Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Райнер Вернер Фасбиндер - сега" в берлинския "Мартин Гропиус Бау": истории за отчуждение, копнеж, омраза, любов, падение и личностни кризи

"В киното искам да бъда като Шекспир за театъра, като Маркс за политиката и Фройд за психологията." Р.В. Фасбиндер
На 31 май един от най-значимите германски режисьори след Втората световна война Райнер Вернер Фасбиндер щеше да навърши 70 години. По този повод филмови институти в цяла Германия отново ни показват богатството на неговото творчество. Безспорно най-интересната експозиция е във водещото пространство за модерно и съвременно изкуство в Берлин "Мартин Гропиус Бау".

Изложбата в Берлин неслучайно се казва "Фасбиндер - сега". Тя представя много документи, работата по костюмите във филмите му, които са впечатляващи, както и невиждани интервюта със самия режисьор. Освен това специални таблети ни дават поглед към процеса от ръкописите на неговите първи филмови идеи и бележки до готовия вариант на филма. Изложбата представя романтика-анархист на новото германско кино и като безпощаден работохолик, но и като чувствителен на процесите в страната си критик на лепкавите буржоазни нормативи. Изложбата поема двойната перспектива: историческата и онази линия, която Фасбиндер продължава да държи в съвременността - онази на онеправданите, на ужасяващите еснафски порядки и расизма.

Фасбиндер е сътворил 44 пълнометражни филма, десетки театрални пиеси и  сериали, както и късометражни филми. Кариерата му продължава само 16 години и приключва със смъртта му на 37 години през 1982 г. след смъртоносна доза микс от кокаин, барбитурати и алкохол. Но и във филмите, и в живота си Фасбиндер не познава граници: ексцесивно пиене на алкохол, липса на сексуални граници и наркотици. А както и във филмите му, мъжете и жените любовници в неговия живот са изтъкани от болезнени спазми: омраза, мъст, страстна любов и копнежи.

Характерите във филмите на Фасбиндер са неприобщените хора, отчуждените, в някои от които прозира и  сексуална флуидност, и джендър проблематика, както и тенденции към саморазрушение в едно общество от стъклени емоции и социално неравенство. Любовните му мелодрами пък ни представят серия от женски характери, които експлодират в престъпни любови, криза на личността, омраза и падение, както можем да видим в "Бракът на Мария Браун", "Вероника Фос", "Горчивите сълзи на Петра фон Кант", "Лили Марлен", "Лола" и "Али: страхът изяжда душата".

Периодите в неговата работа преминават през епични продукции като сериала "Берлин-Александерплац" по романа на Алфред Дьоблин до дистопичната научна фантастика "World on awire". Очароващ е и начинът, по който Фасбиндер извиква призраците на миналото и Втората световна война, които нахлуват в Новата германска вълна от края на 60-те години.

Освен, че е автор на мелодрами, гангстерски филми, литературни адаптации и научно фантастични филми, той винаги експлодира в теми като любов, престъпление, труд, социална и емоционална експлоатация.

Следващото интервю е с една от наследничките на Райнер Вернер Фасбиндер, Юлиане Лоренц, директор на Rainer Werner Fassbinder Foundation, която ще разкаже в специално интервю пред Юлия Владимирова повече за изложбата в "Мартин Гропиус Бау", която може да се види от 6 май до 23 август, както и как филмовият език на германския режисьор отеква в общественото и днес.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Законодателният акт за изкуствен интелект на ЕС и бъдещето на технологичните компании

Повече от месец на територията на Европейския съюз са в сила нови правила, свързани с изкуствения интелект. Причината – прилагането на вече приетия законодателен акт за ИИ, който поставя на първо място правата на европейските граждани. Извън фокуса остава ефекта, който се постига върху фирмите и по конкретно софтуерните компании. Пред Радио..

публикувано на 05.07.24 в 18:15
Георги Проданов

Георги Проданов: Политическите партии все повече се откъсват от действителността

Политическите партии все повече се откъсват от действителността. Така обобщи пред Радио София събитията от изминалата седмица политологът и преподавател в НБУ Георги Проданов. „Имам предвид концентрирането върху не толкова политика, а математика, ако щете – колко депутати са необходими, за да мине едно правителство на малцинството, колко..

публикувано на 05.07.24 в 15:47

С над 30% се увеличават разходите на НОИ за болнични

Разходите на Националния осигурителен институт за болнични се увеличават с малко над 30%, съобщиха от Института. Причината е нарастване с 15 на сто на броя на боледувалите, както и увеличаване на доходите на осигурените. През първото тримесечие на тази година изплатените суми по болнични листове нарастват с близо 70 млн. лева спрямо същия..

публикувано на 05.07.24 в 13:25

Дигиталният маркетинг и инфлуенсърството

Етиен Янев е дигитален маркетолог с над 12-годишен опит, включващ работа със стартъпи и B2B компании. Преподава в основната програма на Softuni Digital, както и в най-големия студентски кампус за предприемачество в света - RANEPA International. Автор е на обучителната Facebook общност - Дигитален маркетинг за предприемачи. Част е и от Асоциацията..

публикувано на 05.07.24 в 13:05

Да напишеш есе

Книга с особено подходящо заглавие за обществено-политическата действителност, макар и по предмета си на изследване да е рязко отдалечена от нея, вече може да бъде намерена на книжния пазар. Сборникът "Вслушвания" на писателя, литературен критик и журналист Митко Новков съдържа няколко културологични и литературоведски есета продукт на..

публикувано на 05.07.24 в 12:25

"Безцветните зелени идеи яростно спят" казва със своята изложба Наталия Йорданова

Наталия Йорданова (1991) е интердисциплинарна визуална художничка, родена в София и базирана в Амстердам. Като част от постоянно развиващото се търсене на възможни светове и широкото използване на спекулация, артистичната практика на Наталия е проекция за бъдещето, субективен синтез и материално предложение за това, което определя настоящия..

публикувано на 05.07.24 в 12:10