Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кънки и хокей на лед - нека да е зима

Снимка: Луиза Лазарова
В "Радиоприемница" продължаваме да разглеждаме интересните зимни спортове, забавленията на пистата и на леда. 

Днес на ход са забавленията на лед и спортовете на лед. Наш гост бе Мартин Миланов, председател на Българската федерация по хокей на лед. От него научихме повече за спецификите на този спорт, за възможностите за практикуването му, но и за трудностите, с които се сблъскват професионалните ни отбори.

При нас бе и Цвети Божидарова от „Спортна София“, която ни разказа за кънките на лед като любителско занимание.

Сега, обаче, ви връщаме малко назад във времето, в историята на нашия хокей. Оказва се, че първите сведения за играта хокей в България са от края на ХІХ век. Първите инструкции за плъзгане и ходене по пързалка са дадени в ръководство, отпечатано в Кюстендил през 1901 година. През 1915-а се сформира първият отбор по хокей. Той е към спортен клуб “Атлетик”, а четири години по-късно започват занимания по хокей в Обединения спортен клуб “Славия”. През 1942 г. българският национален отбор записва първия си международен мач - на 17 януари в Букурещ нашите побеждават Югославия с 4:2. Интересна подробност е и, че през 1952 г. се провежда първият държавен шампионат, като поради липса на изкуствени ледени пързалки, мачовете се играят в Рила, на Седмото езеро до хижа "Мусала". По-късно, разбира се, се построяват и изкуствени ледени пързалки. Но историческа за българския хокей се оказва 1976-а година. Тогава националните ни играят за първи и единствен път на олимпиада.

За съжаление, нашият спорт, колкото и да е прекрасен и завладяващ, е и много скъп, каза по този повод Мартин Миланов. На всеки му е ясно, че за да се практикува, трябва зала, екипировка и т.н., което само по себе и се много скъпо. Този вид спорт е приоритет на северните държави, на богатите държави и затова най-добрите отбори са тези в Русия, Швеция, Канада, силни икономически държави, които развиват този спорт още отпреди началото на 19-ти век.

Но това не значи, че ние не може да се борим, ние продължаваме да се борим, за да оцелеем, имаме много големи школи, много деца.

Мартин Миланов посочи, че в страната има общо 16 клуба, които се занимават с хокей на лед. Има няколко региона, които се развиват – София, Варна, Хасково. Преди и във Велико Търново имаше пързалка, но за съжаление вече я няма. В Ботевград сега има раздвижване и доста деца тренират.

Като федерация се борим да увеличим пързалките, защото, с две пързалки в София и с две в провинцията, няма място къде да се тренира. И трябват нови пързалки.

През 2015 г. пък отвори врати ледената пързалка в спортния комплекс “Зона Б-5” в парк "Възраждане".

Цвети Божидарова, спортeн мениджър на дружество „Спортна София“, което стопанисва пързалката, обясни, че според показателите, отчетени за трите години експлоатация на съоръжението, интересът става все по-голям и малки и големи идват, за да карат кънки.

Карането на кънки е зимно предизвикателство, ние се стремим през декември да пуснем ледената пързалка и тъй като тя е абсолютно открита, може да се използва до март месец. 

Основно пързалката се използва от начинаещи и любители, които искат да карат кънки в свободното си време, но има и инструктор, който може да проведе обучения на желаещите, а за най-малките има и т. нар. „проходилки“.

След първоначалното обучение се оказва, че децата проявяват интерес и разпитват инструкторите, но Цвети Божидарова обясни, че за по-нататъшно развитие в този спорт трябва да се използват другите бази, които предлагат повече възможности.

Още за кънките и хокея на лед, а също и за фигурното пързаляне и шортрека - чуйте в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какви рискове крие приемането на Закона за несъстоятелност на физически лица?

Министерството на правосъдието публикува за трети път за обществено обсъждане проект на Закон за несъстоятелност на физически лица. Приемането на закона се забави не само заради политическата криза в страната, но и поради сериозните възражения на правната общност към някои елементи на предлаганата концепция. Проектът беше приет на първо..

публикувано на 18.11.24 в 15:17
Представители на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет направиха изявление за медиите на столичните улици „Пиротска“ и „Опълченска“, където се извършва мащабен ремонт.

Групата на ГЕРБ-СДС в СОС внася доклад за промяна на реконструкцията на ул. "Опълченска"

Групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет (СОС) внася доклад за промяна на реконструкцията на ул. "Опълченска". Докладът е подадена ръка към кмета Васил Терзиев, живущите в района, както и към всички общински съветници. На пореден протест днес излязоха жители на улицата Преразглеждане на проекта за ремонта на столичната улица "Опълченска"..

публикувано на 18.11.24 в 13:16

Велиян Велчев - Малкия, представя професията на фризьор и бръснар

Велиян Велчев - Малкия, е превърнал своята страст в професия. Той се занимава с фризьорство и бръснарство. "Майка ми ме прецака на 11 години и от тогава реших, че никой повече няма да ме подстриже и се подстригвам до сега", разказва как е започнал да фризира Велиян. В дългогодишната си кариера той е срещал клиенти, които са очаквали невъзможни..

публикувано на 18.11.24 в 13:07

“Колко те харесвам” - поетично-ироничен поглед на шестима художници към заобикалящата ги среда

“Колко те харесвам” е поетично-ироничен поглед на шестима съвременни художници към заобикалящата ги среда. Те показват как се самовъзприемат, как другите ги възприемат, в какво време живеят. Изложбата е част от дългогодишния проект „Автобиография“ на куратора Надежда Джакова. “По проекта работя от близо 10 години. Той е на тема “Автобиография...

публикувано на 18.11.24 в 12:36

Онлайн търговията се разраства, а с нея и жалбите в КЗП

„Сензационни намаления“, „Оферти в последния момент“ и „Най-изгодните цени“ – това са задължителни рекламни трикове, характерни за черния петък. А стоките и услугите, за които се отнасят, са почти за всичко. Интернет, и особено социалните мрежи, са мощен инструмент за предлагането и продажбата на стоки, намалени за черния петък. "Развива се онлайн..

публикувано на 18.11.24 в 09:52