Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Маргаритов, КЗП: Потребителите трябва да са активни, ако трябва - да ангажират институциите

Димитър Маргаритов

Комисията за защита на потребителите (КЗП) разпространи поредица от статии със съвети как да постъпваме при различни ситуации, които могат да възникнат по време на ваканцията ни - „Най-важното за потребителите през лятото”.

Поканихме за повече разяснения и коментар председателя на КЗП Димитър Маргаритов.

Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика, но най-важното е при такъв случай да се реагира, и то по бърз и адекватен начин, отбеляза Маргаритов. "Преди време хората смятаха, че е безсмислено да подават сигнали, че няма да има последици за нелоялния търговец, но истината е друга. Именно след реакция имаме по-голяма вероятност да възстановим накърнените си потребителски права. И второ, мерките и евентуалните санкции ще подействат респектиращо по отношение на търговеца нарушител.

Най-важна е активната позиция, а при необходимост – търсене на съдействие от институциите."

Начините за връзка с КЗП например са лесни и бързи – било чрез сайта ѝ, било чрез денонощния им телефон (0700 111 22).

В анкета на Радио София гражданите споделят, че подобна разяснителна инициатива като тази на КЗП ще доведе до това, те да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не са имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.

Инициативата е своеобразно обобщение на казуси и практики от досегашни сигнали и кампании, от изминали туристически сезони, уточни шефът на КЗП.

Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.

По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.

Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект  на плажни атрибути – чадър и шезлонг. „Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.

Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.

„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Сайтът има и версия на английски език.

Всеки потребителски спор, след който се намесва КЗП, трябва да възникне като претенция на потребителя към търговеца.  Надяваме се посоката ни за повече информираност да е правилна и все по-малко да са случаите, в които хората нямат изход, посочи още Маргаритов.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13