Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Атракционните пътувания с ретро влаковете на БДЖ са безспорен туристически хит

Снимка: БДЖ

Пътешествията с парни локомотиви, които организира БДЖ по различни поводи и празници за любителите на старите влакове станаха традиция. Пуфтящият влак, който изпуска много пара и дим и неговата звучна свирка са вълнуващи както за децата, така и за възрастните, твърди Мила Младенова, водещ на предаването "Пътувай с "Хоризонт" на БНР.  

През 2024 година БДЖ са провели 14 атракционни пътувания  с ретровлакове по различни маршрути, като по тях са били превозени над 6 000 пътници. Обикновено БДЖ избират дати, свързани с българската история – паметни, официални и честване на празници на градове и общини – и ги комбинират с атрактивни културно-исторически маршрути, научаваме от разговора с Калин Маринов, ръководител отдел "Маркетинг" на компанията:


"Към момента тези пътувания се радват на доста голям интерес. Последното, което правихме съвсем наскоро беше по повод Баба Марта на 1 март и билетите бяха продадени в рамките на около един ден. Наблюдава се голям интерес от малката аудитория. Ние даваме 50% намаление за деца под 10 годишна възраст. Историческата и културната ни програма е специално насочена за тях, по повод събития и празници. Към момента разполагаме с общо 7 парни локомотива и 1 дизелна моториса. От ретро вагоните в движение са 3 царски вагона, два вагона от времето на Тодор Живков и два теснопътни ретро вагона. Повечето парни локомотиви са произведени през 40-те и 50-те години на 20-ти век, като имаме и един на повече от век, който все още е в движение."

„Корона Експрес“
От своето създаване през 1888 г. Българските държавни железници (БДЖ) са наследили богато културно-историческо наследство от специализирани влакове за държавни и висши служители. Вагоните на царската композиция "Корона експрес" са били предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство, а правителственият влак "Витоша експрес" е бил влакът на ръководителя на БКП Тодор Живков. За да се запазят елегантността и духът на времето, в което са създадени, композициите от "Корона" и "Витоша" експрес се съхраняват и поддържат от т. нар. служба "Ремиз", която съществува от 1906 г. Халето с вагоните е истински музей – индустриалният стил в оформянето на халето на депото е съчетан с дворцов ренесансов стил, а районът е облагороден и залесен по личната препоръка на Цар Фердинанд, известен с ботаническите си интереси. И в наши дни вагоните блестят от чистота, вижда се грижата за тях, разказва Красимир Йорданов, организатор производство на служба "Ремиз".


"Всички вагони са автентично запазени във вида, в който са произведени. Част от тях се поддържат в движение. Наемат ги и туроператори за атракционни пътувания. БДЖ също организира такива пътувания за определени празници и хората могат да се запознаят с историята на България. Винаги преди пътуване вагоните се измиват, почистват се, правят се нужните технически ревизии."


По време на тези пътешествия, любителите на фотографията не спират да снимат любопитни кадри на парните локомотиви на фона на красиви местности. Някои от маршрутите, като например пътуването от София до Банкя са кратки, но живописни. Друг популярен панорамен маршрут е София – Червен бряг – Луковит. Организираните от БДЖ и някои туроператори ретро изживявания се превръщат в истински туристически хит напоследък.

"Обикновено се избира хубава дестинация с по-живописни пейзажи, правят се паузи за снимане на определени гари. Част от пътниците слизат, другата част са по прозорците, всички се снимат – разказва Красимир Йорданов. – Използват се парни машини за подобни пътувания и е атрактивно преживяване да се върнем толкова години назад, когато още не е бил така добре развит, ж.п. транспортът и не се е пътувало толкова бързо. Скоростта на парните машини е 50-60 км в час. Всички пътници са очаровани. Разпитват кога и къде са произведени вагоните, кой е пътувал с тях и пр. А сред най-популярните маршрути на ретро влаковете са красивото Искърско дефиле и ж.п. трасетата Горна Оряховица – Трявна и Кърджали – село Подкова."

„Ориент Експрес“ преминава през град Трявна

Първите организирани атракционни пътувания с ретро влакове в България започват през 80-те години на 20-ти век, но придобиват по-голяма популярност след 2000-та година. През страната ни преминава и един от най-известните луксозни влакове Ориент Експрес, възроден като туристическа атракция през 1982 г.

Вижте още:

Редактор: Венета Николова по интервюта на Мила Младенова,БНР – "Хоризонт"

Снимки: БДЖ, Кристиян Кунев, БНР – "Хоризонт"



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Долмен „Начови чаири“

Сакар – земя на долмени, царски орли и устойчив туризъм

Сакар, една от най-загадъчните и слабо познати планини у нас, бавно, но уверено се превръща в нова дестинация за устойчив туризъм. Районът, разположен между Източните Родопи и Странджа , години наред оставаше настрана от туристическите потоци. Но..

публикувано на 11.04.25 в 09:15

Цветна феерия, каменни къщи и истории от миналото – разходка във вълшебното Долене

В най-югозападния ъгъл на България, високо в Огражден планина, попадаме в райско кътче от приказките – магнетичното Долене.   Всеки, който дойде тук ахва от изненада, защото гледката е твърде необичайна за повечето български села – окосена..

публикувано на 08.04.25 в 09:15

От Миден уикенд до Киноваканция или как Бургас печели туристите

През миналото лято Бургас и околните курортни селища са посрещнали към 600 хиляди български и чужди туристи, което е с 21% повече спрямо 2023-та. Напоследък обаче черноморският ни град се развива и като културен хъб, привличайки все повече посетители..

публикувано на 20.03.25 в 10:05