Комисията за защита на потребителите (КЗП) разпространи поредица от статии със съвети как да постъпваме при различни ситуации, които могат да възникнат по време на ваканцията ни - „Най-важното за потребителите през лятото”.
Поканихме за повече разяснения и коментар председателя на КЗП Димитър Маргаритов.
Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика, но най-важното е при такъв случай да се реагира, и то по бърз и адекватен начин, отбеляза Маргаритов. "Преди време хората смятаха, че е безсмислено да подават сигнали, че няма да има последици за нелоялния търговец, но истината е друга. Именно след реакция имаме по-голяма вероятност да възстановим накърнените си потребителски права. И второ, мерките и евентуалните санкции ще подействат респектиращо по отношение на търговеца нарушител.
Най-важна е активната позиция, а при необходимост – търсене на съдействие от институциите."
Начините за връзка с КЗП например са лесни и бързи – било чрез сайта ѝ, било чрез денонощния им телефон (0700 111 22).
В анкета на Радио София гражданите споделят, че подобна разяснителна инициатива като тази на КЗП ще доведе до това, те да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не са имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.
Инициативата е своеобразно обобщение на казуси и практики от досегашни сигнали и кампании, от изминали туристически сезони, уточни шефът на КЗП.
Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.
По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.
Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект на плажни атрибути – чадър и шезлонг. „Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.
Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.
„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Сайтът има и версия на английски език.
Всеки потребителски спор, след който се намесва КЗП, трябва да възникне като претенция на потребителя към търговеца. Надяваме се посоката ни за повече информираност да е правилна и все по-малко да са случаите, в които хората нямат изход, посочи още Маргаритов.
Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..
Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..
Разговорът е със Здравко Петров - урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии." Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..
Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.
Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..
Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места. Реално има супермного..
Festeaval – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..