Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Болният" градски транспорт на София

Снимка: БНР
В днешното издание на "Вашият глас" говорихме за шофьорите в градския транспорт, които символично протестират заради недобри условия на труд. От няколко дни те шофират с жълти жилетки. През последната седмица с предаването се свързаха хора, които са работили или все още работят в столичния градски транспорт. Те разказаха за условията на труд през своя поглед. По думите им наистина в различните транспортни дружества липсват кадри, поради което хората работят извънредно. За да успеят да почиват, пускат болнични, а при допустими 150 извънредни часа годишно не са излючение случаите, в които шофьорите имат по 350-400 работни часа.

С предаването "Вашият глас" се свърза Йорданка Йорданова, която има близки познати, които работят в градския транспорт на София. Тя попита защо трябва да стане инцидент, за да се обърне внимание на това, че шофьорите работят без почивка. Според нея заради ниските заплати има 150 вакантни места, а тези, които са на работа, работят между 15-20 дни без почивка.

С предаването ни се свърза и друга наша слушателка - г-жа Иванова. Тя разказа, че 30 години е работила в градския транспорт на София. Напуснала е преди повече от година. Тя посочи, че извънредният труд надвишава допустимия, но според нея всичко това става с благословията на Столичната община. Разказа ни още, че обявените заплати от 1600 - 1700 лв. не са реални.

Г-н Симеонов - така се представи следващият наш слушател, който преди няколко години е бил уволнен от Столичния автотранспорт, защото, по думите му, не е бил удобен и е разкрил какви са условията на труд в сектора.

Той ни сподели, че нарушенията в Столичния автотранспорт са много, а основната заплата е 874 лв. и след актуализацията не вярва да стигне до 1000 лв. Допълни, че колегите му прибягват до болнични, за да почиват, защото, освен многото работа, няма и графици за месеца и те не знаят кога трябва да бъдат на работа, както и кога трябва да почиват.  Съдът е възстановил г-н Симеонов на работа, но той казва, че това, което е заварил, е плашещо, защото голяма част от колегите му са със животозастрашаващи заболявания. 

По закон извънредният труд е ограничен и трябва да бъде до 150 часа на година. Директорът на Столичния автотранспорт Слав Монов обясни, че извънредният труд в автотранспорта се заплаща с 65% над трудовата ставка и посочи, че има желаещи, които се възползват от това, но насила никой не е каран да полага извънреден труд. Монов посочи, че здравословното състояние на водачите се следи постоянно, а всеки желаещ може да посети здравните пунктове към Столичния автортанспорт. 

Според него часовете за управление и почивка са регламентирани и се съблюдава за спазването им, а ИА "Главна инспекция по труда" също извършва проверки.

Директорът на Столичния електротранспорт Евгений Ганчев също посочи, че нито един човек не е накаран да работи насила и извънредният труд се полага доброволно. Средният извънреден труд за изминалия месец е 28 часа, но това се е случило в месец с грипни епидемии и сериозен процент служители, които са били болни. Той допълни, че в цяла Европа има сериозен недостиг на водачи.

Председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Екатерина Йорданова обясни, че в общината не спират да търсят възможности за привличане на нови кадри в транспортните дружества.

Екатерина Йорданова каза още, че в момента на национално ниво тече дебат за увеличение на извънредния труд с 300 часа годишно.
Кметът на София Йорданка Фандъкова увери, че се работи по всички проблеми, свързани с условията на труд в градския транспорт.
Това, което стана ясно, е, че проблеми има, но те се решават заедно със синдикатите, така че всички, които рабоят в сектора, да бъдат удовлетворени. 
След всички становища остава въпросът кой ще носи отговорност за пътниците в превозното средство при евентуален инцидент - този, който не е почивал 10-15 дни и е вземал двойни смени или този, който е позволил това да се случи.

Цялото предаване - чуйте в звуковия файл.

Ако и вие имате нерешен проблем с институциите в София и не знаете към кого да се обърнете, потърсете ни във фейсбук страницата на Радио София, на имейл glas@bnr.bg, както и на телефон 02/ 93 36 200. Не забравяйте да оставите име и телефон за контакт. Ние ще се свържем с вас.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Арман Бабикян и Георги Проданов

"Форум", 09.01.25: Да имаме правителство, но какво?

Продължава седмицата, в която анализатори във "Форум" правят равносметка на 2024-та и споделят очакванията си за 2025 година. Арман Бабикян, пиар експерт и Георги Проданов, политолог днес коментираха какво се случва в момента и какви биха били последствията при възможните изходи от продължаващите преговори за редовно..

публикувано на 09.01.25 в 18:28
Карлос Контрера

Карлос Контрера: Да мислим за подобряване на обслужването там, където е огромният пътникопоток

Заради неефективност на нощния градски транспорт в София Карлос Контрера е предложил съкращаване на линии още през март 2024 година, съобщи пред БНР самият той. Контрера е общински съветник трети мандат и е зам.-председател на Комисията по транспорт в СОС. В доклад (с Ваня Григорова) той се предлага да бъдат спрени две от линиите на нощния..

публикувано на 09.01.25 в 16:57
Енчо Господинов

Една от най-големите беди на нашето време е ерозията на международното хуманитарно право

Ако трябва да търсим в американската съвременна политика два персонажа, които са диаметрално противоположни - това са Джими Картър и Доналд Тръмп, който след около седмица ще влезе в Овалния кабинет. Това заяви журналистът Енчо Господинов в ефира на Радио София. Той разказа, че е бил 27-годишен репортер, когато Джими Картър полага клетва като 39-ия..

публикувано на 09.01.25 в 16:41
Светлозар Петров

Забавяне на ръста на безработицата и на инфлацията се очаква през 2025 година

Началото на годината традиционно е време за анализи и прогнози. Обръщаме поглед към пазара на труда.  Какъв беше той през 2024-та и какви са прогнозите за 2025-а? Обявите за работа, заетостта, цената на труда  - търсенето и предлагането в различните сектори, как технологиите оформят и влияят на начина, по който работят и се развиват компаниите...

публикувано на 09.01.25 в 16:41
Богомил Николов

Богомил Николов: Внимавайте с качеството при преработените храни

Стремежът към поевтиняване е общ знаменател за много хранителни стоки и продукти , които през последните месеци и години видимо са влошили качеството си. Това обикновено става там, където технологиите позволяват използването на евтини заместители . Това коментира пред БНР-Радио София Богомил Николов от Асоциацията на активните..

публикувано на 09.01.25 в 15:50
Борис Бонев

Борис Бонев: Да развиваме системата на обществения транспорт в София, не да я съсипваме

Дали ще бъдат спрени две от линиите на нощния градски транспорт - N3 и N4, а другите две - N1 и N2 ще обслужват пътници само в петък и събота, ще реши Столичният общински съвет на следващото си заседание (16 януари), ако предложението в доклада на Ваня Григорова и на Карлос Контрера бъде прието. Противници на "орязването" на нощните..

публикувано на 09.01.25 в 15:33

Лицата на нощна София ще събере едноименна фотографска изложба

“Лицата на нощна София“ - така е озаглавена предстоящата изложба, за която разказа в предаването “Радиокафе“ музикалният журналист и фотограф Иваничка Кючукова. “Лицата на София и на музиката са важно нещо за мен, но те са важни и за самия град“, отбелязва тя и допълва, че в нейното ежедневие често среща различните лица на София - публиката и..

публикувано на 09.01.25 в 14:41