Двама от най-големите британски композитори, разделени във времето от два века и половина, и един от най-значимите немски композитори, който обаче е прекарал голяма част от живота си в Лондон и избрал да приеме британско гражданство - това са съставките на поредия концерт от така богатия сезон на Софийската филхармония. Вечерта ще започне с Хенри Пърсел и неговата изгубена и отново намерена (чак през 20 век) музикална интерпретация на „Сън в лятна нощ“ под формата на опера с красивото заглавие „Кралицата на феите“, ще продължи с Бенджамин Бритън и неговата почит към Пърсел, превърнала се в едно от най-прочутите произведения с образователен профил в историята на музиката и - за финал - Георг Фридрих Хендел, германецът, превърнал се в любимец на британския двор, директор на Кралската академия и неговите наистина „кралски“ музикални фойерверки. Концертът е стилен и изискан, привлекателен за почитателите на традициите (а в тях британците са ненадминати), но и за онези,които обичат смелите в музиката.
Хенри Пърсел е първият от поредицата големи английски композитори,уникален британски образец на музиката на барока, Огромно е влиянието на му върху всички по-късно английски композитори, както се вижда и от днешната програма. През 1994 на улица „Виктория: в Уестминстър е издигнат бронзов паметник на Пърсел (който дълги години е бил органист в Уестминстърското абатство). Интересен е фактът, че към времето на неговото раждане през 1659 всички театри в Англия са затворени за представления от 18 години от пуритански настроения парламент. Разбира се, тази забрана се нарушавала неведнъж и по домовете тайно се играел театър с музика, но точно в годината на раждането на Пърсел една любопитна личност – сър Уилям Дейвнант успява да представи все пак една опера, в която Хенри Пърсел (баща) имал роля. Само месеци по-късно Чарлз Втори, сам той голям почитател на музиката и театъра, е възстановен на трона и връща представленията, за ужас на всички пуритани. Така историята сякаш „дава път“ на бъдещия голям композитор. Пърсел пише „Кралицата на феите“ през 1692, когато е на 33. Сюжетът е „взет“ бегло от „Сън в лятна нощ“ на Уилям Шекспир, като авторът на либретото е неизвестен. За първи път е представена в Dorset Garden Theatre в Лондон през 1692. Постановката е изключително пищна, с впечатляващи за времето си сценични ефекти (за голяма радост на публиката) и в нея има и китайски градини, и теглена от истински коне карета. Това обяснява донякъде защо е била представена само още веднъж преди смъртта на Пърсел три години по-късно. Малко след това партитурата е изгубена и е открита едва в началото на 20 век - векът, в който твори Бенджамин Бритън, един от големите „виновници“ за възраждането на английския музикален театър, (освен всичко друго) основател е и ръководител на така-наречената „малка“ английска оперна група към Ковънт Гардън.През 1946 му е поръчано да напише музика за документален филм, който да представи оркестъра и инструментите в него на британските деца. Така се появява „Пътеводител на младия човек в оркестъра“ – най-изпълняваната творба на композитора. Тя е под формата на вариации по тема из написаната от Хенри Пърсел музика към пиесата „Абделазар“. В началото темата е представена от целия оркестър в пълния му блясък, следват вариации, изпълнени от всяка от четирите групи (дървени духови, медни, струнни и арфа и перкусии), след което Бритън прави „портрет“ на всеки инструмент. Финалът на творбата е за мащабна 14-гласна фуга по темата. Едновременно многолики и разпознаваеми, вариациите на Бритън блестящо изпълняват своята роля на „пътеводител в оркестъра“ не само за няколко поколения деца, но и за няколко поколения възрастни, като днес има специално мобилно приложение за тази творба. Творбата може да се изпълнява с и без разказвач (като в разказвачи са се превъплъщавали много прочути актьори, включително и Бен Кингсли при последния запис на „Пътеводител в оркестъра на младия човек“ на Лондонската филхармония.
Именно в Лондон през 1749 година е премиерата на Музика за кралските фойерверки на роденият в Хале Хендел, който от 27-годишната си възраст живее в Англия, като получава и британско граждаство. Та още преди премиерата 12 000 души вече са посетили откритата за публика репетиция (без фойерверки, но с доста висока цена на билетите) в пролетната градина във Воксхол шест дни по-рано, създавайки едно от първите задръствания в историята на Лондон. Това е най-големият лондонски успех на композитора до този момент, много по-впечатляващ от топлия, но лишен от ентусизаъм прием на „Месия“ седем години по-рано. Музика за кралските фойерверки е поръчана на Хендел от крал. Крал Джордж II, a поводът е мирният договор от Екс-ЛаШапел. Хендел, естествено, приема, въпреки че не е доволен от кралските указания „да няма никакви цигулки“. Следва ги в името на политическата коректност, но ги добавя веднага след премиерата за всички последвали представяния на творбата. Успехът на премиерата не може да достигне „истерията“ от репетициите, сякаш публиката е била вече емоционално „претръпнала“, независимо от брилянтната оркестрация и впечатляващия състав от 60 духови инструмента.
Диригент на този кралски концерт ще бъде британец - как иначе. Името му е Патрик Ертън, следвал е и специализирал във Виена и Хага, не само диригент, но и отличен органист, консултирал Европейския бароков оркестър, канен за майсторски класове в Московската консерватория и в Моцартеума в Залцбург.
Коментатори във "Форум" тази седмица са бившият заместник-министър на икономиката и външните работи Милен Керемедчиев и адв. Петромир Кънчев. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес, бяха: - Обобщение на темите от седмицата - Дневният ред в парламента – борбата за регулаторите, сваляне на депутатски имунитети,..
Възможно ли е гласът да бъде оръжие срещу емоционалните блокади? На този въпрос отговарят психологът Михаела Ангелова и психовокалният инструктор Велин Марков. Двамата са семейство, което освен любовта, намира и връзката между психологията и музиката. "Преди три години създадохме нашето първо бебче – "Глас и гняв“, с което помагаме на хората..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Когато през февруари 2022 година започна пълномащабната руска агресия срещу Украйна, аз се опитах да съставя речник на войната , разказва Остап Сливински. Събира кратки истории от по няколко реда или страничка и ги структурира по азбучен ред – като истински речник. Книгата му вече може да се прочете и на български, а за съжаление..
Има такива музиканти и артисти, които са смели в идеите си и дърпат преди всичко себе си и своите виждания напред, както и цялата музикална сцена. Към тези хора причисляваме музикантът Коста Коларов от набиращата скорост банда "Цар Плъх". След като издадоха първите си сингли през миналата година, момчетата ще ги представят заедно с..
Billy’s Violence & Billy’s Joy е изключително визуално и емоционално преживяване, което изследва динамиката между радостта, въображението и личната идентичност. Тези представления събират в себе си трагедиите и комедиите на великият Шекспир и ги реконтекстуализират и преориентират, като поставят под въпрос моралните компаси, които използваме..
Тази седмица се навършиха три години от началото на войната в Украйна. Украинският президент Володимир Зеленски пристигна снощи в САЩ. Днес той ще води разговори с американския президент Доналд Тръмп по споразумението за разработване на минерали и редки земни елементи. Пред Радио София Никола Атанасов от Института по медиация и управление на..