Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Десислава Олованова:

Рекламата мимикрира заради светогледа на поколението "Z"

Рекламата е вид въздействие, което има своите различни страни. От една страна тя е полезна, защото носи информация за различни стоки и услуги, но от друга много често тя е втръснала на съвременния човек, че се избягва или се приема като своеобразен фон.

Колкото повече се развиват пазарите в света, толкова по-агресивна става рекламата, защото в днешното време много от стоките не са изложени на витрина, а са т. нар. "маркетингови продукти", тоест предлагат се само чрез маркетинг, обясни Десислава Олованова - член на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и част от състава на Апелативната комисия на Националния съвет за саморегулация. Рекламата започва и да се видоизменя, много от рекламодателите пренасочват бюджета и маркетинговите си дейности в интернет. Онлайн пространството обаче е по-различно и много често стандартната реклама там е неефктивна. Затова непрекъснато се търсят нови комуникационни механизми, които вкарват рекламирания продукт в самото съдържание. Казано иначе, рекламата започва все повече да прилича на "нереклама".

Десислава ОловановаГлобално изследване на общественото мнение, проведено в 140 държави, насочено към промените в градовете, показва, че 84 процента от хората в света са на мнение, че брандовете могат да променят много повече околната среда, отколкото политиците. Същевременно става ясно, че драматично е спаднало общественото доверие в организации като Обединените нации. Тази тенденция играе важна роля за рязката промяна в рекламното поведение, която кара брандовете не просто да показват предимствата на своите продукти, а да защитават каузи и да променят света.     

Настъпилите промени в голяма степен са свързани с настъпващите нови поколения - поколението "Милениум" и поколението "Z". Характерно за тези "нови хора" е, че те са родени в дигиталния свят, различават се коренно от предишните поколения, не мислят в граници и не живеят "в племена". Най-характерното за тях, обаче, е, че те не се самоопределят като нещо конкретно. Те могат да бъдат всичко в различни моменти. Ето защо те налагат съвършено различен маркетингов подход.

Десислава Олованова се спря и на морално-етичните принципи в рекламата, които в страната ни са добре регулирани и при нарушения се налага забрана за реклама. Клиентите имат ангажимент да спазват тези етични норми, защото биха загубили средства, ако се спре тяхна реклама.

На 26 ноември ще бъдат връчени престижните награди за реклама Effie. Мотото тази година е "Успешните кампании се познават от пръв поглед". Олованова поясни, че Effie оценява кръстосната точка между креативността, творческото решения и резултата от съответната рекламна кампания. Това е и единственият международен фестивал в тази област, който се провежда и в България.    
     

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 16.01.25: Влизане в Еврозоната, както в Шенген – след политическо решение?

Продължава седмицата, в която във "Форум" събитията и новините коментират Иво Инджов и Аркади Шарков. Днес те се спряха на темите: Финансовите предизвикателства пред законотворците: Бюджет, ДДС, Еврозона. Можем (ли) да влезем и в Еврозоната, както в Шенген – в резултат на политическо решение, а не непременно заради изпълнени критерии?..

публикувано на 16.01.25 в 18:40

Специална екипировка за зимните студове ще получат 30 бездомници

С грижа за хората, които са останали без дом, както и за тези, които сами са избрали да живеят без постоянен покрив над главата си, "Каритас" София ще раздаде на 30 бездомни хора специална екипировка за преживяване на открито в студените месеци.  Това ще се случи на 17 януари, петък от 13:30 часа на ул. “Монтевидео“ 15 от 13.30 часа (Евхаристински..

публикувано на 16.01.25 в 16:45
С факелно шествие пренасят символичния огън на Яворовата поезия от къщата-музей до паметника на поета в градския парк в Чирпан.

Яворовите дни в Чирпан - запазената традиция

“Яворовите януарски дни“, които се провеждат за 57-ми път, бяха открити на 13.01.25 , по повод 147-та годишнина от рождението на Пейо Яворов в родния му град Чирпан и продължават с различни събития до 18-ти януари. “Ние сме горди, че поддържаме традицията и тази година, въпреки обилния снеговалеж, на 13 януари, когато е рожденият ден на големия..

публикувано на 16.01.25 в 16:35
За да стигат до пистите на Витоша, хората искат повече възможности за достъп

Софиянци настояват за лесен достъп до Витоша, но не само с автомобили

Граждани протестираха мирно днес на площада пред Президентството с искания за "нормален достъп" до Витоша. Под това трябва да се разбира задължително работещи лифтове, както и повече автобуси до планината, обясни участник пред БНР-Радио София. Там не е паркинг, ограничението за автомобили от 10 до 15 ч. не е достатъчно. Защото мнозина..

публикувано на 16.01.25 в 16:15
Проф. д-р Сава Димитров

Предстои третото издание на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров"

От 17 до 19-ти януари ще се проведе Третото издание на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" . Като председател на Фондация “Проф. Сава Димитров” ректорът на Националната музикална академия проф. Сава Димитров, който е внук на основоположникът на кларинетната школа у нас, е и съорганизатор на конкурса.    В предаването “Радиокафе” той..

публикувано на 16.01.25 в 15:57

Синдикати и родители в спор за оценката за дисциплина в училище

От синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" категорично настояват да се въведе незабавно оценка „дисциплина“ , която да стимулира ученици и родители, формирали добро възпитание; учителите да могат регламентирано да отправят послания, не само към учениците, но и към техните родители, при нарушаване на училищния правилник; да се прилага..

публикувано на 16.01.25 в 15:45

В СОС приеха: Столичният зоопарк актуализира цените

Цените в Зоопарка ще се повишат, от 2 лв. за дете и 10 – за възрастен, съответно на 5 и 10 лева. Поскъпва и Зооучилището, стана ясно на днешното заседание на Столичния общински съвет (СОС). Пред БНР-Радио София директорът на Зоологическата градина Добромир Бориславов уточни, че ще бъде въведен и семеен билет, услугата за гидове - на..

публикувано на 16.01.25 в 14:48