Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Що е то „оптимизация“ на театър, опера или оркестър?!

| обновено на 19.02.16 в 16:33
Снимка: Архив
Днес в предаването "Радиокафе" продължаваме темата, свързана с финансирането на сценичните изкуства в България (като тук освен театъра, да не забравяме, "влиза" и музиката) и нестихващия дебат около "преформатирането" на някои институти в открити сцени (само с директор и технически "кадри") и "оптимизацията", изискана от 8 културни "формации", сред които и Държавния ансамбъл "Филип Кутев".
Разговаряхме с Таня Симеонова, директор на студентското радио "Алма Матер" (която обаче беше част от мениджмънта на Музикалния театър в София до неотдавна). Отправната точка бе "ролята" на директора - директорите на културни институции не са финансово самостоятелни - заяви тя, - самостоятелни са дотолкова, доколкото имат утвърден лимит от Министерството на културата. Когато един директор нареди плащане обаче, то влиза в системата за публични разплащания, а дали банката ще го оторизира, зависи от Министерството на културата. Един директор не може да си купи дори минерална вода, ако МК не му разреши този разход, добави Таня Симеонова. И още - трудно се менажира изкуство. На практика се назначават директори, които са преди всичко изявени творци в родния си град, но това са емоционални хора и не го крият. Когато говорим за бюджет обаче, трябва да бъдеш рационален и трудно се намира баланс... а всъщност те се превърнаха в хора, които продават билети и не "виждат" хората, които идват на концерт или театър, а бройките. Преминавайки накратко през промените през последните години с някои разяснения, стигаме до 2012 - дотогава системата вървеше добре, защото в МК имаше бюджетен буфер. Разговорът ни продължава с последствията и непосилните изисквания към културните институти и с причините за "взрива от емоции", както с появилият се (късно вечерта) на 17 февруари на сайта на министерството на културата отчет за изминалата година (брой спектакли, брой зрители и приходи), цифрите в който (сякаш селективно) са сменени ден по-късно, както и за реализираните приходи от продажба на билети за спектаклите на "Филип Кутев", за които се появяват две различни стойности в официален отговор на МК на питане на депутат (96 099 лева) и в отчета на сайта на министерството (118 303 лева)...
Таня Симеонова коментира и програмите за финансово оптимизиране, които се изискват от не добре представителите се културни институти и основанията за притеснение на засегнатите.


По тази тема в предаването включихме Елианка Михайлова, и.д. директор на дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в Министерството на културата, която обясни, че директорите ще определят оздравителния план за управляваната от тях културна институция и в каква посока той ще се движи. Както се прави репертоарен, така трябва да има и финансов план, на база продадени билети и реализирани приходи, това е планиране, допълни тя с уверението, че министерството пък е планирало така нещата, че тези осем (от общо 51 културни института в областта на сценичните изкуства) да станат по-добре, а не обратното. Елианка Михайлова призна, че изкуството трудно може да бъде сложено във финансови рамки, но за да се издържа едни културен институт, той все пак трябва да има средства, а доброто изкуство има своята публика и даде като пример за добро управление Операта в Стара Загора и някои от инициативите на драматичния театър във Велико Търново. Тя поясни, че и в момента се провеждат срещи и със синдикатите в сектора, и със засегнатите директори (с които ситуацията ще се следи и обсъжда ежемесечно), и с някои от браншовите организации, и че се търсят решения (включително и чрез разговори с кметовете на общините по места). Разбира се, за "Филип Кутев“, които са държавен ансамбъл, ситуацията е различна, там сме разговаряли за предоставяне на залата на Театъра на армията - поясни Елианка Михайлова. Коментираме също „санитарния минимум“, на границата на който са музикантите и балетистите в редица културни институции, което пък води до претоварване на съставите. Елианка Михайлова изрази увереността си, че с по-добра организация и с помощта на МК ситуацията ще бъде решена в положителна насока. Няколко въпроса останаха "във въздуха" - като този за реалната сума на приходите от билети на ансамбъл "Филип Кутев" и че все пак наличието на много публика не винаги е гаранция за високото качество на предлагания спектакъл. И тук именно е ролята на Министерството на културата като гарант за съхранението на културата.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София е част от световното турне на Брайън Адамс

София ще е част от световното турне на канадския изпълнител Брайън Адамс - Bare Bones Live, съобщават организаторите от "Nucoast Concerts". Събитието ще се проведе в зала "България" на 29 април, като се очаква да подари на феновете си едно много лично, различно и незабравимо изживяване. Освен с емблематичните песни oт албума Bare Bones,..

публикувано на 27.02.25 в 08:33
Теодосий Спасов

Да слушаме "Антарктически приказки" за кавал и китара

Пет години след идеите-композиции и записи на о. Ливингстън, Теодосий Спасов "сглобява" албума "Антарктически приказки" в студиото на Иван Шопов. В студиото на БНР-Радио София световният кавалджия нарече албума "злополучен", защото точно тогава – през 2019-а и 2 години след това, ковид пандемията "фиксирала" проекта. Теодосий Спасов..

публикувано на 25.02.25 в 13:29
Снимка: БТА

Маестро Найден Тодоров с орден от Румъния

Посланикът на Румъния в София Н. Пр. г-жа Бръндуша Предеску връчи на маестро Найден Тодоров орден "Културни заслуги“ с ранг "Велик офицер“, за "Популяризиране на културата“, съобщава БТА.  Престижната награда е признание за дългогодишните усилия на маестро Тодоров в сближаването на културата на двете държави и е по предложение на посланикът на Румъния..

публикувано на 19.02.25 в 08:35

Любов, вино и кино с Коцето Калки и Мартина Табакова в зала "България"

На 14 февруари зала "България" изкушава публиката с любов, вино и кино.  В 19.30 часа Костадин Георгиев-Калки и Мартина Табакова, заедно с "Кварто квартет" и гости от легендарната група "Медикус" ще представят Love story – световни любовни дуети и мелодии от филми и мюзикъли.  Концертът е музикален прочит на вечната тема за любовта с романтични творби и..

публикувано на 14.02.25 в 10:35

Израелска и палестинска певица ще пеят заедно на "Санремо"

От днес до 15 февруари ще се състои фестивала на италианската песен "Санремо". Това е 75-ото му издание, което стартира с една изненада. За първи път в историята на "Санремо" се оттегли един от участниците. Това е рапърът Емис Кила. Разследван е от прокуратурата в Милано във връзка с агитките на Интер и Милан. Срещу него тегне и обвинение за..

публикувано на 11.02.25 в 11:52
Лия Петрова

Лия Петрова ще свири за първи път с цигулката "Гуарнери" на столична сцена

Цигуларката Лия Петрова ще свири за първи път на столична сцена на цигулката "Гуарнери дел Джезу” на благотворителен концерт в подкрепа на деца и младежи, лишени от родителска грижа, съобщи музикантката. Събитието е на 12 февруари, в Софийската градска художествена галерия, която е съорганизатор заедно с фондация "Звезда на надеждата”...

публикувано на 11.02.25 в 09:23
Италианската флейтистка Луиза Селло

Италианската флейтистка Луиза Селло с концерт в София

На 13 февруари от 19.00 ч., в зала “България” ще бъде домакин на концерт с участието на флейтистката Луиза Селло и маестро Орхан Шаллъел. Публиката ще има удоволствието да се наслади на блестящи изпълнения на произведения от класическата музикална съкровищница. Луиза Селло е международно призната флейтистка, посланик на италианската музикална култура. Тя..

публикувано на 10.02.25 в 11:47