Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 11 ноември от 19.00 в зала "България"

Кварто квартет и Валентин Ганев - за "История на войника" 4 години по-късно!

За новатора Стравински, за преходните жанрове, джобния театър и тайната на въздействието

Валентин Ганев и Иван Пенчев
Снимка: Лили Големинова
Ще ви разкажем за поредния проект на Кварто квартет - една (подновена) история за творба на Игор Стравински, написана преди 100 години, през турбулентната 1917-а,  иновативната (и днес) идея да се изпълнява на... гара. Именно тази творба  - "История на войника", събира на сцената (на зала, не на гара - засега) музикантите от Кварто и актьора Валентин Ганев преди 4 години. Събра ги и в нашето специално студио в зала "България" - двама цигулари всъщност, единият - създател и първа цигулка на Кварто квартет Иван Пенчев, другият - "неосъществен" (както казва сам за себе си) цигулар и прекрасен актьор, който продължава да е изпълнен с любопитство към "преходните" жанрове. И (както уместно вметна Иван Пенчев) "осъществен контрабасист"! Защото моноспектакълът "Контрабасът"  с режисьор Пламен Марков отбеляза неотдавна своето 250-о представление, а вече всъщност клонят към 300 (уточнява Валентин Ганев). И си спомня, че в началото никой не очаквал, че "Контрабасът" ще има толкова дълъг живот - казаха ни да го изиграем там 5-6 пъти. А можем да си представим колко убедителен е актьорът, при положение, че след едно от представленията зад кулисите дошла българска цигуларка, която живее в чужбина и попитала актьора в кой оркестър свири. Недейте, моля Ви - казал Валентин Ганев, - нали разбирате, че това е само театър и в него всичко е наужким, и контрабасистите, и те. И бърза да добави, че убедителен е най-вече текстът на Патрик Зюскинд. И че това му е хубавото на театъра, че никога не можеш да си сигурен кой спектакъл ще се хареса на публиката - затова ние цял живот търсим тайната на въздействието и все не ни е ясно каква е рецептата. Добавя, че граничните жанрове, които свързват музиканти и актьори, са му много интересни (аз веднага си спомням участието му в един рядко интригуващ проект на радиооркестъра "Сън и не-сън в лятна нощ").

Разбира се, стигаме до предстоящото представяне на "История на войника" на 11 ноември в събота, от 19.00 в зала "България" (чуйте разговора, има интересна дискусия по темата за най-добрия за публиката начален час за концертите - дали 19.30 е по-удобен от 19.00). Преди 4 години в същия състав със същата творба имат голям успех. Какво се е променило сега?! Времето, ние самите... - казва Иван Пенчев, - а по принцип е интересно времето, в което "Историята..." е написана, време на разпадане на културната идентичност в Европа, нещо, което и в момента се случва. Почти всеки музикант днес е роден на едно място, а работи другаде. Така е било и по времето, когато Стравински пише "История на войника" с идеята да формира нещо като нов жанр - "джобен театър", както го е нарекъл. Не просто концерт, а цял театрален спектакъл, изграден със страшно необичайна комбинация от инструменти. А именно - в главната роля е цигулката (душата на войника), партията на корнета изпълнява Петър Македонски от радиооркестъра, Сабина Йорданова (чудесна фаготистка, идва за концерта от Естония, където свири в момента), тромбонът ще е в ръцете на Минчо Томанов, водач на групата в Софийската филхармония, кларинетът (много важен за драматургията) е поверен на Атанас Илиев, контрабасът (за къде без него) - Лена Карни (тя замества Силвето, която свиреше при предното представяне, но съвсем в духа на това, което говорим, замина да работи в Аржентина). "През 1917-а американският джаз все още не е навлязъл в Европа, но Стравински сякаш го е предусещал и е знаел какво ще стане модерно" - разяснява музикалния език на творбата Иван Пенчев и тук в разговора се включва отново Валентин Ганев (негов е преводът и адаптацията на текста с някои модерни "вметки" - фантастичен) и добавя още исторически щрихи. Самият Стравински, който след революцията напуска Русия и се установява в Швейцария, е смятал творбата за нещо като "форма на оцеляване", на нея пише, че е "за свирене, танцуване и говорене", тоест има много възможности и версии за нейното интерпретиране. Стравински си е представял такъв балаганен, панаирджийски тип театър, който може да се представя на открито, на гара, сред военните окопи. За съжаление, след първото представление през 1918-а, идва войната, Европа е покосена от испански грип и "Историята на войника" се играе отново едва през 1923-та. Много интересно разказва Валентин Ганев - как Стравински превежда руски приказки на прочутия тогава швейцарски писател Шарл Фердинанд Рамю, който на тази основа пише либретото във вид на наивен стих руски, народен и в това всъщност беше нашата забава - да придадем днешно звучене на това народностно повествование. Умее да борави с думите Валентин Ганев, задължително чуйте на финала на разговора как представя малка част от спектакъла - момента, в който войникът (вече продал душата си на дявола) отива на пазара като търговец на килими и хвали стоката си.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 04.03.25: СГС потвърди постоянния арест на задържаните при протеста на "Възраждане"

