Индия – сред най-бързо развиващите се икономики в света (на седмо място в световен мащаб, и на трето в Азия по БВП), предоставя необятни възможности за бизнес на българските фирми. Това твърди Стефан Йонков, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) в Делхи, който миналата седмица получи награда за най-добър търговски представител на България в чужбина за 2015 г. от Българската търговско-промишлена палата:
Средната класа в Индия наброява 200-250 млн. души. Това е голям, но не лесен, и съвсем различен пазар, тъй като не отговаря на общите пазарни принципи. Индия е страна с доста протективна икономическа политика, която всъщност залага на високите тарифни и нетарифни бариери при своята търговия. Идеята е когато искаш да продаваш нещо в Индия, да отидеш на място, да инвестираш, да разкриеш нови работни места и да продаваш своя продукт успешно. Новото правителство на Индия на Нарендра Моди в момента промотира кампанията „Make in India”, която цели привличането на големи чуждестранни инвеститори в страната.
Кои български продукти биха могли да навлязат на индийския пазар?
Като интересни възможности за български износители бих идентифицирал производители на суровини като слънчогледово олио, метали, някои готови продукти като вина например. Проведени са вече конкретни разговори за стартиране на проект на един от най-големите български винарски производители за навлизане в Индия. Има много възможности, но истината е, че активността на българския бизнес също трябва да бъде по-висока. Пробивът в Индия е свързан с много разходи, с командировки, с посещения на място. В Индия не се прави дистанционен бизнес.
Има ли индийски компании, които проявяват инвестиционен интерес към България?
В България има много инвестиции в сферата на аутсорсинга например, а ние се явяваме пряк конкурент на Индия в тази област. И това показва, че щом дори нашите конкуренти идват да инвестират в България, значи сме много успешни. България е една прекрасна дестинация за правене на бизнес и индийците, които вече са дошли тук, го оценяват.
А какви предимства имат българските фирми при стартиране на бизнес отношения с индийските си колеги?
Нашите предимства като инвестиционна дестинация са, че имаме най-ниските данъци в Европейския съюз, че сме изключително конкурентни по отношение на разходите за труд и за недвижими имоти, които са от изключителна важност за индийските инвеститори. България сама по себе си за тях е малък пазар и те разчитат на големия европейски пазар, но в същото време това е и едно от преимуществата – че могат да правят бизнес при най-ниски разходи, но всъщност бизнесът им да достига до целия Европейски съюз. Друго преимущество е, че България би могла да бъде основен център за техния бизнес по обслужване на техни европейски клиенти. В рамките на Европейския съюз свободното движение на стоки и капитали е много важно за тях и именно това улеснява работата им и за техния европейски бизнес, който обаче да бъде базиран в България. За момента вече сме успели с компания в сферата на аутсорсинга на бизнес процеси, която действително по този начин реализира своя бизнес. България се превръща в неин хъб и имаме голямо разширяване на нейната инвестиция, тъй като не е само важно да привличаме нови инвестиции, но и да разширяваме съществуващите. В момента те разширяват своите инвестиции в Бургас. Поглеждат вече към Варна и Пловдив като дестинации за нови техни центрове.
През последните няколко години се забелязва сериозен ръст на индийските туристи, посетили България. Насочването на вниманието към азиатските пазари е една добра перспектива за българския туризъм на фона на регистрираните загуби от отдръпването на руските и украинските летовници. Индийските туристи са известни като едни от най-платежоспособните и изключително желани от чуждестранните дестинации.
Какво породи този интерес у индийците към нашата страна?
През 2013 г., когато започна промоцията на страната ни в Индия, наблегнахме на това, което изцяло интересува индийския турист. Това са нови дестинации, нощен живот, голф, спа, все неща, които ние можем да предложим. И то на много конкурентни цени. Ето защо България стана все по-интересна за корпоративни туристически групи, които пътуват до нашата страна като социална придобивка. Това са групи от по над 100-200 човека, понякога могат да достигнат и 400-500 души. Всички български хотелиери, ресторантьори и туроператори са изключително доволни от индийските туристи.
Най-голямата звезда на Боливуд и вторият по богатство актьор в света Шарукх Кхан снима филм в България. Факт е, че конкурентни туристически бордове заплащат част от мегабюджетите на продукциите, за да бъдат заснети в техните страни. Германия например е инвестирала около три милиона евро само и само филмът с участието на Шарукх Кхан „Don 2” да бъде заснет в Берлин, и по този начин да се рекламира немската столица като туристическа дестинация в Индия.
Защо Боливуд избра България?
През 2013 г., по време на едно от най-големите туристически изложения в Делхи, срещнах човек, който организира филмов туризъм зад граница. Тъй като още когато пристигнах в Индия разбрах, че Боливуд е начинът една дестинация да стане популярна в Индия за туризъм, започнахме активна работа с него по проект да доведем Боливуд в България и това стана през 2014 г. с първите три филма, заснети у нас. Но най-големия хит е сегашният проект на Шарукх Кхан, а именно филмът „Dilwale” („Човекът с голямото сърце”), който се снима в момента в България.