Да се удължи с година срокът на проекта за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия е поискала Изпълнителната агенция за малките и средни предприятия. Очаква се управляващият орган да даде отговор до края на седмицата.
Проектът е на стойност 27 милиона лева, а средствата са по Оперативна програма "Конкурентноспособност". Сред дейностите в подкрепа на износа на българските малки и средни предприятия са обучение на техни представители, участие в международни изложения и панаири, търговски мисии и бизнес форуми в страната и чужбина, както логистична и финансова подкрепа от агенцията.
По проекта е създаден национален експортен портал, който съдържа полезна за фирмите информация. Проучване сред тези, които са се възползвали от проекта показва, че 80 на сто от фирмите отчитат ползи от участието си и увеличение на поръчките. 28,5 на сто от тях посочват, че са разкрили нови работни места, а близо 67 на сто, че са реализирали износ. Валя Попова - координатор по проекта посочи секторите, от които фирмите са най-активни:
Хранителни продукти и напитки, след тях са фирмите за парфюмерия и козметика, на трето място са мебелната промишленост, дървообработващите фирми и ако трябва да говорим за резултати, мисля, че и при тях резултатите са най-големи. И може би това се дължи и на факта, че в крайна сметка тези сектори се подпомагат от 2000-та година с участие, подпомагани от страна на различни проекти на държавата, за участие в международни панаири и специализирани изложби.
През следващия програмен период отново ще има подобен проект, съобщиха от агенцията, като уточниха, че са водени разговори за нови възможности за финансиране на фирмите чрез ваучерни схеми за участие в изложения извън страната. Тази схема може да се приложи както за обучение, така и за насърчаване на предприемачеството.