Коментатори във "Форум" тази седмица са икономистът и доктор по политология д-р Галя Манчева и оперативният директор на JA Bulgaria Ирина Илиева. Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха днес, бяха: - Софийският градски съд потвърди постоянния арест и на четиримата задържани при протеста на партия "Възраждане" на 22..

публикувано на 04.03.25 в 19:14

На 22 и 23 март предстои третата акция "Чист Перник"

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

публикувано на 04.03.25 в 18:04

Компас 2025 на Тук-Там: практическо бизнес предизвикателство за младите хора

За втора поредна година Компас събира млади хора и водещи компании в интерактивна бизнес игра. Компас 2025: практическо бизнес предизвикателство се организира от Тук-Там и ще се проведе на 13 март в Planet Schwarz Tech Theatre. Инициативата предоставя възможност на участниците да развият ключови умения и да изградят ценни контакти както с..

публикувано на 04.03.25 в 17:05

През 2024 г. заетостта в хотелите в София е достигнала нивата отпреди пандемията

През 2024 г. заетостта в столичните хотели достигна нивата отпреди пандемията, каза пред Радио София Мартина Божанска - генерален мениджър на един от големите хотели в столицата. "За София повишението през 2024 г., спрямо 2023 г., е около 8%-10%, за хотели от категория 4 и 5 звезди. В страната средно се движи около 50% заетостта. За София е..

публикувано на 04.03.25 в 16:07

20 357 са наказателните постановления за шофиране с мобилен телефон

78% от водачите на МПС използват мобилни устройства по време на шофиране , а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон. Това показва проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ), проведено от 4 до 20 януари т.г. с 808 водачи на МПС в София, Варна, Бургас и Пловдив . Експертите от ИПБ..

публикувано на 04.03.25 в 16:05
Снимката е илюстративна

Липсата на персонал е най-голямото предизвикателство за българските хотелиери

Липсата на персонал е най-голямото предизвикателство, пред което са изправени българските хотелиери. Това каза пред Радио София Георги Дучев - изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели. Проблемът се задълбочава през последните години, като пред него са изправени хотелите в световен мащаб, добави той...

публикувано на 04.03.25 в 15:14
Авторът Кирил Карталов

"Автентичен шедьовър" за един от трите големи поклонически маршрута

"Без всякакво съмнение може да се каже, че "Цветята на нациите" представлява един автентичен шедьовър." Това казва Бернар Ардура - почетен председател на Папския комитет за исторически науки за една книга, написана (макар и на италиански) от българин. А той работи основно в Италия, от 18-годишен иска и по-късно се занимава с дипломация..

публикувано на 04.03.25 в 14:50