Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петя Миладинова: Когато пишеш, си сам с цялата вселена

Тази седмица предаването ни Радиоприемница е посветено на словото, а поводът е Пролетният базар на книгата и вторият Софийски международен литературен фестивал за деца и младежи. Второто издание на фестивала има за цел да популяризира четенето чрез многообразните връзки на литературата с останалите изкуства. Затова в нашето студио поканихме един човек, свързан с изкуството на киното, театъра, дублажа и литературата – актрисата и писател Петя Миладинова.

Тя започва да се снима, когато е едва 6-годишна. Първата ѝ роля е в „Иконостасът". Следват „Герловска история" и „Деца играят вън", „Изпити по никое време", Най-тежкият грях" и „Борис І".

В „13-тата годеница на принца" на Иванка Гръбчева пък е в ролята на принцеса.

Още в първия ден на фестивала Петя Миладинова ще представи своята книжка за деца „Приказните гатанки“, а с нея разговаряхме за словото, чрез което тя изразява себе си в различните жанрове и изкуства.

Аз обичам красивия българския език и доброто слово. Тъй като се занимавам с дублаж, понякога изтръпвам от ужас от начина, по който се деформира вече езикът ни, казва Петя Миладинова.

Разказа ни, че синът ѝ е запознат с цялата поезия и приказност на световната детска класика, защото преди той да започне сам да чете, тя му е чела на глас. И винаги се е питала защо няма такива приказни пиеси в театъра. Това е и мотивацията ѝ да започне да пише приказки за театър в стихове. 

Моите пиеси са в стъпки и всички са под формата на мюзикъл, независимо как са интерпретирани на сцена.

Ако в театъра пращаш 100% от енергията си към публиката, тя ти се връща хилядократно обратно и започва магията на играта. Това е хоризонталната магия. При писането е вертикална – тогава ти си сам с цялата вселена, в абсолютната самота и свобода на душата си.

Петя Миладинова казва, че за да се пише за деца, трябва да има много подготовка, а за нейните пиеси, свързани с приказки, митологеми и чудовища от различни култури, обикновено се подготвя 3 месеца.

Допълва, че за да направиш една лека, въздушна, приказна история, трябва да имаш много голяма основа от познания върху различни култури.

Следващият ѝ проект е свързан с Мексико, макар да споделя, че тази култура я притеснява заради жертвоприношенията, тъй като все пак пише за деца, но обяснява, че винаги намира ключове, които да обръщат като ръкавица нещата.

Книжката "Приказните  гатанки" Петя Миладинова създава заедно със сина си, когато той е още малък – тя пише, а той рисува. След това, когато той е първокласник, разбира, че от училището няма да заведат децата в театъра и прави театър в училището с гатанките от книжката. Децата пък я посрещат с радост и рецитирайки гатанките.

А как звучат те в изпълнение на самата Петя Миладинова – чуйте в звуковия файл.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Веселата вдовица - репетиция

Тя няма нужда от много грим

За предстоящата премиера на "Веселата вдовица" в Националния музикален театър говорим с двама от "виновниците" за събитието. Началото е със Стефан Илчев, един от солистите: "Подготовката е много голямо преживяване - никога не знаем какво да очакваме. Режисьорът Валентин Ганев много разбира целия процес - музикалния, заедно с визуалния. Благодарение на..

публикувано на 02.03.25 в 11:43
Албена Ненкова

За нещата от живота, които няма как да бъдат клиширани

Албена Ненкова има зад гърба си няколко книги – трилогията за „Софиянката, която слага всичко в тигана“, книги за виното и книга за ракията (с разкази по тази интригуваща тема). Родена в София, израснала като малка в Ловеч при баба си, Албена живее интересен и пълнокръвен живот. Така е и като човек. Била е в националния отбор по синхронно..

публикувано на 02.03.25 в 11:02
Росен Люцканов с преведения от него бестселър

Харари се интересува от предвиждането на бъдещето с цел да го промени

Приемаме, че информирането е нещо добро, но знаем, че всичко има две страни. Досега обаче никой не е поглеждал на този процес както п роф. Ювал Харари. Той хвърля сянка на съмнение върху това твърдение, казвайки, че под информация се разбира: 1. това, което ни дава знания за света, а 2. – това, което подрежда света. В единия..

публикувано на 02.03.25 в 09:25
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, части първа и втора

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”:

публикувано на 01.03.25 в 16:00
Кооперация

Софийски разкази - квартал “Иван Асен II”

Как се казва сега кварталът, кой носи орлите, откъдето започва и още любопитни неща - в звуковия файл: И още: кои са сградите на "портата" на т.н. "трета извънградска част"? Какво е имало на мястото на Полиграфическия к-т? Още подробности от спомените на майката на Драган Тенев, който разказва за обитателите на квартала, в който прекарва почти 70 г...

публикувано на 01.03.25 в 15:00
Иван Гарелов с Донка Стамболийска

Адресите на любовта - Иван Гарелов

В рамките само на една година телевизионната легенда Иван Гарелов губи и двете си съпруги, които обича - бившата и настоящата. И Василка Гарелова (запазва фамилията му след развода, заради двете им деца), и Донка Стамболийска са журналистки. Но само дама със същата професия би могла да разбере отдадеността на работата и рисковете, които поема..

публикувано на 01.03.25 в 14:00
Мая Бочева-Уики

Съвременна митология

Мая Бочева-Уики, художник-илюстратор и издател на детски книги-игри представя д ебютния си късометражен анимационен филм „Кой светна Луната?“, реализиран с подкрепата на НФЦ. Филмът вече е с номинация за „Златен ритон“ и е създаден по едноименната книга, с която децата ще се запознаят след прожекцията (1 март, 17 ч., вход свободен - сцена Централни..

публикувано на 01.03.25 в 11:25