните граждани за преодоляване на разделението в обществото? По темата ни гостува Мирослав Цеков, председател на Форум гражданско участие: "Отвореното ни писмо до НС бе провокирано от насочени срещу НПО призиви от политически сили в НС. Това е откровена заплаха и опит..
Албена Димитрова от Американския Университет в Благоевград представя състезанието по социално предприемачество "Станция Иновация": "Аз съм втори семестър в първи курс, следвам два бакалавъра. Клубът ни за по-добро общество организира благотворителни базари и в "Станция Иновация" парите също ще отидат при лица в неравностойно положение. То се..
В месеца на любовта търсим формулата за здрава връзка в примерите около нас. Книгите събират ли хората? Събеседници: Темз Арабаджиева и Антон Биров: "Вчера вечерта много исках да затворя вратата и да си чета книга. Любовта не е един конкретен ден. Нямам нищо против празника, стига малките прояви на любов да не са само един ден. Същото е с..
Как интересът на децата към книгите оформя читателските нагласи в бъдеще и какво има и трябва да има в списъка с книги до 12 клас? Събеседникът ни Борис Илиев е учител по български език и литература в Националната природоматематическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която завършва като ученик: "Моите ученици много обичат да четат, но..
Разговорите са с Еди Емирян - един от стожерите на "Хоризонт" и с Милен Димитров - редактор в Дирекция “Дигитални програми”, направление “Интернет портал” на Българското национално радио. Също така Милен работи към Златния фонд на Радиото. И, разбира се, по-младите от нас го познаваме, като постоянен лектор в БНР Академията, създадена с методическа и..