Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.
Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).
И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.
И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.
За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.
Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.
Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.
Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.
Днес ще бъде ветровито. Ще духа умерен, в Източна България и северно от планините - силен и поривист вятър от юг-югозапад, съобщиха от НИМХ. Ще преобладава слънчево време, но привечер над Северозападна България облачността ще се увеличава и вплътнява. Дневните температурите ще се повишат, ще са предимно между 12° и 17°, а в районите, където вятърът ще се..
Във втория ден от настоящата седмица коментаторите във "Форум" адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, провокирани от водещия Константин Лавсов, обсъждаха теми, свързани с: Българското образование : STEM кабинетите – музеи или действащи хъбове в иновативните училища; Образователни модели за пример; Мотивация, подходи, надежди..
Храната – бъдещето, отглеждането, производството, иновациите и устойчивостта ѝ, дистрибуцията, както и хранителната култура , е във фокуса на традиционната Световната седмица на предприемачеството (от 18 до 24 ноември), която и тази година се провежда у нас със събития, организирани от Джуниър Ачийвмънт България (JA Bulgaria)...
Десетото издание на младежкия форум Voice It ще се проведе на 20 ноември (деня, на който е приета Конвенцията за правата на детето на ООН) под наслов "Здрави в училище" , съобщиха организаторите от Националната мрежа за децата (НМД). По традиция фокусът и подтемите на форума са избрани от момчетата и момичетата в младежката мрежа..
Деветото издание на Седмицата на италианската кухня се отбелязва с различни инициативи от 16 до 22.ноември. Тази година събитията са под наслов "Средиземноморската диета и традиционната кухня – здраве и приемственост“ Целта е да се представи италианската кухня и традиционните ѝ корени и призната роля в средиземноморската диета, за..
Настоящата година е най-успешната в историята на българския туризъм , но резултатите не бива да ни успокояват, а да ни мотивират да се развиваме и да постигаме още повече. Подемът в сектора е осезаем и това се дължи на много фактори. След ковид пандемията на хората им се пътува. Ръстът е забележим и при входящия, и при изходящия..
Все повече деца загиват на пътя, докато карат тротинетки, велосипеди, мотопеди и други. Това каза заместник-началникът на отдел "Пътна полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" Мария Ботева. Според статистиката от началото на годината до 15 ноември загиналите деца при такива инцидента са пет, докато за същия период на 2023 г. техният брой е..